آموزش کودکان شهرستان قدس؛ اولویت «فرشتگان سماء»/ مدیران به دنبال طرح‌های نو باشند
کد خبر: 3723450
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
در بیست‌و‌نهمین نشست «با یاوران وحی» مطرح شد؛

آموزش کودکان شهرستان قدس؛ اولویت «فرشتگان سماء»/ مدیران به دنبال طرح‌های نو باشند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه «فرشتگان سماء» از مشارکت تشکل‌های مردمی شهرستان قدس در طرح‌ها و بهره‌مندی از تجربیات و دیدگاه یکدیگر در ارتقای فعالیت‌های قرآنی می‌گوید.

سیده بهناز موسوی موسسه فرشتگان سما شهر قدس

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست و نهمین نشست از سلسله نشست‌های با یاوارن وحی با حضور سیده‌بهناز موسوی، مدیر مؤسسه فرشتگان سماء شهر قدس در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
وی که دارای تحصیلات سطح دو علوم حوزوی است، از سال 1390 اقدام به راه‌اندازی مؤسسه به‌دلیل علاقه‌مندی به گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه کرده است و برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های مؤسسه مجوز آن را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کرده است. مشروح این گفت‌وگو در ذیل آمده است؛
ایکنا: درخصوص انگیزه راه‌اندازی مؤسسه بفرمائید.
از جمله اهداف بنده گام نهادن در مسیر قرآن و راه قرآن است و از سوی دیگر در نظر داشتم تا به دلیل هجمه‌های فرهنگی راه‌هایی پیدا کنم تا مردم بیشتر با قرآن مأنوس شوند و ‌آموزه‌های قرآنی را در زندگیشان به‌کار گیرند و لذا اولویت فعالیت‌هایمان با رویکرد قرآنی است.
ایکنا: علت نامگذاری مؤسسه به عنوان فرشتگان سماء چه بود؟
اعتقادم بر این بود که باید بیشتر بر روی قرآن‌آموز خردسال کار کنیم چون اینها آینده‌سازان جامعه هستند و ذهنشان مثل نوار خامی است و هر کاری که بر روی آنها انجام شود، اثرگذار خواهد بود و لذا از نامی استفاده کردیم که بتوانیم بیشتر بچه‌ها(خردسالان و نوجوانان) را به فعالیت‌های مؤسسه جذب کنیم. لذا این عنوان را برای مؤسسه برگزیدیم. از سوی دیگر باید بگویم هنگامی که مادری فرزندنش را به مؤسسه آورد، برای وی نیز برنامه‌ و کلاس خاصی را در نظر می‌گیریم، به گونه‌ای که آنها در کلاس‌های مربوطه حضور پیدا می‌کنند و همین همراهی موجب انگیزه بیشتر برای حضور در فعالیت‌های مؤسسه شده است.
ایکنا: درخصوص کادر آموزشی مؤسسه بفرمائید.
این مؤسسه شامل چارت اداری چون معاون آموزشی و حدود هشت مربی روخوانی، روان‌خوانی و تجوید و خردسالان است. فعالیت مؤسسه از ساعت 9:30 صبح تا 18 است.
ایکنا: چه دوره‌هایی در مؤسسه برپا می‌شود؟
علاوه بر دوره‌های خردسالان چون مهد قرآن، آموزش الفبای قرآنی، حفظ تخصصی، حفظ آیات موضوعی و آموزش آیات به زبان انگلیسی دوره‌هایی نیز برای بزرگسالان چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، کارگاه آموزشی با محور قرآن برای خانواده‌ها، برپایی دوره‌های تربیت مربی قرآن، دوره‌های مبلغان و ... با حضور قریب به 300 قرآن‌آموز در مؤسسه برپا می‌کنیم که برخی از این طرح‌ها نیز به جهاد دانشگاهی و سازمان بهزیستی ارائه شده است که همکاری در اجرای آن انجام شود.
طی این هفت سال از دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی استقبال خوبی از سوی مردم منطقه شده است و همچنین از برپایی دوره‌های مربیگری نیز استقبال می‌شود.

آموزش کودکان شهر قدس؛ اولویت «فرشتگان سماء»/ مدیران به دنبال طرح‌های نو باشند
ایکنا: با توجه به پیش رو بودن ایام اوقات فراغت، چه برنامه‌ای برای دانش‌آموزان در نظر دارید؟
با توجه به اینکه دانش‌آموزان طی این ایام اوقات بیشتری دارند، حدود چهار روز در هفته برنامه‌های قرآنی برای آنها در نظر گرفته‌ایم در صورتی‌که در ایام مدرسه فقط پنج‌شنبه‌ها دوره‌هایی را برای آنها داریم.
ایکنا: در خصوص میزان ارتباطتان با دیگر مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهر قدس بفرمائید.
ماهی یکبار جلسه‌ای از سوی اداره تبلیغات اسلامی شهر قدس برگزار می‌شود که این امر موجب ارتباط بیش از پیش مؤسسات و خانه‌های قرآن با یکدیگر، بهره‌مندی از تجربیات و توانمندی‌های مدیران مؤسسات از یکدیگر شده است و موجب مشارکت بیشتر مؤسسات شهر قدس با یکدیگر در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها شده است. چنانکه برنامه حدیث کساء به صورت منسجم و مستمر به مدت یک ماه از سوی مؤسسات شهرستان قدس به همراه اهدای جوایز‌ برگزار می‌شود.
همچنین مؤسسه فرشتگان سماء نیز طی ماه رمضان حدود دو سال گذشته، نمایشگاهی با هدف عرضه محصولات قرآنی در شهر قدس با همکاری اداره ارشاد این شهرستان داشتیم.
ایکنا: ورود مؤسسات به فعالیت‌های تخصصی ارجحیت دارد و یا مباحث و آموزش‌های عمومی؟
نمی‌توانم بگویم کدام یک ارجحیت دارد، اما هر مؤسسه براساس توانمندی و ظرفیت خود می‌تواند در آن عرصه ورود پیدا کند و در همان زمینه می‌تواند موفقیت‌هایی را کسب کند و اینگونه هم برای قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان بهتر است و هم برای خود مؤسسه خوب است، البته باید بگویم تخصصی شدن فعالیت‌های مؤسسه در فرهنگ‌سازی قرآنی تأثیرگذار است.

آموزش کودکان شهر قدس؛ اولویت «فرشتگان سماء»/ مدیران به دنبال طرح‌های نو باشند
ایکنا: چه میزان از افراد آموزش دیده شده در دوره‌های تربیت مربی مؤسسه بهره‌ می‌گیرید؟
سعی کرده‌ایم از آموزش‌یافتگان مؤسسه برای دوره‌ها و کلاس‌‌های قرآنی خود مؤسسه فرشتگان سماء بهره ببریم و هم اینکه آنها را به دیگر مؤسسات معرفی کنیم تا در صوت نیاز از دانش آنها بهره ببرند.
ایکنا: درخصوص موفقیت‌های کسب شده توسط قرآن‌آموزان مؤسسه بفرمائید.
به لطف خداوند مؤسسه موفقیت خوبی کسب کرده است و قرآن‌آموزان در مسابقات گوناگون حائز رتبه شدند.
ایکنا: نظرتان درباره بهره‌مندی از فضای مساجد برای فعالیت بهتر و پررنگ‌تر مؤسسات چیست؟
در ابتدا ما در مسجد نزدیک مؤسسه فعالیت می‌کردیم، اما با توجه به اینکه تداخل برنامه‌ها را بعضاً شاهد بودیم و متأسفانه شاهد همکاری خوبی در این زمینه نبودیم، مؤسسه از مسجد جدا شد. از سوی دیگر شاهد هستیم که در مساجد از سوی پایگاه‌های بسیج دوره‌های رایگان برگزار می‌شود و لذا شاید از آنها بیشتر از دوره‌های مؤسسه استقبال شود و از سوی دیگر چون من مربی نماز دانش‌آموزان در مدارس هستم، بچه‌ها را بیش از پیش به حضور در مساجد تشویق می‌کنم.
ایکنا: حمایت‌های دولتی از مؤسسات باید به چه صورت باشد؟
باید بگویم خیلی وقت است که شاهد حمایت‌هایی از سوی دستگاه‌های دولتی از مؤسسات نیستیم و اصطلاحاً خداوند مؤسسات را می‌چرخاند و موجب دلگرمی مدیران مؤسسات به ادامه روند فعالیت‌ها است و مؤسسات نباید زیاد به این کمک‌ها و حمایت‌ها متکی باشند و باید خودشان با ترفندها، برنامه‌ها و طرح‌هایی که دارند بتوانند خود را اداره کنند. چنانکه فی‌الحال از مؤسسه حمایتی نمی‌شود و سعی کردیم با طرح‌ها و برنامه‌هایی که داریم بتوانیم هزینه‌های جاری مؤسسه را تأمین کنیم.

آموزش کودکان شهر قدس؛ اولویت «فرشتگان سماء»/ مدیران به دنبال طرح‌های نو باشند
ایکنا: مؤسسه فرشتگان سماء چه میزان نیازهای علاقه‌مندان به قرآن را در شهر قدس کسب کرده است؟
استقبالی که از طرح‌ها و برنامه‌های مؤسسه می‌شود، نشان‌دهنده این است که حداقل بخشی از نیازهای مردم تأمین شده است.
ایکنا: انتظارتان از مسئولان چیست؟
با وجود کمترین حمایتی که از مؤسسات می‌شود، حداقل مسئولان سنگ جلوی پای مؤسسات نگذارند و حداقل کاری که می‌توانند بکنند این است که در اجرای طرح‌ها ما را حمایت معنوی کنند که این نوعی دلگرمی برای مدیران تشکل‌های مردمی است.
ایکنا: صحبت پایانی؛
مؤسسات باید سعی کنند به خود متکی باشند چون اینگونه توقعی پیش نمی‌آید که مانعی برای روند کارشان شود.

سمیرا باباجهد انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha