«‌بیتوته»؛ طرحی ویژه دختران 13 تا 18 سال/ بانوان خانه‌دار؛ بزرگترین حامیان مؤسسه «بیت‌النور»
کد خبر: 3700659
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
در نشست «با یاوران وحی» مطرح شد؛

«‌بیتوته»؛ طرحی ویژه دختران 13 تا 18 سال/ بانوان خانه‌دار؛ بزرگترین حامیان مؤسسه «بیت‌النور»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهادــ بیت‌النور، مؤسسه‌ای است که توانسته با حمایت بانوان خانه‌دار و با کمک‌های مردمی در زمینه قرآن گام بردارد و تاکنون طرح‌های موفقی از جمله بیتوته را ویژه دختران و بانوان که پایه‌های اساسی زندگی هستند، اجرایی کند.

به گزارش ایکنا؛ در نشست تخصصی «با یاوران وحی» به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌النور استان البرز پرداختیم و برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه با سیده‌منصوره معصومی‌اصل، مدیر مؤسسه در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به گفت‌وگو نشستیم.

///عید 97////متولیان قرآنی منیت را کنار بگذارند/
در ابتدا بیوگرافی از خود بگوئید.
بنده سیده‌منصوره معصومی‌اصل به‌عنوان خادم قرآن، رئیس اتحادیه تشکل‌های استان البرز، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته البرز و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی بیت‌النور در حال خدمت‌رسانی به مردم کشورم هستم. رشته تحصیلی‌ام در مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری علوم و قرآن و حدیث است. البته بنده پس از اخذ دیپلم و علاقه‌ای که به ادبیات فارسی داشتم این رشته را به عنوان رشته تحصیل در دانشگاه انتخاب کرده و با توجه به اینکه در اواخر تحصیل خود قرار داشتم، همزمان در حرفه معلمی قرآن در مدارس راهنمایی و دبیرستان مشغول شدم.

درباره چگونگی ورود خود به فعالیت‌های قرآنی بفرمائید.

در زمانی که به‌عنوان معلم قرآن در مدارس مشغول فعالیت بودم، دانش‌آموزان با علاقه‌مندی و پرسشگرانه درباره دین و قرآن سؤال می‌کردند. با توجه به موضوعات زمان و مقتضیاتی که در هر زمانی شکل می‌گیرد، مخصوصاً از جانب دشمنان که شبهاتی را ریشه‌ای به دین و اصول اعتقادی نسل جوان و نوجوان وارد می‌کند، با نیازی که احساس شد، شخصاً برای کسب اصول دین و معرفت دینی به صورت عمقی و تخصصی پرداختم.
با توجه به اینکه در اواخر رشته ادبیات بودم و می‌توانستم در این رشته فارغ‌التحصیل شوم، اما در ادامه تحصیل رشته الهیات را انتخاب کرده و به تحصیل پرداختم. خیلی خوشحالم از اینکه راجع به دین، به این نقطه رسیده‌ام که دینی که انتخاب شده است، صفر تا صد نیازهای بشری را به صورت کامل در خود جای داده است. امروزه شاهد هستیم که غرب روز به روز پیش‌تر از پیش به نتیجه رسیده است که باید به سمت آموزه‌های دین سوق پیدا کند.

درباره روند راه‌اندازی مؤسسه بیت‌النور و کلید خوردن این مجموعه قرآنی بفرمائید‌.

زمانی که صحبت از چگونگی راه‌اندازی مؤسسه می‌شود، بسیاری از فراز و نشیب‌ها و سختی‌های تأسیس این مرکز به ذهن خطور می‌کند و حرکت‌های مردمی که در روند راه‌اندازی نقش اساسی داشتند. در روند تأسیس این مرکز آیات و روایات به خوبی حس می‌شود.
جرقه تأسیس این مؤسسه از آنجایی زده شد که مشغول تدریس قرآن برای دانش‌آموزان در مدارس بودم، درباره کتاب‌هایی که در این مدت برای تحصیل دانش‌آموزان تدارک دیده شده کنکاش کرده و متوجه شدم که پاسخگوی فطرت جست‌و جو‌گر نوجوان و کودک امروز نیست.
کتبی که پاسخگوی نیازدهی درونی کودکان و نوجوانان نبود و بچه‌هایی که سؤال می‌کردند، حقشان ضایع می‌شد زیرا معرفت دینی و قرآنی پاسخگوی جان تشنه آنان نبود.
بنابراین، به فکر راه‌اندازی کلاس فوق برنامه اخلاق برای دانش‌آموزان شدم که دربردارنده آموزش قرآن و احکام معرفتی دین بود. این کلاس در هفته یک ساعت در مدرسه برگزار می‌شد که به مرور با استقبال خوبی همراه شد و در فصل تابستان این جلسات ادامه پیدا کرد تا جایی که به ترتیب در منازل دانش‌آموزان برپا و این موضوع گسترده شد تا جایی که با استقبال مادران، کودکان، خردسالان و دانش‌آموزان بیشتری در منطقه همراه و در نتیجه برپایی این جلسات به منزل شخصی بنده رسید.
این جلسات از سال 1382 آغاز شد و به همین روال ادامه پیدا کرد و به جایی رسید که برای برپایی این جلسات نیاز به مکان بزرگتری بود. با مشورتی که با مادران قرآن‌آموز انجام شد، به مفهوم واقعی آیه 44 سوره توبه «يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ» رسیده و عمل کردیم. بر این اساس، تصمیم بر آن شد با کمک‌های مردمی و بانوان این مرکز، خانه‌ای به صورت اجاره‌ای تهیه شود که خوشبختانه طی مراسم گلریزان این امر محقق شد.
گام‌های اولیه تأسیس مؤسسه برداشته شد و با کمک 70 بانوی خیر قرآنی که با اهدای طلا، پول و وسایل، این مرکز با جمع‌آوری 150 میلیون تأسیس شد که به مرور مکان اجاره‌ای با مبالغی که جمع شد، خریداری شد و در حال حاضر خدا را شکر این مؤسسه در فضایی به مساحت 630 متر در حال خدمت‌رسانی است.

آیا در تأسیس این مرکز مسئولان حمایت مادی و معنوی داشتند؟

زمانی‌که برای تأسیس این مرکز به مسئولان برای حمایت مالی و معنوی مراجعه کردیم متأسفانه با تمسخر برخورد شد و از آنجایی که در خطبه 127 نهج‌البلاغه آمده است «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»، بانوان قرآنی این مرکز در راه قرآن قدم برداشتند؛  و دیگر نگاهمان به جیبمان نبود و تنها به دستان پر رحمت خداوند چشم دوخته بودیم.
همچنین در اداره امور مؤسسه تنها چشممان را به نزول برکات خداوندی دوختیم و این موضوع مصداق آیه 115 سوره بقره «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ‌» بود. همچنین بانوان توانمند این مؤسسه برای بهتر تأمین شدن هزینه‌های مالی دست تهیه رب، ترشی و سبزی‌های خانگی زدند و از همین طریق توانستند کار مؤسسه بیت‌النور را پیش ببرند.

درباره انتخاب نام این مؤسسه بفرمائید؟

زمانی که حضرت معصومه(س) وارد شهر مقدس قم شدند در مکان و خانه‌ای سکنی گزیدند که آن محل و خانه به نام بیت‌النور معروف بود و اینکه ما هم از آنجایی که علاقه‌ زیادی به این بزرگوار داشتیم تصمیم گرفتیم تا نام مؤسسه را بیت‌النور گذاریم. در اینجا باید یادآور شوم که مجوز این مؤسسه ابتدا از وزارت کشور اخذ و سپس از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت و در حال حاضر نیز پیگیر کسب مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستیم.

درباره فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی مؤسسه بیت‌النور بفرمائید.

مرکز بیت‌النور به‌عنوان یک مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی ‌در شهرستان کرج مشغول به فعالیت است. این مؤسسه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را برای مقاطع خردسال تا بزرگسال از جمله برپایی دوره‌های مهد قرآن و پیش‌دبستانی، برگزاری کلاس‌های روخوانی، صوت و لحن، تفسیر، ترتیل، تجوید و رشته‌های مختلف قرآن با حضور اساتید بسیار برجسته و توانمند در نظر گرفته است.
مؤسسه بیت‌النور با تأسی از آیه 5 سوره جمعه که می‌فرماید؛ «‌مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا..؛ مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مى ‏كشد...» که نشان‌دهنده آن است که خداوند دستور می‌فرمایند تنها حمل‌کننده قرآن نباشید و به آموزه‌‌های آن نیز عمل کنید، برنامه‌های مؤسسه را گسترش داده و تربیت دختران و زنان جوان را که پایه و اساس زندگی هستند را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده‌ است.
در مؤسسه ضمن اینکه کلاس‌های تخصص قرآنی برگزار می‌شود، قانونی را وضع کرده‌ایم که همه افرادی که در کلا‌س‌های تخصصی قرآن چون صوت و لحن، حفظ، تفسیر و غیره شرکت می‌کنند بایستی در کلاس‌های محتوایی قرآن چون اخلاق نیز مشارکت داشته باشند.
دیگرفعالیتی که در کنار موضوعات آموزشی در این مرکز انجام می‌شود ویژه کودکان 6 تا 13 سال است که در ماه رمضان به عنوان جشن رمضان طراحی شده است. پس از افطار حدود یک ساعت، برنامه‌های مختلفی اعم از احکام شرعی، مهدویت، قصه‌های قرآنی، اهدای جایزه و برنامه‌های شاد و غیره در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از طرح‌ها به نام «‌بیتوته» ویژه دختران نوجوان بین سنین 13 تا 18 است. با توجه به اینکه تیرهای دشمن به سمت جوانان ما است، بنابراین باید در برابر این نبرد هر آنچه که در توان داریم، در تقابل با تهدیدها و فرهنگ غربی به‌کار بگیریم که این طرح در این برنامه فرصتی می‌شود که کنار برنامه‌های شادی که انجام می‌شود، دختران از فضای مجازی فاصله بگیرند و از دنیای مجاز خارج و به دنیای واقعی وصل شوند و آگاهی‌های لازم را برای مقابله با فضای مسمومی که دشمن ارائه می‌کند و بچه‌ها ناآگاهانه دراین فضا هستند را به‌دست بیاورند.
یکی دیگر از برنامه‌های این مؤسسه این است که هر سال یک مسجد را از اداره اوقاف برای اعتکاف برای دختران و بانوان در نظر گرفته که در این ایام در مراسم اعتکاف مشارکت دارند که در این طرح بسیاری از نوجوانان تحت آموزش‌های عرفانی و اخلاقی قرار می‌گیرند که هر ساله با استقبال خوبی همراه است و یکی از مشارکت‌های مؤسسه در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی، همکاری با مراکز و نهادهای دیگر است.
این مرکز همچنین برنامه‌های فرهنگی، زیارتی و اردوهای تفریحی برای قرآن‌آموزان را در طول سال برنامه‌ریزی کرده است که برای عملیاتی کردن آیات و آموزه‌های قرآن و بهره‌مندی در سبک زندگی اهدافی تعیین شده که در خلأ برنامه‌های آموزشی و فرهنگی ارائه می‌شود.

درباره افتخاراتی که مؤسسه تاکنون موفق به کسب آن شده است، بگوئید؟

از برکات این مؤسسه این است در شیفت صبح با کسب مجوز از آموزش و پروروش مدرسه قرآن  با مدیریت بنده را راه‌اندازی کرده و مشغول به فعالیت‌ هستیم. این مدرسه قرآنی ـ اسلامی در کنار آموزش‌های درسی به تربیت نیروهای قرآنی‌ پرداخته و تا‌کنون موفق شده است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان را در رشته حفظ 10 جزء قرآن کریم تربیت کند.
بدون شک می‌توانیم بگوییم که این مدرسه یک مدرسه شبانه‌روزی است که همه اعضای ان در ساعات شبانه روز مشغول به کار و خدمات‌رسانی هستند.
با توجه به فعالیت‌ها و آموزه‌های دینی و کسب معرفت که در این مرکز صورت می‌گیرد، یکی دیگر از افتخارات این مجموعه این است که تعدادی از دانش‌آموزان اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی به دین اسلام گرویده و شیعه شدند که این بالاترین افتخار برای یک مرکز قرآنی است که موفق شده است چنان با اصول به تدریس بپردازد که جان کودکان را تشنه اسلام کند.


نظر خود را درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی بفرمائید؟

انتظار می‌رفت که سنگ‌های زیاید جلوی راه اتحادیه قرآنی باشد. فی نفسه ادغام حرکت خوبی است اما به شرط‌ها و شروط‌ها. در این زمینه دو نهادی که در این امر دخالت دارند، باید از مجادله دست بردارند و قرآن را مد‌نظر قرار دهند و احیای قرآن به معنای حقیقی که علی‌بن ابی‌طالب(ع) در نهج‌البلاغه از آن یاد کرده است، را در رأس فعالیت‌ها قرار دهند.
دو نهاد مربوطه باید بدانند دیگر زمان برای مانور دادن نهادهای مختلف نیست و برای پیش بردن اهداف و رسیدن به جامعه هدف باید منیت‌ها را کنار گذاشته و همدل باشند.
جمع‌ شدن‌ها همیشه خوب است و این ادغام نیز صورت خوبی دارد البته به شرطی که شیطان و نفس ورود پیدا نکند و با کوتاه آمدن در راه دستورات قرآن، سریعتر کار را به کاردان بسپریم.

چشم‌اندازی که برای آینده این مؤسسه در نظر گرفته شده است را بفرمائید.

بنده به‌عنوان خادم قرآن به قید حیات و به لطف خداوند، همانطور که در حال حاضر دبستان قرآن زده‌ایم با یک متد و روش ویژه در نظر داریم این مدرسه را به مراتب بالاتر ارتقاء دهیم تا به دانشگاه قرآنی برسیم‌ و دانش‌آموزان از ابتدای کودکی تا بزرگسالی در کنار تحصیل از مقدمه به آموزش قرآن بپردازند و در نظر داریم این حرکت قرآنی را به صورت ریشه‌ای و خیلی در آرامش پیش ببریم.

در پایان اگر صحبتی و یا درخواستی از مسئولان دارید، بگوئید؟

اگر مسئولان به منظور ارائه کارهای خود، دست از آماردهی برداشته و این گونه کارها را کنار بگذارند بدون شک در راه قرآن گام خواهند برداشت و تمامی کارها بدون شک به درستی انجام می‌شود. در مؤسسه بیت‌النور با این هدف، کارها انجام شده است و به طوری که اکنون به عنوان یک مؤسسه فعال شناخته شده است و توانسته در میان نهادها و سازمان‌ها و عموم مردم در شهرستان کرج بدرخشد.
اگر مسئولان دست از این کار بردارند و یک تشکیلات مستقل داشته باشند که در خفا بتوانند فعالیت‌ها را رصد کنند، مطمئناً مؤسسات قرآنی به درستی در جایگاه قرآنی خود قرار خواهند گرفت.
در پایان باید گفت که کاغذ بازی و ارائه گزارش در راه قرآن دیگر بس است که اگر این روند کنونی برچیده شود، چه بسا کارها پیش خواهد رفت. هر کدام از ما موظف هستیم که در زمینه تعجیل در ظهور امام زمان(عج) گام برداریم.

 انتهای پیام

captcha