جامعیت الگوی حكومت علی(ع) در عدالت‌محوری/ مشاركت 112 هزار نفری مردم فارس در اعتكاف
کد خبر: 3702424
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
مرادی مطرح كرد:

جامعیت الگوی حكومت علی(ع) در عدالت‌محوری/ مشاركت 112 هزار نفری مردم فارس در اعتكاف

گروه سیاست و اقتصاد ـ امام جمعه موقت شیراز حکومت علی(ع) را الگوی حاکمیت براساس عدالت دانست و تأكید كرد كه حكومت آن حضرت در همه‌ ابعاد خصوصا در عدالت محوری الگویی کامل برای اداره جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 10 فروردین در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تبریك فرا رسیدن ولادت مولای متقیان، حکومت علی(ع) را الگوی حاکمیت براساس عدالت دانست و تاکید کرد تا مادامی که عدالت در جامعه پیاده نشود، ایرادات، اشکالات و اعتراضات وجود دارد.
وی با تأكید بر اینكه حکومت حضرت علی(ع) در همه‌ ابعاد خصوصا در عدالت محوری الگویی کامل برای اداره جامعه محسوب می‌شود، گفت: حضرت علی(ع) عدالت را در سه حوزه شامل منزل، جامعه و حکومت مد نظر داشت و آن را پیاده کرد.
مرادی همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره و اضافه کرد که براساس این حدیث هر مردم و مملکتی به سه چیز نیاز دارد؛ امنیت، عدل و رفاه؛ لذا دولت‌ها موظف هستند به تامین این سه نیاز اهتمام داشته باشند.

عدالت در تمام حوزه‌ها باید وجود داشته باشد
وی گفت: عدالت در حوزه‌های قضایی، کسب و کار، خانواده، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و ... ضرورت دارد و تا مادامی که عدالت در جامعه پیاده نشود، در کشور ایرادات، اشکالات و اعتراضات هست؛ خداوند هم درهای رحمت خود را بر روی جامعه‌ای که عدالت در آن وجود دارد، باز می‌کند؛ مملکت تنها در سایه عدل پایدار می‌ماند.

تأكید خداوند درباره عدالت در 56 آیه قرآن
امام جمعه‌ موقت شیراز بیان كرد: خداوند 56 بار در آیات قرآن كریم راجع به عدالت و قسط توصیه کرده است؛ لذا در همه‌ امور و زمینه‌ها باید عدالت رعایت و پیاده شود.
وی همچنین با اشاره به مناسبت‌های هفته‌ی پیش‌رو، گفت: برنامه‌ اعتکاف از سحرگاه صبح 11 فروردین‌ماه آغاز می‌شود و امسال نیز در فارس شاهد استقبال خوب جوانان از این برنامه‌ معنوی و تاثیرگذار هستیم.

572 مسجد فارس؛ میزبان معتكفان
مرادی گفت: امسال در فارس 112 هزار نفر برای اعتکاف آماده می‌شوند و 572 مسجد نیز در سراسر استان آمادگی خود را برای پذیرایی و میزبانی از معتکفین اعلام کرده‌اند.
وی با اشاره به در پیش بودن روز 15 رجب و سالروز وفات حضرت زینب کبری(س)، گفت: حضرت زینب(س) در عبودیت، خدامحوری، ولایت‌مداری، ظلم ستیزی و ... الگو است و به واسطه بصیرت و عقلانیت والا به عقیله‌ی بنی‌هاشم مشهور شده است.
مرادی با اشاره به همزمانی روز وفات حضرت زینب(س) با روز طبیعت (13 بدر) گفت: مردم علاوه براینکه شئونات اسلامی را در این روز رعایت می‌کنند، احترام حضرت زینب(س) را نیز مد نظر قرار دهند.
امام جمعه موقت شیراز در ادامه با یادآوری اینکه 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است،‌ گفت: در جهان حکومت‌ها انواع مختلف دارد؛ یک نوع از حکومت، استبداری یا موروثی نظیر حکومت سعودی است؛ یکی دیگر از انواع حکومت دموکراسی عنوان می‌شود که در آن مسئولان با رای مردم انتخاب می‌شوند اما براساس نظرسنجی موسسه‌ گالو بالغ بر 65 درصد از مردمی که در کشورهای با دموکراسی ظاهری زندگی می‌کنند، از حاکمیت راضی نیستند؛ البته این در مورد کشورهای مختلف تفاوت دارد.
مرادی با بیان اینکه حکومت متنفذین و سرمایه‌داران نیز از انواع حکومت‌ها است، حکومت پارلمانی را نوعی دیگر از حکومت‌ها برشمرد و گفت: حکومت اسلامی تئوکراسی به معنای شایسته‌سالاری و مردم‌سالاری دینی است؛ مردم در این حکومت هم در تاسیس هم در شکل‌گیری و هم در تداوم حرکت نقش دارند و تمام مسئولان با رای مردم انتخاب می‌شوند؛ مسئولان هم در این حاکمیت مکلف هستند به نیازها و خواسته‌های مردم توجه کنند.

80 درصد مردم مشكل اصلی خود را بیكاری عنوان كرده‌اند
وی در ادامه گفت: طبق بررسی‌ها، وقتی با مردم مصاحبه و نظرسنجی می‌شود، 80 درصد افراد مشکل اصلی خود را بیکاری عنوان کرده‌اند؛ تورم، گرانی، رکود و بیکاری جوانان مسائل اصلی مد نظر مردم است.
امام جمعه‌ موقت شیراز با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: ایران یک درصد کل جمعیت جهان و 10 درصد کل منابع جهان را در اختیار دارد؛ ما 14 درصد کل نفت و 17 درصد کل گاز جهان را داریم و از تنوع مطلوب آب و هوایی و معادن برخوردار هستیم.
وی با تصریح اینکه تمام نعمت‌های خداوند اعم از منابع مختلف، معادن، تنوع آب و هوایی، نیروی انسانی توانمند علمی و مذهبی و ... در ایران وجود دارد، به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و اضافه کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 3 گروه مخاطب دارد؛ اول دولت، دوم تولید کنندگان و سوم مردم.
مرادی گفت: حمایت از کالای ایرانی و زمینه‌سازی برای صادرات و ارتقاء‌ کیفیت تولید و مبارزه با قاچاق وظیفه‌ی دولت است؛ سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و به واسطه‌ی آن 2 میلیون شغل را از دست می‌دهیم، البته الآن گفته شده این میزان به 12 میلیارد دلار کاهش داشته که باز هم زیاد است.

وظیفه تولیدكنندگان در فرمایشات رهبری، ارتقای كیفیت تولید است
وی وظیفه تولید کنندگان را در فرمایشات مقام معظم رهبری، ارتقای کیفیت تولید، تولید براساس ذائقه و سلیقه‌ ایرانی، رقابت در تولید کالای مرغوب و در نظر گرفتن مصلحت مملکت دانست و گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مردم هم باید تعصب داشته باشند و کالای ایرانی بخرند.
مرادی با تصریح اینکه علما همواره بر استفاده از کالای ایرانی تاکید داشته و دارند، گفت: امروز وضعیت در بخش مواد غذایی نسبتا خوب است و 91 درصد مردم کالای ایرانی مصرف می‌کنند؛ اما در لوازم الکترونیک و منزل تنها 5 درصد مردم کالای ایران استفاده می‌کنند.
امام جمعه‌ موقت شیراز بیان كرد: 76 درصد از مردم ایران لوازم ‌التحریر داخلی و 71 درصد از مردم کیف و کفش تولید ایران را خریداری و مصرف می‌کنند.
مرادی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ شیراز، به روز طبیعت و ضرورت‌های این روز اشاره و اضافه کرد: مردم باید بدانند که عدد 13 نحس نیست؛ ما اصلاً عدد نحس نداریم؛ آنچه در این خصوص مطرح می‌شود، تفکری غربی و ریشه‌ آن یونان است؛ بسیاری از مردم اروپا هم به این موضوع عقیده دارند.
امام جمعه‌ موقت شیراز با بیان اینکه اگر کسی موفق نشد روز 13 فروردین از منزل خارج شود، دچار هیچ مشکلی نخواهد شد، گفت: ایرانیان در گذشته روز 13 فروردین به بیابان‌ها می‌رفتند و برای آمدن باران و بهبود وضعیت کشاورزی و بارندگی دعا می‌کردند.
مرادی به مردم توصیه کرد که اگر در این روز به دامان طبیعت می‌روند 2 کار را انجام ندهند، اول اینکه چیزی از طبیعت کم نکنند و دوم اینکه چیزی را به طبیعت تحمیل نکنند.
انتهای پیام

captcha