نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس
کد خبر: 3699124
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس

گروه‌ بین‌الملل – جامعه «سیفیه» متعلق به شیعیان اسماعیلیه در شهر «کراچی» پاکستان واقع شده و قرآن‌هایی خطی متعلق به قرون اولیه اسلام در آن نگهداری می‌شود.

نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس

به گزارش ایکنا به نقل از خانه فرهنگ ایران در کراچی؛ جامعه سیفیه (بوهره‌های داوودی) از مجموعه‌ها و مؤسسات آموزشی دانشگاهی در پاکستان است که حدود ۵۰ سال پیش در کراچی تأسیس شد. به دعوت شیخ شبیر رشید رئیس جامعه سیفیه، محمدرضا باقری (مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی) از این مرکز بازدید کرد.

شعبه مرکزی

پس از استقبال و خوشامدگویی، رئیس جامعه سیفیه به معرفی مختصری از این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: جامعه سیفیه مرکزی، در شهر سورت هند در ایالت گجرات قرار دارد و قدمت آن به ۲۰۰ سال می‌رسد. در سراسر جهان چهار جامعه سیفیه در شهرهای سورت و بمبئی هند، کراچی و نایروبی وجود دارد.

وی افزود: در این جامعه ۷ بخش وجود دارد. ادبیات، زبان‌ها(عربی، فرانسوی، فارسی و انگلیسی)، فقه، تاریخ(شامل تاریخ فاطمی هم می‌شود)، حکمت و فلسفه (تمرکز اصلی بر فلسفه اسلامی است، اما فلسفه غرب هم تدریس می‌شود. همچنین نهج البلاغه و اخوان الصفا هم با دیدگاه فلسفی و همچنین علوم تجربی و اجتماعی(همچون زیست‌شناسی، فیزیک) تدریس می‌شود.

نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس

در حین گفتگو محمد سیف الدین یکی از اساتید جامعه با اشاره به این که مادر امام زین العابدین ایرانی بود، اظهار کرد: بسیاری از داعیان شیعیان بوهره نظیر مؤیدالدین شیرازی و حمید‌الدین کرمانی ایرانی بوده‌اند.

در ادامه شیخ شبیر رشید رئیس جامعه سیفیه گفت: بسیاری از کتاب‌هایی را که ما در اینجا تدریس می‌کنیم، مرجع آن ایران بوده است. همچون کتاب مؤیدالدین شیرازی که دارای ۸۰۰ مجلس درس در ۸ جلد است و این کتاب و همچنین کتب فلسفی حمیدالدین کرمانی کتب یکی دیگر از داعیان و متکلمان شیعه اسماعیلی به نام ابویعقوب سجستانی هم در جامعه تدریس می‌شود.

وی گفت: در بخش زبان‌ها ما به طلاب حق گزینش می‌دهیم تا از میان زبان‌های ذکر شده یک یا دو زبان را به دلخواه انتخاب کنند.

مکتب قرآن و قرآن‌های خطی

بنا بر این گزارش، باقری از بخش‌های مختلف جامعه اعم از مکتب حفظ قرآن، محل تدریس، محل برگزاری نماز، محل سخنرانی، کتابخانه، خوابگاه طلاب و محوطه و نمای زیبای بیرونی ساختمان‌ها بازدید کرد.

نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس

در جای جای جامعه آثار متبرک حرم مطهر امام علی و امام حسین(ع) نظیر پرچم گنبد، بخش‌هایی از ضریح قدیمی و تابلو قرار گرفته بود. در کتابخانه چندین قرآن خطی متعلق به قرون اولیه و کتاب‌هایی با قدمت چند صد ساله متعلق به سرزمین یمن وجود داشت.

در این بازدید اساتید و مسئولان جامعه سیفیه توضیحاتی مکفی را در خصوص معماری و خطاطی‌های صورت‌گرفته در مجموعه ساختمان جامعه ارائه و اظهار کردند: ساختار ساختمانی جامعه تلفیقی از معماری اسلامی و مدرن است. در جای جای ساختمان آیاتی در شأن اهل بیت(ع) و اسامی متبرک اهل بیت(ع) در قالب خوشنویسی، گچ‌بری و یا حکاکی خودنمایی می‌کند.

اتاق‌های رو به قبله

آنان تأکید کردند: تمامی سالن‌ها و اتاق‌های جامعه سیفیه به نحوی طراحی شده که تماما رو به قبله است، زیرا این شیوه باعث تأثیر معنوی بر طلاب می‌شود.

نگهداری قرآن‌های خطی در مؤسسه شیعیان پاکستان+عکس

هم‌زمان با بازدید مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی، آزمون زبان فارسی دانشجویان جامعه سیفیه از طرف خانه فرهنگ در محل جامعه برگزار شد. مسئول خانه فرهنگ در حین بازدید از محل برگزاری امتحان زبان فارسی از علاقه‌مندی دانشجویان پسر و دختر این جامعه به زبان فارسی ابراز خوشحالی و اظهار امیدواری کرد در فراگیری زبان فارسی به عنوان زبان فرهنگ و متون اسلامی موفق باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha