به گزارش ایکنا؛ آیتاللهالعظمی جوادی آملی امروز 20 فروردین ماه در ادامه جلسات تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: پیامبر(ص) بود و نبود و باید و نباید عالم را میداند که در قرآن هم بیان شده و تفصیل آن در فرمایشات پیامبر است.
وی افزود: اولین مسئله در بود و نبود، وجود خداوند واحد و نبودن شرک و شریک در عالم است؛ فرمود خدا آن است که شریکی نداشته باشد و اگر کسی در برابر خدا، شریک قرار دهد حساب او در نزد پروردگار است.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به بایدها و نبایدهای الهی بیان کرد: قرآن از باید و نبایدهایی مانند کم فروشی نکردن، عدم نگاه به نامحرم و نپذیرفتن هر چیزی بدون تحقیق و رعایت حقوق مردم و با خوش زبانی با آنان سخن گفتن و ... خبر داده و آن را بیان فرمود.
وی با بیان اینکه خداوند فرمود مطلبی را بدون تحقیق نپذیرید، زیرا در قیامت از شما سؤال میشود که با دل و چشم وگوش از چه چیزی پیروی کردید؟ تصریح کرد: فضای مجازی برای صاحبنظران، مجاز است ولی باور کردن مطالب آن باید بعد از برهان باشد و اگر بدون برهان چیزی بپذیریم باید پاسخ بدهیم.
این مفسر قرآن اظهار کرد: فضای مجازی برای صاحبنظران مجاز است نه برای کسانی که قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند؛ البته صاحبنظران هم مجاز هستند تنها گوش دهند ولی باور به شنیدهها نیازمند برهان است.
وی تاکید کرد: اگر کسی حرف بیگانه را باورمندانه گوش دهد درست نیست زیرا اطاعت و عبادت کسی است که به حرف او گوش میدهیم و در قیامت سؤال خواهند کرد که چه چیزی را گوش کردی و از بصر نیز سؤال می کنند که محرم دیدی و یا نا محرم و سؤال خواهند کرد که دلت را به چه چیزی دادی؟.
این مفسر قرآن اظهار کرد: هیچ کسی عامدا گناه نمیکند مگر اینکه گرفتار شرک است زیرا کسی که معصیت میکند و سهو و نسیان هم در کارش نیست معنایش این است که خدایا تو گفتی این کار را نکن ولی من انجام می دهم؛ بنابراین چنین فردی دچار شرک است.
وی افزود: اگر کسی بتواند در قیامت زبانش باز شود و بگوید لا اله الا الله وارد بهشت خواهد شد؛ به همین دلیل فرمود کسی که با قلب سلیم و دست پر نزد ما بیاید وارد بهشت میشود البته لطف خدا حساب دیگری دارد.
وی با نهی شدید تمسخر گرفتن استغفار در روایات بیان کرد: کسی که گناه کند و بعد بگوید من گناه میکنم ولی استغفار خواهم کرد دو گناه دارد زیرا استغفار را هم به تمسخر گرفته است.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به نگاه قرآن به مرگ اظهار کرد: انسان در دنیا مرگ را زیر پا گذاشته و وارد برزخ میشود و در برزخ نیز مرگ را زیر پا گذاشته و وارد محشر میشود.
انتهای پیام