مدیریت فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 2 تهران مستقر در فرهنگسرای ابنسینا، سال 93 و همزمان با فرارسیدن ایام محرم و صفر اقدام به برگزاری سوگواره نمایشی و آئینهای مذهبی«خمسه» کرد، رویدادی که به جهت استقبال درخور توجه هنرمندان در شرایطی که شاید سایر نهادهای فرهنگی و هنری برای ایام عزاداری محرم و صفر برنامه خاص نمایشی نداشتند در دوره دوم(سال 94) تبدیل به یک سوگواره سراسری شد و همزمان با برگزاری دوره سوم(سال 95) جایگاه خود را در پرداخت نمایشی و آئینی به منظور پرداختن به موضوعات عاشورایی، ارزشی و دینی تثبیت کرد.
سوگواره نمایشی«خمسه» در مدت کوتاه برگزاری خود توانست به چنان جایگاه قابل قبولی از نظر فنی و هنری و پرداختن به محتوای ارزشی دست پیدا کند که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که در جریان برگزاری جشنواره «تئاتر شهر» بخشی را تحت عنوان «تئاتر باران» به نمایشهای دینی و ارزشی اختصاص داده بود، به شکل کامل این بخش را از این جشنواره حذف و همه امور مربوط به نمایشهای دینی و ارزشی را به سوگواره نمایشی«خمسه» منتقل کند.
فعالان حوزه هنرهای نمایشی که دغدغه پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی را داشتند با استقبال از این رویداد نمایشی در زمان خاصی از تقویم رسمی کشور به ویژه مصادف با ایام صفر و در آستانه برگزاری مراسم اربعین حسینی، مترصد انتشار فراخوان این سوگواره بودند که به جهت برگزاری آن در سطح ملی و در قالب انتشار یک فراخوان سراسری توانسته بود هم از نظر کمی و هم کیفی با وجود نوپا بودن، مورد توجه جامعه هنرهای نمایشی قرار گیرد.
این سوگواره در دوره دوم و سوم خود با دعوت از هنرمندان پیشکسوت و صاحب سبک در حوزه هنرهای نمایشی و به ویژه تولیدات دینی و ارزشی و شرکت آنها در بخش ویژه توانست حتی توجه قشر حرفهای هنرهای نمایشی را نیز به سمت خود معطوف سازد.
از جمله مؤلفههای دیگری که این سوگواره از آن برخوردار بود، توجه به موضوعات و رویدادهای ارزشی معاصر بود؛ همزمان با برگزاری دوره دوم و سوم این سوگواره، شاهد اوج رشادت و سلحشوری فرزندان غیور این مرز و بوم در قلب مدافعان حرم در دو کشور عراق و سوریه بودیم و این سوگواره که از دوره دوم دیگر مسئولیت برگزاری آن زیرنظر حوزه ریاستی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار میشد، به این مهم و تولید و اجرای آثاری مرتبط با موضوع مدافعان حرم اهتمام ویژهای مبذول داشت.
اما از دیگر رویدادهای تأثیرگذار فرهنگی و هنری که از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و واحد موسیقی این سازمان بطی دو دوره و سالهای 94 و 95 برگزار شد، جشنواره بینالمللی موسیقی «پیامبر مهربانی» بود؛ جشنوارهای که هر سال در ایام هفته وحدت و خجسته زادروز پیامبر اسلام(ص) و با حضور گروه های موسیقی از کشورهای اسلامی شاهد برگزاری آن بودیم و انصافاً با وجود نوپا بودن توانست صاحب اعتبار و سبکی تأثیرگذار در جریان رویدادهای موسیقی دینی و اسلامی شود.
دبیری این جشنواره بابک ربوخه؛ مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عهده داشت و البته همچون سوگواره «خمسه» شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز با نظارت مستقیم ریاست سازمان به فعالیت خود ادامه میداد؛ این جشنواره در دوره دوم با حضور پرشور گروه های موسیقی به ویژه گروههای موسیقی سنتی و بومی کشورهای مسلمان همچون تاجیکستان، هندوستان، مالزی، افغانستان و... اعتبار و منزلت دوچندان یافت به شکلی که باب جدیدی در توجه به موسیقی و گونهای از آن که میتواند مروج فرهنگ و سیره ناب محمد(ص) باشد بر روی چشمان هنرمندان و مسئولان فرهنگی گشود.
اعتبار این جشنواره در دوره دوم برگزاری و به سبب برنامهریزی نسبتاً مطلوب آن تا به آنجا مطرح و بر سر زبانها افتاد که حتی برخی از نهادهای اجرایی در امور دینی و اسلامی که چندان روی خوشی به هنر موسیقی نشان نمی دادند اعلام حمایت از این جریان فرهنگساز و پرداختن به موسیقی سالمی که در راه نشر فرهنگ ناب اسلام کوشا بود کردند تا جاییکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی در جریان برگزاری نشستهای بینالمللی خود با موضوع وحدت اسلامی، میهمانان خارجی شرکت کننده در این همایش را برای تماشای اجرای آثار موسیقی به این جشنواره دعوت کرد و همچنین آیتالله اراکی، دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی با حضور در مراسم اختتامیه این جشنواره که آذرماه سال 95 در سالن همایشهای بینالمللی شهید آوینی برگزار شد، ضمن مفید خواندن برگزاری چنین جشنوارههایی بر ضرورت اصلاح نگاه فقهی به ماهیت و اصالت موسیقی تأکید کرد.
همانطور که اشاره شد این دو رویداد فرهنگی و هنری تأثیرگذار که امید میرفت مستمر به جریان فعال خود ادامه دهد بنا به دلایلی در سال 96 متوقف ماند؛ از جمله دلایل متوقف ماندن این دو رویداد در سال اخیر یکی کسری بودجه سازمانی و دیگر زمزمههایی ناشی از تغییر رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که متأسفانه انتظار و توقع بسیاری از هنرمندان در دو عرصه نمایش و موسیقی را به منظور شرکت در این دو رویداد مهم نقش برآب کرد و البته حدس و گمانها در مورد تغییر رئیس سازمان محقق شد و سعید اوحدی به جای محمود صلاحی به ریاست این سازمان منصوب شد.
به هر ترتیب با تثبیت شرایط در بخشهای مختلف شهرداری تهران و از جمله سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، این انتظار از ساختار مدیریتی جدید میرود که فوراً نسبت به احیای این دو رویداد فرهنگی و هنری اقدام عاجل به عمل آورد.
یادداشت از امیرسجاد دبیریان
انتهای پیام