کد خبر: 3698445
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
برنامه‌های نوروزی شبکه‌های رادیویی تشریح شد؛

تولید 105 هزار دقیقه برنامه برای نوروز/تکریم خانواده شهدا و تأکید بر گردشگری دینی

گروه هنر ــ حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی طی نشستی رویکردهای این معاونت و همچنین برنامه‌های نوروز ۹۷ را تشریح کرد.

برنامه‌های نوروزی شبکه‌های رادیویی در نوروز ۹۷ تشریح شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛  نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های رادیوی معاونت صدای رسانه ملی پیش از ظهر امروز با حضور حمید شاه آبادی، معاون صدای سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی برگزار شد.

شاه‌آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به نقش بسیار مهم رادیو در زندگی مردم گفت: البته این نقش سازنده در صورتی محقق خواهد شد که عملکرد درستی داشته باشیم و لذا در فصل جدید مدیریت و فعالیت‌های رادیویی افزایش کار آمدی رسانه به ویژه وجه تعاملی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: شبکه‌های رادیویی تمام سعی و تلاش خود را خواهند کرد تا پاسخگوی خواسته‌ها و نیازها ضروری مردم باشند و آن را به نحو شایسته‌ای تأمین کنند  لذا ارتقای سطح زندگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت خودباوری، دوری از فضاها و حرکت‌های جناحی و سیاسی، توجه ویژه به افزایش مهارت‌های زندگی، نقش جدی رسانه در بخش آموزش و حوزه تکلیف شهروندی از جمله تکالیف ذاتی معاونت صدا در نظر گرفته شده است.

شاه‌آبادی تصریح کرد: ارتقای معنویت در جامعه و توجه جدی نسل جوان به داشته‌های فرهنگی و توانایی‌های که در وجود هر کدام از آنها هست و می‌تواند در ارتقای کشور نقش‌آفرین باشد از جمله دیگر رویکردهای معاونت صدا در برنامه‌های است که در نظر دارد آنها را به انجام برسانند.

وی  ادامه داد: اگر رادیو بخواهد نیازهای بحق مخاطبان خود را به شکل شایسته‌ای پاسخگو باشد باید در زمینه تولید و پخش برنامه‌های خود بر روی سلایق و نیازهای کنونی جامعه مخاطبان مطالعه ویژه‌ای داشته باشد.

معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: در پنج، شش ماه اخیری که مسئولیت این معاونت را به‌عهده داشتم در توجه جدی به مقوله مخاطب‌محوری و مطالعه در زمینه نیازهای بحق مخاطبان توجه جدی داشته و از مدیران شبکه‌های مختلف خواسته‌ام که در قالب تولید برنامه‌های گوناگون پاسخگوی جدی به این نیازها باشند و لذا ما در دوره مدیریت جدید از تمام ظرفیت‌های بالقوه، نیروی انسانی که در اختیار داریم و بروزرسانی اطلاعات و دوره‌های آموزشی که باید برای پرسنل خود ارائه دهیم در جهت ارتقای کیفی برنامه‌های سازمانی جهت پخش در شبکه‌های مختلف رادیویی استفاده خواهیم کرد.

شاه‌آبادی تأکید کرد: من نسبت به تلاش معاونین سابق صدای سازمان نهایت تشکر و قدردانی را دارم اما در دوره جدید ما باید با توجه به زیرساخت‌های که در دوره مدیریت قبلی فراهم شده است و همچنین با استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود در بخش دیگر رسانه ملی در جهت ارتقای کیفی برنامه‌های رادیوی استفاده کنیم چرا که بر طبق آخرین آمار‌ها اکنون 35.9 درصد مخاطبان شنونده شبکه‌های رادیوی هستند و این نشان از ارتقاء و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های رادیویی در میان مخاطبان دارد.

وی در ادامه با اشاره به ویژه‌برنامه‌های نوروزی معاونت صدای رسانه ملی گفت: در این بازه زمانی حال و هوای تمام برنامه‌های پخش شده از شبکه‌های مختلف رادیویی، نوروزی بوده و به معرفی آداب و رسوم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خواهد پرداخت که سعی شده است غالب آنها برنامه‌های مفرح و شاد همراه باشد.

شاه‌آبادی گفت: البته به دلیل تقارن این ایام با ماه رجب شب اول نوروز مصادف است با سالروز شهادت امام هادی(ع) و 13 فروردین مصادف با سالروز وفات حضرت زینب(س) است لذا به غیر از این دو مناسبت عزا، باقی برنامه‌های شبکه‌های رادیویی حال و هوای طنز و فرح بخش خواهند داشت.

وی  افزود: همان طور که اشاره کردم  ماه رجب و به دنبال آن ماه شعبان با ایام بهار طبیعت مقارن شده است و این مسئله فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا ما با استفاده از ظرفیت خاص این ایام به نشر مفاهیم و معارف اسلامی و دینی بپردازیم. لذا یکی از رویکردهای ما در ایام نوروز و در سایر ایام بهار ترویج و گسترش گردشگری دینی در مکان‌های مقدس، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه خواهد بود که از نخستین لحظات تحویل سال تا پایان ایام نوروز و همچنین در سایر ایام بهار به فراخور شاهد پخش چنین برنامه‌هایی از شبکه‌های مختلف رادیویی خواهیم بود که یکی از مصادیق آن پخش برنامه زائر بهار است که رادیو گفتگو اقدام به پخش آن در این ایام خواهد کرد.

معاون صدای رسانه ملی تاکید کرد: سیاست کلی ما در سال جدید با ترویج گردشگری دینی و گردشگری داخلی ترغیب مردم به مسافرت‌های داخلی است تا به این وسیله علاوه آشنایی آنها با چشم‌انداز‌های طبیعی و تاریخی ایرانی مانع خروج ارز از کشور شویم.

وی در ادامه گفت: به طور شاخص یکی از برنامه‌های دیگر معاونت صدای رسانه ملی برنامه بهارانه است که از رادیو جوان پخش خواهد شد و همچنین با توجه به توفیقات کشور در عرصه‌های گوناگون شبکه‌های رادیوی بر خود وظیفه می‌داند که به معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور به ویژه در قوای سه گانه بپردازند.

شاه‌آبادی افزود: یکی دیگر از شاخص‌های که رسانه ملی و معاونت صدا در زمینه برنامه‌سازی پیرامون آن توجه قابل ملاحظه‌ای داشته است توجه به موضوع احترام به خانواده شهدا، تکریم شهدای حرم است که در قالب برنامه‌های همچون عصرانه، و راهی به سوی آسمان از رادیو معارف پخش خواهد شد.

وی  تأکید کرد: در مجموعه سه هزار و 451 برنامه نوروزی از 16 شبکه ملی رادیویی و در قالب 105 هزار دقیقه برنامه که از این میان 13 شبکه ویژه برنامه‌های ویژه تحویل سال نو خواهند داشت و البته از جمله برنامه‌های دیگر  ما در ایام عید نوروز و در جهت کاهش سوانح این ایام و به ویژه کاهش سوانح رانندگی، برنامه« به سمت بهار» خواهد بود که رادیو سلامت  وظیفه آن را به عهده خواهد داشت.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه گفت: ما در این ایام از آموزه‌های قرآنی نیز غافل نشده‌ایم  و به طور مثال در شبکه قرآن با برنامه «یک آیه، یک قصه» برنامه مفرح و آموزنده‌ای را برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده‌ایم؛ «رادیو اقتصاد» در راستای تحقق شعار ارزشی اقتصاد مقاومتی با هنرمندان و نخبگان اقتصادی به بحث و گفت‌و‌گو پیرامون راهکارهای تحقق این شعار خواهیم بود.

 شاه‌آبادی با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت معاونت صدا تمرکز ویژه‌ای بر روی رادیوهای فصلی داشته‌ایم، تأکید کرد: این مسئله پیشتر با ایجاد رادیو اربعین و رادیو انقلاب مورد توجه قرار گرفته بود و اینک نیز با ایجاد رادیوبهاران، سعی در پوشش ویژه اردوی راهیان نور در ایام نوروز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر اطلاع‌رسانی به‌موقع مخاطبان از سفرهای نوروزی و وضعیت جاده‌های مواصلاتی کشور، ما به پخش مجموعه‌ای جدید از آثار موسیقی که حال و هوای بهاری و طرب‌انگیز داشته باشند در فواصل برنامه‌ها توجه خواهیم کرد و با توجه به آرشیو معظمی که در این معاونت وجود دارد، سعی در پخش آثار موسیقی قدیمی و خاطره‌انگیز نیز خواهیم داشت.

شاه‌آبادی گفت: نسخه جدید و ویرایش سوم اپلیکیشن رادیو بر روی تلفن‌های همراه نیز همزمان با ایام نوروز در اختیار مردم قرار خواهند گرفت که می‌توانند آن را از سایت ایران‌صدا دانلود کنند ضمن آنکه ما سبک جدیدی را در تولید نمایش‌های رادیویی تجربه کرده‌ایم که ضبط نمایش‌های سه‌بعدی رادیویی است که به عنوان نمونه «ساکن طبقه وسط» براساس کتاب خاطرات عزت‌شاهی تولید شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: آئین نامه ای نیز برای تولید آثار شاخص و برند رادیویی تدوین شده است که به مدیران شبکه ها ابلاغ شده و براین اساس تاکنون 46 برنامه شاخص و برند در شبکه های مختلف شناساسی و ارائه شده است.

شاه آبادی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در سطح کشور 1200 پرسشگر به شکل مستمر در حال نظرسنجی در مورد برنامه‌های رسانه ملی هستند گفت: در مورد برنامه شبکه‌های رادیویی درصدد هستیم که این افکارسنجی با این پرسش که مخاطب چه برنامه‌ای هستید تغییر ماهیت داده تا از این پس برنامه‌محور پیش برویم و نظرسنجی مردم موجب شود که برنامه‌های خاص رادیویی ارتقای کیفی یافته و کاربردی‌تر شوند.

این گزارش حاکی است در انتهای این نشست معاون صدای رسانه ملی پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران حاضر بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

 

captcha