کد خبر: 3694013
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
در عراق برگزار شد؛

اجلاس «نقش فلسفه در گفت‌و‌گوهای ایران و جهان عرب»

گروه بین‌الملل - اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با عنوان «نقش فلسفه در گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب» به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در عراق برگزار شد.

آماده/فوری/اجلاس «نقش فلسفه در گفت‌و‌گوهای ایران و جهان عرب»+عکس

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به همت رایزنی فرهنگی ایران در عراق و با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بیت‌الحکمه عراق، اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با عنوان «نقش فلسفه در گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب» در بغداد برگزار شد.

این اجلاش با پیام آیت‌الله جوادی‌آملی آغاز به کار کرد و احسان الامین، رئیس بیت‌الحکمه ضمن تقدیر و تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این اجلاس ضمن اشاره به اهمیت گفت‌وگو بین ملت‌ها گفت: گفت‌وگو به معنای موافق بودن با دیگران نیست بلکه احترام به آراء دیگران است و امروز ملت ما فرهنگ گفت‌وگو را به جای خشونت انتخاب کرده است.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز ضمن اشاره به روابط خوب دو کشور در تمام زمینه‌ها گفت: امروز دو کشور ایران و عراق به درک مشترک رسیدند و همانگونه که در تمام مشکلات در کنار ملت و دولت عراق بودیم، در بازسازی این کشور نیز مشارکت جدی خواهیم داشت.

وی افزود: امروز روابط فرهنگی، دانشگاهی و حوزه‌های علمیه دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و هزاران دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند.

مسجدی در خصوص انتخابات پارلمان عراق نیز، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی بین طوایف، گروه‌ها و احزاب نیست و ما همه را دوست خود می‌دانیم.

در ادامه اندیشمندان و شخصیت‌های شرکت‌کننده از ایران، عراق و دیگر کشورهای عربی به ارائه مقالات خود پرداختند.

در پیام آیت‌الله جوادی‌آملی آمده است:

مقدم شما فرهیختگان و دانشوران و اساتید ایرانی و غیر ایرانی را گرامی می‌داریم. امیدواریم تلاش همه شما نخبگان را که در گرامیداشت این محافل علمی ایراد مقاله یا ارائه مقاله بر وزن علمی این همایش افزودید خدای سبحان به احسن وجه بپذیرد و توفیق نشر معارف عقلی را به دست شما فرهیختگان و جهان اسلام و غیراسلام منتشر کند.

فلسفه یک رهاورد الهی است که شکوفایی عقل را به عهده دارد. عقل را شکوفا می‌کند، دسترسی انسان به معقولات را آسان می‌کند، تنزل معقولات به محسوسات را فراوان می‌کند، جامعه جاهلی را عاقل می‌کند، صلح و صفا را برقرار می‌کند، تفکر اختلاف و داعشی و سلفی را از بین می‌برد و رهاوردهای فراوان دیگری هم خواهد داشت. کار فلسفه شکوفایی عقل است. ذات اقدس اله که نظام و عالم و آدم را آفرید یعنی جهان، انسان را، پیوند انسان و جهان را آفرید، عقل را آنچنان حرمت می‌دهد که می‌فرماید: اگر ما انبیاء نفرستیم و رهبران الهی را برای هدایت جامعه ارسال نکنیم، همین بشر علیه خدا استدلال می‌کند.

 رهاورد فلسفه این است که انسان را از گمراهی و حیرت بیرون می‌آورد. هر کسی سرمایه‌اش حس و تجربه باشد نمی‌داند از کجا آمده به کجا می‌رود، وظیفه‌اش چیست، همیشه در شک به سر می‌برد و فکر می‌کند وقتی می‌میرد می‌پوسد اما فلسفه الهی می‌گوید انسان که می‌میرد از پوست به در می‌آید؛ انسان مرگ را می‌میراند نه بمیرد.

این فلسفه الهی مطلب الهی را از وحی دریافت کرده است، بعد از پذیرش وحی همین عقل که می‌گوید ما نیازمند به وحی هستیم، وحی آن را توجیه کرده که انسان مرگ را می‌میراند نه بمیرد. در قرآن کریم نیامده «کل نفسٍ یذوق الموت» هر کسی را مرگ می‌چشد، بلکه آمده «کل نفس ذائقه الموت» هر کسی مرگ را می‌چشد. روشن است که هر ذائقی مذوق خود را هضم می‌کند. ماییم که مرگ را می‌میرانیم؛ ماییم که مرگ زیر پای ماست؛ ماییم که از این مرگ می‌گذریم و به ابدیت میرسیم؛ ما هستیم و مرگ نیست. این از رهاوردهای فلسفه الهی است که به برکت وحی هم شکوفا شد و هم جامعه را شکوفا کرد.

انتهای پیام

اجلاس «نقش فلسفه در گفت‌و‌گوهای ایران و جهان عرب»+عکس

اجلاس «نقش فلسفه در گفت‌و‌گوهای ایران و جهان عرب»+عکس

captcha