حجتالاسلام والمسلمین علی بناری، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفتوگو با ایکنا؛ گفت: بزرگترین و اولین پایگاه تعلیم و تربیت در صدر اسلام، مسجد بوده است وعلاوه برجنبههای آموزشی و تربیتی محلی برای رتق و فتق امور سیاسی و اجتماعی مسلمین از ازدواج و رفع گرفتاریهای اقتصادی مردم تا تصمیمگیری برای مبارزه و جهاد با دشمنان بوده است.
این استاد و محقق جامعه المصطفی(ص) عنوان کرد: این کارکرد مهم تعلیم و تربیتی مسجد پیوسته از دوره صدر اسلام وجود داشته است اما متاسفانه در دهههای اخیر با ایجاد مکانها و مراکز موازی، جنبه آموزشی و محوریت مسجد کمرنگ شده است. در واقع بهجای توسعه کارکردهای نوین برای مسجد، مراکز رقیب برای مسجد درست شده است و خواسته یا ناخواسته، کم کم مسجد از محوریت فعالیتهای فرهنگی دورافتاده است.
وی افزود: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم میتوانستند چنین کاری انجام بدهند و در کنار مسجد، مراکز آموزشی موازی ایجاد کنند اما به خاطر تاثیرات مثبت تربیتی مسجد، تعلیم و تربیت، مسجدمحور بوده است.
بناری با بیان اینکه مسجد خانه خدا است و متعلق به حزب و گروه خاصی نیست اظهار کرد: مسجد با این ویژگی در پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان نقش موثری دارد، چون این دوره بهترین دوره زندگی و حساسترین مقطع در تکامل و شکلگیری شخصیت افراد است و ارتباط با مسجد میتواند نقش مهم و موثری در تربیت کودکان و نوجوانان ایفا کند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه مسجد یکی از مهمترین عوامل محیطی در تقویت تعلیم و تربیت دانشآموزان است تصریح کرد: اگر دانشآموزان با مسجد مانوس شوند و پیوند وثیق و تنگاتنگی میان مدرسه و مسجد ایجاد شود در این صورت تربیت دینی آنان بهتر محقق میشود.
وی با بیان اینکه پر کردن مفید و موثر اوقات فراغت دانشآموزان در مسجد از دیگر کارکردهای مسجد است بیان کرد: دانشآموزان اگر زمینه جذابی برای حضور آنان در مساجد فراهم شود میتوانند اوقات فراغت خود را با اشتغال به فعالیتهای دینی و فرهنگی در مسجد سپری کنند.
درک اهمیت پیوند مدرسه و مسجد
این استاد و محقق حوزه علمیه با تاکید بر انجام اقداماتی در تحقق این مسئله بیان کرد: اقدام اول برای ایجاد پیوند میان مسجد و مدرسه درک اهمیت پیوند میان این دو مرکز است؛ زیرا تا این اهمیت درک نشود و برای متولیان دو نهاد، دغدغه ارتباط و تعامل، ایجاد نشود حرکت برای برنامهریزی عملی نیز محقق نمی شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: باید مسئله پیوند مدرسه و مسجد، دغدغه مهم و اساسی مربیان و مدیران آموزشی و پرورش از یکسو و دستاندرکاران و اعضای هیئت امناء و ائمه جماعات مساجد از سوی دیگر باشد و بخشی از امکانات و ظرفیتهای مسجد به جذب و فعالیت جوانان و نوجونان اختصاص یابد.
وی با اشاره به نقش کلیدی تعلیم و تربیت مسجدمحور اظهار کرد: باید تعلیم و تربیت مسجدمحور رواج پیدا کند و این دغدغه مشترک احساس شود تا بتوان اولین گام را در پیوند میان مسجد و مدرسه برداشت.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: حضور معلمان و مدیران مدارس در غیر اوقات مدرسه در مساجد محله از دیگر قدمهایی است که میتوان در این زمینه برداشت و بهویژه اگر معلمان غیرپرورشی حضور فعالی داشته باشند نتایج موثرتر و بهتری می تواند داشته باشد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: معلمان الگوهای دانشآموزان هستند و اگر معلم شرکت منظم در مسجد داشته باشد و شاگردان خود را به حضور در مسجد تشویق کند، این میتواند یکی از راههای موثر حضور بیشتر دانشآموزان در مسجد محله و تقویت پیوند مدرسه و مسجد باشد.
وی افزود: اقدام مهم دیگر انتخاب ائمه جماعات توانمند و با انگیزه و بهویژه جوانی است که بتواند بهراحتی با جوانان ارتباط برقرار کند و بهتر است که امام جماعت مدرسه هم همان امام جماعت مسجد محله باشد.
بناری ادامه داد: شکلدهی شورای «مسجد و مدرسه» در مدارس با حضور امام جماعت مسجد، نماینده اعضای هیئت امنای مسجد، و نمایندگان اولیاء و مربیان، مدیر مدرسه و برپایی جلسات ماهانه و یا فصلی از دیگر اقداماتی است که میتواند در تقویت ارتباط و پیوند میان مسجد و مدرسه موثر باشد.
محقق علوم تربیتی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به وضعیت فضای مجازی در عصر کنونی که تاثیرات شگرفی بر بافت فرهنگی جامعه گذاشته است، عنوان کرد: بسیاری از والدین و مردم کشور ما نسبت به مسائل دینی و فرهنگی دغدغه دارند و تنها راه برای مقابله با این هجمه بیسابقه فرهنگی، روآوردن به باورهای اصیل اسلامی مانند محوریت مسجد در زندگی جمعی و اصلاح سبک زندگی است.
انتهای پیام