دو مجموعه نگارگری قرآنی در انتظار عرضه و چاپ/ «تقرب»؛ اثر برگرفته از مبعث رسول اکرم(ص)
کد خبر: 3704994
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
فرخی خبر داد:

دو مجموعه نگارگری قرآنی در انتظار عرضه و چاپ/ «تقرب»؛ اثر برگرفته از مبعث رسول اکرم(ص)

گروه هنر ــ هنرمند جوان نگارگری درباره فعالیت‌های اخیرش اظهار کرد: یک مجموعه نگارگری قرآنی شامل 20 تابلو را برای نمایش در ماه رمضان آماده کرده‌ام و مجموعه دیگری نیز شامل 60 تابلو با موضوع زندگی اهل بیت(ع) را نیز آماده چاپ دارم.

دو مجموعه نگارگری قرآنی در انتظار عرضه و چاپ/«تقرب»؛ اثر برگرفته از مبعث رسول اکرم(ص)

به گزارش ایکنا؛ مهدی فرخی از جمله هنرمندان جوان نگارگری است که در روزهای پایانی سال گذشته و همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) اثری از او تحت عنوان «کوثر آفرینش» در حوزه هنری رونمایی و به نمایش درآمد. با او در مورد فعالیت‌های اخیرش در زمینه هنر نگارگری، گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:  

ـ در مورد عمده فعالیت‌هایی که در سال جدید قصد انجام آن را دارید، توضیح بفرمایید؟

مجموعه نگارگری قرآنی را اخیراً تولید کرده‌ام با هویت و برگرفته از سیره اهل بیت(ع) شامل 20 اثر که آماده نمایش هستند و رایزنی با برخی نهادهای فرهنگی برای به نمایش درآمدن آنها صورت گرفته است که البته هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است.

ـ چگونه مفهوم «هویتی برگرفته از زندگی اهل بیت» را در آثارتان اجرا می‌کنید.

 این مجموعه خصوصیتی منحصر به فرد و متمایز با همه کارهایی که تاکنون در زمینه نگارگری دینی و قرآنی به انجام رسیده دارد و آن اینکه من در ادامه کارهایی که تاکنون انجام داده‌ام سعی در برخوردی اجتماعی با موضوعاتی که قصد تولید اثر نگارگری براساس آنها داشتم، کرده‌ام. به این معنی صرفاً به دنبال روایت قرآنی و دینی در این آثار نبودم که در نهایت به یک اثر نگارگری تزئینی منجر شود بلکه مفاهیم و مصادیقی را از برهه زمانی و روایت‌های قرآنی برداشت کرده و آنها را تبدیل به مسائل و مصادیق روز و زندگی اجتماعی کردم. در نهایت اینکه مخاطب در مواجهه با این آثار هم ارتباط تصویری ئو هم ارتباط مفهومی در عالی‌ترین سطح آن برقرار خواهد  کرد.

ـ اشاره کردید که رایزنی با نهادهایی به منظور نمایش این آثار داشتید، در صورت نهایی شدن این مذاکرات زمان خاصی را هم برای عرضه آنها در نظر دارید؟

بله، به احتمال زیاد این آثار را در ماه رمضان به شکل یکجا در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهم داد. تأکیدی دارم که مکانی نیز برای نمایش این آثار در نظر گرفته شود که طیف وسیعی از مخاطبان در آن تردد کرده و با این آثار مواجه شوند.

ـ به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به زمان مورد نظر شما، نمایشگاه قرآن بهترین مکان برای نمایش این آثار باشد، آیا مراجعه به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز داشته‌اید؟

به طور حتم اینگونه است. همانطور که تأکید کردم لازمه به نمایش درآمدن این آثار، عرضه آنها به شکل یکجا است چرا که این 20 تابلوی قرآنی از نظر سلسله مراتب مفهومی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند که نمایش بخشی از آنها  هدف و پیامی را که من در نظر دارم به مخاطب منتقل شود را موجب نمی‌شود. بخش هنری نمایشگاه قرآن معمولاً اختصاص به نمایش آثار تجسمی به شکل گروهی دارد و اینگونه نیست که مجالی برای نمایش مجموعه آثار تنها یک هنرمند فراهم شد. سال گذشته نیز من در نمایشگاه مشارکت کردم اما همانطور که گفتم چون نمایشگاه آثار تجسمی نمایشگاه قرآن گروهی بود لذا از من تنها یک تابلو در آن به نمایش درآمد.

ـ در مورد دیگر فعالیت‌های خودتان در زمینه نگارگری نیز توضیح بفرمایید؟

مجموعه دیگری نیز براساس زندگی اهل بیت(ع) دربردارنده 60 اثر آماده چاپ دارم که در حال حاضر مراحل گرافیکی خود را برای چاپ می‌گذراند و پس از این مرحله باید به دنبال ناشر برای عرضه آن باشیم اما چون همچنان حامی مالی برای آن تعیین نشده است لذا رایزنی‌ها در این راستا در جریان است.

ـ سال گذشته از شما اثر نگارگری با موضوع حضرت زهرا(س) تحت عنوان «کوثر آفرینش» در حوزه هنری رونمایی شد، در مورد موضوع مبعث حضرت رسول اکرم(ص) نیز آثار مشابهی را تاکنون پدیده آورده و ارائه کرده‌اید؟

مبعث پیامبر یکی از مضامین الهی دین مبین اسلام است که باید با استفاده از ابزار هنری و به ویژه رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی سعی در جلوه‌گری و معرفی درخور و شایسته آن داشته باشیم. هنر نگارگری از جمله این هنرهاست که ظرفیت خوبی در خلق آثار از ابعاد و مناظر مختلف، قادر است این حادثه بزرگ را به تصویر بکشد و البته به غیر از تصویر روایت تاریخی می توان بر روی بسیاری از مفاهیم و برداشت های ذهنی هنرمند براساس مبعث شاهد خلق آثار بدیع و جذابی بود. خوشبختانه من هم توفیق داشتم کاری را در این زمینه سال گذشته تولید و با کمال افتخار آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کنم.

نام این اثر نگارگری ««تقرب» است در ابعاد 100 در 70 سانتی‌متر که سال گذشته در اعیاد رجبیه نیز در موزه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش درآمد. من تاکنون 14 اثر نگارگری به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌ام که 2 تابلو از آن به موضوع پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) اختصاص دارد.

انتهای پیام

 

captcha