عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر به پایان رسید
کد خبر: 3693470
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
گاه‌شمار دفاع مقدس/ سالروز عملیات والفجر 6

عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر به پایان رسید

گروه جهاد و حماسه ــ نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ساعات‌ باقي‌ مانده‌ تا عمليات‌ بزرگ‌ خيبر و برای انهدام‌ بخشي‌ از توان‌ جنگي‌ قوای دشمن، عمليات‌ «والفجر6 » را طرح‌ريزي‌ كردند تا در منطقه‌ مرزي‌ «چذابه» به‌ اجرا در آيد. این حمله‌ در ساعت ‌23 و20 دقيقه‌ شامگاه دوم اسفندماه سال ‌1362 و با رمز «يازهرا(س)» به‌ مرحله‌ اجرا در آمد.

عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری ایکنا، عملیات والفجر 6 در دوم اسفند 1362 با رمز مقدس یا زهرا در منطقه عملیاتی چذابه با هدف انهدام نیروهای دشمن و گمراه كردن آنها از عملیات آتی، انجام گرفت. قوای اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسكونی عراق را آزاد كرده و بزرگراه العماره بغداد را در تیررس خود گرفتند. در این‏ حال، دشمن‏ بعثی برای باز پس‏‌گیری مناطق از كف‏داده، اقدام به پاتك کرده كه با چند ضد پاتك از سوی قوای‏ اسلام مواجه‏ شد و در اقدام خود ناكام‏ ماند. در این عملیات، دشمن با به‏ جای گذاشتن صدها كشته‏ و زخمی مجبور به عقب‏‌نشینی شد. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3 اسفند 1362، پایان ‏پذیرفت.

نیروهای خودی به استعداد 8 گردان به منظور تسخیر مواضع مستحكم و دست نخورده دشمن با عبور از رودخانه چیلات، وارد عمل شدند و پس از درهم شكستن خطوط دفاعی به حركت خود در عمق مواضع نیروهای عراقی ادامه دادند.

رزمندگان اسلام در این یورش موفق شدند ضمن انهدام ده‌ها دستگاه تانك، نفربر و شمار فراوانی خودرو دشمن، بخشی از یگان‌های سپاه چهارم و تیپ 77 ارتش عراق را متلاشی و منطقه‌ای حدود 50 كیلومتر مربع، شامل ارتفاعات مرزی مشرف به شهر علی غربی و جاده مرزی و تداركاتی «طیب ـ علی‌غربی» عراق را تصرف كنند.

پس از چند روز نبرد و دفع پاتك‌های سنگین دشمن، رزمندگان اسلام ضمن مشغول ساختن ماشین نظامی عراق توانستند چند روزی بر بزرگراه «العماره ـ بغداد» مسلط شوند و آن را هدف آتش خود بگیرند. اما با شروع عملیات گسترده در جنوب، نیروهای عمل‌کننده به یاری رزمندگان در نبرد خیبر شتافتند.

هدف اصلی این عملیات، سرگرم کردن و فریب دشمن برای انجام عملیات موفق خیبر بود، تا توان زرهی دشمن در این منطقه زمین‌گیر شده و خطوط ارتباطی اصلی به سمت جنوب كه از استان العماره می‌گذشت ناامن شده و مورد تهدید واقع شود تا بدین‌وسیله اهداف اصلی عملیات و فریب دشمن را محقق سازند.

گردان مسلم بن عقیل دو روز بود كه در محور خود مىی‌جنگید و این حاكى از روحیه جنگاورى بچه‏‌هابود. بچه‌های گردان از زمان تصرف قله گرفتار درگیری با عراقی‌ها شده و زمین‌گیر شده بودند.

بسیاری از بچه‏‌ها از جمله فرمانده گردان یعنى ذبیح‏‌الله عالى به شهادت رسیده بودند. وقتى عالى در حال مكالمه با عقبه بود، تركش خمپاره هم او را شهید كرد و هم بى‏سیم را از كار انداخت.

با كمك آتش ادوات خودی و پس از كم شدن آتش دوشكاى عراقى‌ها، نیروهای گردان مسلم بن عقیل با توكل به خدا و از سمت معبری که به کمک بچه‌های اطلاعات عملیات ایجاد شده بود، برگشت داده شدند.

در محور تنگه‌ چزابه‌ در شمال‌ شرقي‌ «بستان» نيروهای سپاه‌ موفق‌ به‌ شكستن‌ خطوط‌ دفاعي‌ دشمن‌ شده‌ و تا سحرگاه‌ كه‌ نبرد به‌ جنگ‌ تن‌ به‌ تن‌ كشيده‌ شد، محور جاده‌ سوبله‌ به‌ چزابه، تحت‌ سلطه‌ نيروهای ايران‌ درآمد. با آغاز عمليات‌ خيبر در منطقه‌ «هورالهويزه» و «هورالعظيم» عمليات‌ دو روزه‌ والفجر6 به‌ اتمام‌ رسيد.

نتایج عملیات شامل فتح‌ دو ارتفاع‌ مشرف‌ به‌ شهرعلي‌ غربی، انهدام‌ شماری سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌، انهدام‌ تعدادی خودروی نظامي‌ و گرفتن‌ صدها كشته‌ و زخمي‌ از دشمن است.

برخی از شهداي عمليات والفجر6 شامل شهيد محمدعلي رهنمون، شهيد مرتضي بكايي، شهيد رجب علي برزگر، شهيد حسينعلي عظيمي و شهيد احمد ملايي است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۹:۰۶
0
1
سلام
برادرم شعبانعلی قلی پور کوهستانی 17 ساله در عملیات والفجر 6 توام با خیبر به شهادت رسید ایشان بسیار اهل مطالعه بودند و در این سن بیش از 2000 کتاب مذهبی و دینی و سیاسی را مطالعه نمودند و عضو مجله مکتب اسلام در آنزمان بوده اند
captcha