شهید «بنت‌الهدی صدر» زینب زمان ما بود
کد خبر: 3704002
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
امام جمعه کارون:

شهید «بنت‌الهدی صدر» زینب زمان ما بود

گروه اجتماعی ـ امام جمعه کارون با بیان اینکه باید بیش از اینها با شهید بنت‌الهدی آشنا شویم، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی او گفت: حقیقتاً او را زینب(س) زمان خودمان می‌دانم که توانست وقتی عده‌ای از علما را به شهادت برسانند و بعد شهید محمدباقر صدر را احضار کردند، یک جریان بزرگی را علیه حزب بعث ایجاد کند، به طوری که حزب بعث از وجود بنت‌الهدی احساس خطر کرد و او را به بدترین وضع به شهادت رساند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم بزرگداشت شهیده بنت الهدی صدر امروز 19 فروردین همزمان با سالروز شهادتش در دبیرستان بنت الهدی صدر شهرستان کارون با حضور امام جمعه شهرستان برگزار شد.

 حجت الاسلام خضیراوی امام جمعه کارون در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم گفت: وقتی امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه را داد، تنها شخصیتی که به دفاع از این نظریه طلاب را به خیابان آورد، شهید محمدباقر صدر بود. نزدیک‌ترین شخص به لحاظ فکری در بحث حکومتی به امام راحل شهید محمدباقر صدر بود.

شهید بنت الهدی صدر زینب زمان ما بود

وی اظهار کرد:  او اولین شخصیت علمی اسلامی است که در رابطه با بانک اسلامی کتاب نوشت و کتاب او، اولین کتاب در دنیای اسلام در زمینه بانکداری اسلامی بود. او از علمایی بود که اندیشه غرب را به چالش کشاند. شهید صدر اولین کسی بود که بلافاصله اندیشه ولایت فقیه را حمایت کرد و کسی که توانست این اندیشه را در بین زنان تعریف کند و توسعه بدهد، شهید بنت‌الهدی بود.

خضیراوی ادامه داد: شهید بنت‌الهدی تنها به خاطر برادرش شهید محمدباقر صدر دستگیر و شهید نشد، او شخصیت اندیشمندی بود، وقتی شهید محمدباقر صدر را دستگیر کردند، بنت الهدی صدر همه را بسیج کرد و مرد و زن را به دفاع از این اندیشه علیه حزب بعث برانگیخت و او را شهید کردند. محل قبر او نامعلوم است و یک قبر خالی کنار مزار برادرش برای او قرار داده‌اند.

امام جمعه کارون خطاب به دانش آموزان گفت: کتاب‌های بنت‌الهدی صدر را بخوانید. نوشته‌های او به صورت داستانی است؛ اما داستان واقعی و بر مبنای اندیشه و فکر. از جمله کتاب «الفضیله تنتصر» (فضیلت پیروز) که داستانی با موضوع انتخاب همسر و نامه‌نگاری بین دو جوان درباره اندیشه‌های دینی است. بنت‌الهدی صدر چنین اندیشمند قوی است که اندیشه‌های اسلامی را در قالب داستان و هنر پیاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بیش از اینها با شهید بنت‌الهدی آشنا شویم؛ افزود: به خصوص در میان زنان ما باید این شناخت به وجود بیاید. او از نظر اخلاقی و ایمانی یک معلم به تمام معنا است؛ او شخصیتی مبارز، اندیشمند، مؤلف، مربی و انقلابی بود. کسی که زندگینامه او را بخواند تعجب می‌کند که در آن زمان چنین شخصیتی به چنین مرتبه‌ای از علم و ایمان رسیده است. حقیقتاً او را زینب(س) زمان خودمان می‌دانم که توانست وقتی عده‌ای از علما را به شهادت برسانند و بعد شهید محمدباقر صدر را احضار کردند، یک جریان بزرگی را علیه حزب بعث ایجاد کند، به طوری که حزب بعث از بنت‌الهدی احساس خطر کرد و او را به بدترین وضع به شهادت رساندند.

خضیراوی از برگزارکنندگان این مراسم تقدیر کرد و گفت: لازم است بانوان ما روی فکر و اندیشه انقلابی و ایمان شهید بنت‌الهدی کار کنند و مجالس بزرگ‌تری برای او برگزار کنیم تا با این شخصیت‌ها آشنا شویم. اگر دستمان برسد، کتاب‌هایی که وی تألیف کرده است بخوانیم. لازم است از زندگی چنین شخصیت‌هایی الهام بگیریم و بدانیم چه چیزی باعث موفقیت بزرگ آنها شده است و ما همان را ادامه دهیم.

 در این مراسم عزیر مزرعه رئیس آموزش و پرورش کارون نیز گفت: سال گذشته به پیشنهاد امام جمعه مدرسه‌ای را به نام شهید بنت‌الهدی صدر نامگذاری کردیم. 19 فروردین سالروز شهادت این بانوی شهید ست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش سه کارکرد دارد؛ کارکرد اول انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است؛ در این کارکرد ما فرهنگ ایثار، شهادت و نمونه بودن را به دانش آموز منتقل می‌کنیم و در کنار مسائل آموزشی، انتقال این فرهنگ‌ها هم در برنامه آموزش و پرورش است.

مزرعه ادامه داد: کارکرد دوم، آموزش و انتقال اندیشه نو به دانش‌آموز و کارکرد سوم، تربیت نیروی انسانی به روز برای جامعه است. هدف برگزاری این مراسم، معرفی تاریخ، ایجاد روحیه و نشاط عمومی در جامعه و معرفی نمونه‌هایی که در جامعه روحیه امید ایجاد کردند.

رئیس آموزش و پرورش کارون در پایان گفت: ما امروز به تأکید مقام معظم رهبری نیروهایی که اهل فکر و اندیشه باشند نیاز داریم و هدف ما در این مراسم آشنایی با تاریخ برای تکرار آن است.

انتهای پیام

captcha