مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام؛ نقاط ضعف و قوت
کد خبر: 3707682
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام؛ نقاط ضعف و قوت

گروه حوزه‌های علمیه ــ مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام امشب اول اردیبهشت ماه در سالن پیامبر اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام؛ نقاط ضعف و قوت

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه این مسابقات در حالی برگزار شد که سالن محل برگزاری مسابقات که در ابتدا فضاهای خالی هم داشت به تدریج و رفته رفته پر شد و به حدی رسید که برخی مجبور بودند نشسته و یا به صورت ایستاده در ابتدا و انتهای سالن این مراسم را دنبال کنند.

در این مراسم از همه اقشار و رنگ‌ها و نژادهای مختلف از ایرانی و غیرایرانی حضور داشتند تا از نغمه‌های زیبای تلاوت قرآن قاریان ایرانی و غیرایرانی بهره‌مند شوند؛ ابتدای این مراسم با قرائت حجت‌الاسلام محمداسماعیل خورشید از قاریان طلبه و ممتاز آغاز شد؛ سپس گروه موزیک که از مجموعه نیروی انتظامی بودند به اجرا پرداختند.

در ادامه مدیر کل اوقاف قم به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز باید علما و اندیشمندان جهان اسلام برای مبارزه با همه مشکلات بزرگ کشورهای اسلامی که از سوی استکبار  تحمیل شده و برای ترویج اخوت و برادری از همین آیات نورانی قرآن و معارف اهل بیت استمداد طلبیده و برای حاکمیت اسلام ناب مجاهدت کنند.

بعد از آن نیز  پیام تصویری آیت الله جوادی آملی به این مسابقات پخش شد و وی در سخنانی تاکید کرد: اگر کسی بخواهد سالم بماند باید به این طناب اعتصام کند؛ فرمود فیه تبیان؛ یعنی هر چه برای سعادت و کرامت بشر سهم تعیین‌کننده دارد در قرآن است.

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام؛ نقاط ضعف و قوت

ادامه این مراسم با سخنرانی آیت الله اعرافی ادامه یافت و وی در سخنانی گفت: نظام سلطه امروز از جان گرفتن اندیشه تمدنی قرآنی در هراس است؛ از این رو طلاب و فضلای مذاهب مختلف باید با این نگاه راهبردی به سمت نزدیکی به قرآن حرکت کنند و نباید تنها به خودمان و حتی جهان اسلام بنگریم و راه آن دانش و علم و منطق است.

 اما این مسابقات خلاهایی هم داشت که از نظر مسئولان برگزاری پنهان مانده بود؛ یکی از نکات قابل ذکر در مورد این مسابقه این است که تبلیغات میدانی و محیطی چه در اطراف محل برگزاری و چه در سطح شهر قم بسیار کمرنگ و ناچیز بود به گونه‌ای که در خیابان منتهی به محل بر پایی مسابقات پوستری دیده نمی‌شد.

از دیگر نکات و حواشی این مراسم، برپایی مسابقه‌ای بین‌المللی با شخصیت‌هایی ملی بود؛ حجت‌الاسلام شرفخانی، معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف، حجج اسلام والمسلمین اعرافی و سعیدی، مدیر حوزه‌های کشور و تولیت آستان حضرت معصومه(س) از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند و به نظر می‌رسد دعوت از شخصیت‌های دیگری که بتواند بر جنبه بین‌المللی مسابقات تاکید داشته باشد خالی از لطف نبود البته نباید جنبه بین‌المللی سمت مدیر حوزه که همزمان رئیس جامعه المصطفی هم هست را نادیده بگیریم.

نکته دیگر اینکه آمارهای مختلفی از کشورهای حاضر در این مسابقات از سوی دست‌اندرکاران برگزاری اعلام شده است که با آمار اعلام شده توسط مجری این مراسم که 47 کشور را حاضر در این مراسم اعلام کرد در تضاد بود؛ زیرا خبرهای گذشته بیش از 40 کشور و 41 کشور اعلام شده بود؛ لذا باید آمار واحدی از میزان این کشورها اعلام شود تا بر شبهات دامن نزند.

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام؛ نقاط ضعف و قوت

از دیگر نکات قابل توجه برای این مسابقات آن است که هم اکنون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوقاف در رشته‌های قرائت و حفظ در تهران در حال برگزاری است و از سویی سالانه مسابقات قرآن جامعه المصطفی(ص) نیز هرساله برگزار می‌شود؛ بنابراین برگزاری مسابقاتی شبیه این موارد، نمی‌تواند تداوم آن را منطقی جلوه دهد مگر اینکه اهداف، برنامه‌ها و روش‌ ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود؛ نکته‌ای که آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه نیز در سخنرانی امروز خود چندین مرتبه بر آن تاکید و بر لزوم تدوین سند جامع برای مسابقات تاکید کرد.

انتهای پیام

captcha