«الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا» خود اهل بیت(ع) هستند/ اعطای گواهی اجازه نامه قرائت تخصصی به 2 قاری بوشهری
کد خبر: 3702394
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور:

«الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا» خود اهل بیت(ع) هستند/ اعطای گواهی اجازه نامه قرائت تخصصی به 2 قاری بوشهری

کانون خبرنگاران نبأ ــ استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر کشور مصر با بیان اینکه هر کتابی برای اکمال نیازمند گذراندن دوران خاصی است، گفت: با استناد به آیه 32 سوره فاطر «...الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا» خود اهل بیت(ع) هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم اختتامیه نهمین «طرح ملی اقراء» بوشهر شامگاه پنجشنبه، ۹ فروردین با حضور اساتید پیشکسوت و فعالان قرآنی و به میزبانی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینات در محل مسجد ولایت کوی امام حسین (ع) مرکز استان، با تلاوت ابوالفضل ایزدی نیا، قاری نوجوان بوشهری آغاز شد.

شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر کشور مصر در این آئین با بیان اینکه تمسک به قرآن و عترت به عنوان رساله و دو ثقل مورد تاکید پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) مورد وصیت و سفارش حضرت بود، قرآن نامه‌ای از سوی خدا برای تمامی امت جهان است و همه مردم باید قرآن را عبادت کنند و قرآن جاری در تمامی مکان‌ها و زمان هاست و همانطور که در این خصوص در سوره بقره اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: قرآن برای یک قوم نیست و اهل بیت نبی مکرم اسلام (ص) نیز اینطور است و اگر اهل بیت (ع) نبودند، زمین مردم را در خود فرو می‌برد.

شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور با بیان اینکه هر کتابی برای اکمال نیازمند گذراندن دوران خاصی است، اضافه کرد: در آیه ﴿۳۲﴾ سوره القمر آمده است «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ - و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان کردیم پس آیا پندگیرنده‏ اى هست» و لذا قرآن ساده است و خداوند سبحان او را برای بندگانش شاده قرار داده است و گرچه در عین سادگی، قرآن دارای قواعد خاص است و هیچ کتابی بر روی زمین نیست که با قواعد و صوت خاص مثل قرآن کریم ۶۰۰ صفحه‌ای بخواهد حفظ شود.

استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر کشور مصر اشاره داشت: بین ما و پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) ۱۴۰۰ سال فاصله است و این زمان یعنی گذر ۲۸ نسل است و اگر هر نسلی یک افراط در جامعه به وجود آورد، تا حالا باید قرآن از مکان اصلی اش ۲۸ درصد منحرف شده باشد.

وی در ادامه گفت: کتب قبل از قرآن، کتبی بودند که روی کاغذ نوشته شده بودند، جز قرآن کریم که به طور شفاهی در سینه‌های صاحبان علم به نسل‌های بعد منتقل شد و سینه‌های صاحبان علم که همانا حضرت محمد و آل محمد (ص) هستند و بدین شیوه پیامبر اسلام (ص) قرآن را به صورت شفاهی خواند و اهل بیتش و صحابه ایشان از طریق گوش گرفتن، قرآن را از ایشان شنیدند و یاد گرفتند و قاریان الان در اصل قاری نیستند و قاری اصلی خود نبی مکرم اسلام (ص) است و دیگر قاریان از سنت قول و فعل پیامبر اسلام (ص) تقلید می‌کردند.

استاد قرآنی «طرح ملی اقراء» با اشاره به اینکه در اصل قرآن شفاهی بوده و انتقال و ترویج آن به صورت سینه به سینه بوده است، بیان داشت: ما در عصر کنونی نیز همین کار استماع و تلقی قرآن را بر اساس آیه ۲۰۴ سوره اعراف «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» انجام دادیم تا به شیوه صحیح گوش دهیم و سپس قرائت کنیم.
وی با تصریح بر اینکه اهل بیت پیامبر اسلام (ص) خلیفه‌های خدا و حجت خدا بر روی زمین هستند، اظهار داشت: در آیه ۳۲ سوره فاطر آمده است «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا ۖ. فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ. ذَٰلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ - آن گاه (پس از آن پیمبران سلف) ما آن خاندان را که از بندگان خود برگزیدیم (یعنی رسول خاتم و آلش صلّی اللّه علیه و آله را) وارث علم قرآن گردانیدیم. باز هم بعضی از آن‌ها (یعنی فرزندان او) به نفس خود ظلم کردند و بعضی راه عدل پیمودند و برخی به هر عمل خیر (با جان و دل) به دستور حق سبقت گیرند. این رتبه در حقیقت همان فضل بزرگ (و عطای بی‌منت‌های الهی) است» و «الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا» خود اهل بیت (ع) هستند و لذا خود قرآن نسل به نسل و به صورت شفاهی منتقل شد و در سند انتقال قرآن هم شیعه و هم اهل سنت نقش دارند.

شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور با اشاره به اینکه امام جعفر صادق (ع) فرمود: اهل بیت (ع) هستند که باید حقیقت قرآن را توضیح بدهند، ابراز کرد: قرآن کریم بهترین چیزی است که مردم را متحد می‌کند و قاریان مصری، رومی، شوشی و اصفهانی این اقدام را در تاریخ خیلی گذشته، در ایران رقم زدند.

استاد قرآنی «طرح ملی اقراء» عنوان کرد: این اجازه‌نامه یک گواهی تخصصی در حوزه قرائت قرآن است و کسی که این اجازه‌نامه را دریافت می‌کند بدین معنا است که قرائتش در حد اتقان کامل است و اجازه دارد که قرآن را بر دیگر علاقه‌مندانی که می‌خواهند در فن قرائت قرآن متبحر شوند، تلاوت و تدریس کند و افراد بتوانند قرآن را در خدمت او یاد گرفته یا اجازه بگیرند.

اعطای گواهی اجازه نامه قرائت تخصصی دانشگاه الازهر مصر به ۲ قاری بوشهری

در خاتمه بعد از تلاوت پایانی رضا دیانت، حافظ کل قرآن و دارنده رتبه بین‌المللی و داور بین‌المللی قرآن کریم و محمد جماله، دارنده مدرک درجه دو تلاوت و رتبه عالی مسابقات کشوری سازمان اوقاف، گواهی اجازه نامه قرائت به روش «حفص العاصم» با حضور علی صالحی متین، نماینده شورای عالی قرآن و از سوی شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر کشور مصر به این ۲ قاری ممتاز بین المللی اعطا شد.

 

 

حامد فکوری

عکس از حسین شریفی نسب

انتهای پیام

captcha