فرشتگان ‌شکسته‌بال در مجتمع توانبخشی امام علی(ع)
کد خبر: 3707783
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷

فرشتگان ‌شکسته‌بال در مجتمع توانبخشی امام علی(ع)

گروه جامعه ــ مجتمع توانبخشی امام علی(ع) تحت نظر سازمان بهزیستی، بیش از 220 دختر معلول جسمی و ذهنی را نگهداری می‌کند و امروز بیش از هر زمانی به کمک‌های مردمی اعم از کمک‌های نقدی و اقلام غذایی و دارویی نیاز دارد.

فرشتگان ‌شکسته‌بال در مجتمع توانبخشی امام علی(ع)

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ مجتمع توانبخشی امام علی(ع) در منطقه ازگل تهران، بیش از 220 دختر معلول جسمی و ذهنی را که عمدتاً از خانواده‌های بی‌بضاعت یا فاقد سرپرست هستند، نگهداری و درمان می‌کند. همچنین بیش از 200 نفر به عنوان کادر فنی و درمانی در این مجتمع مشغول به کار هستند. در حال حاضر، علاوه بر مشکل تامین هزینه‌های جاری، معضل اصلی این مجموعه، قدیمی بودن بنای این ساختمان و نیاز به احداث ساختمان جدید است که البته عملیات اجرایی آن آغاز شده اما به علت کمبود بودجه متوقف مانده است. روز گذشته، جمعی از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی برای بازدید و بررسی راه‌های کمک به توانخواهان و مددجویان به مجتمع توانبخشی امام علی(ع) رفتند و خبرنگار ایکنا بنابر رسالت قرآنی خود با آن‌ها در این بازدید همراه شد.

لطف خدا، وظیفه ما

توانخواهان در مجتمع امام علی(ع)، دچار شدیدترین نوع معلولیت، هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی و حرکتی هستند، مجموعه‌های دیگری در تهران وجود دارند که از توانخواهان ذهنی یا توانخواهان حرکتی نگهداری می‌کنند اما این مرکز، تنها جایی است که فرشتگان بال‌شکسته آن هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی معلولیت دارند. در داخل مجتمع نیز، توانخواهان بنا به وضعیت ذهنی و جسمی در سه سطح نگهداری می‌شوند. کادر زحمتکش این مجموعه به بازدیدکنندگان گفتند دخترانی که در طبقه دوم نگهداری می‌شوند، ملاقات‌پذیر نیستند و آدم‌های غریبه آن‌ها را دچار ناهنجاری می‌کنند اما با دخترانی که در طبقه اول نگهداری می‌شوند، امکان ملاقات وجود دارد. سالن‌ها و اتاق‌های طبقه اول، پر از تخت‌هایی بود که دختران معلول ذهنی و جسمی بر آن استراحت می‌کردند، بعضی غذا می‌خوردند و بعضی هم به بازدیدکنندگان نگاه می‌کردند و دست تکان می‌دادند. بازدیدکننده‌ای که برای نخستین بار با این دختران ملاقات کند، دچار بُهت می‌شود و از هر طرف که نگاه کند، جز حیرتش نمی‌افزاید. معلولیت‌ و محدودیت‌های ظاهری و ذهنی، شدید است اما هنگامی که مادریاران و پرستاران مهربان مجموعه با دست‌های گرم و مادرانه خود، دست فرشتگان را می‌فشرند و به آن‌ها غذا می‌دهند، احساس دیگری مملو از رضایت در بازدیدکننده به وجود می‌آید.
یکی از مادریاران پس از آن که با محبت تمام یکی از دختران را در آغوش گرفت، گفت: «این بچه‌ها، احساسات را می‌فهمند، غم و شادی را درک می‌کنند اما توان ذهنی و جسمی محدودی دارند، بعضی از آن‌ها که حتی روزه گرفتن ماه رمضان را هم بلد هستند، اهل دعاکردن‌اند و ما به دعای آن‌ها نیاز داریم.»، همچنین عمده مادریاران و پرستاران مجموعه توانبخشی امام علی(ع) خود از زنان سرپرست خانوار هستند و به برکت دعای همین فرشتگان، اشتغال دارند و پشتیبانی می‌شوند.
نکته مهمی وجود دارد که خداوند با لطف خود از این دختران، نگاهبانی می‌کند اما این امر، از وظایف انسانی و اسلامی ما نمی‌کاهد و سلب مسئولیت نمی‌کند؛ به نظر می‌رسد لازم است هر کسی در هر سطحی از توان مالی، جایگاه اجتماعی یا مدیریتی از چنین مجموعه‌هایی بازدید کند و برای کمک موثر به انسان‌هایی که نفس می‌کشند، برنامه‌ای داشته باشد. شاید خداوند به بشر غافل یادآوری می‌کند که شما، همنوعان ناتوان خود را فراموش کرده‌اید در حالی که بسیاری از این ناهنجاری‌ها، حاصل تصرف نابخردانه خود شما در جهان هستی است اما با این حال، من بندگان خودم را آن گونه که فکرش را هم نمی‌کنید، رزق و روزی می‌دهم. «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ»(اسراء/31): فرزندان خود را از بیم تنگدستی از بین نبرید، ما روزی‌شان می‌دهیم!.

 چگونه کمک کنیم؟

حسین زاجکانیها، مدیرعامل مجتمع توانبخشی امام علی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این مجموعه تحت نظر سازمان بهزیستی است اما به طور کامل، متکی بر کمک‌های مردمی اداره می‌شود، مردم ما تا الان برای کمک به این فرشتگان، همت والایی به خرج داده‌اند اما همچنان به کمک‌های مردم عزیزمان نیاز داریم، در حال حاضر علاوه بر تامین هزینه‌های جاری مجتمع که ماهانه بالغ بر 700 میلیون تومان هزینه دارد، کار ساخت یک ساختمان جدید و مجهز را برای نگهداری توانخواهان آغاز کرده‌ایم چرا که ساختمان فعلی، بیش از 50 سال قدمت دارد و از نظر ایمنی، استحکام و تجهیزات وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه این مجتمع، تمام نیازهای یک خانواده را در ابعادی بزرگتر دارد، اظهار داشت: ما روزانه در سه نوبت، بیش از هزار پرس غذا پخت می‌کنیم و طبیعتاً بخشی از کمک‌های مردم می‌تواند به کمک‌های غیرنقدی و اقلام غذایی و بهداشتی و دارویی اختصاص پیدا کند. من پیش از هر درخواست، از مردم عزیزمان می‌خواهم که به شکل حضوری از مجموعه بازدید کنند و خودشان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، نحوه کمک‌رساندن خود به مجتمع توانبخشی امام علی(ع) را برگزینند.

زاجکانیها در پاسخ به این سوال که با چه هدفی، مدیریت دشوار این مجموعه را به عهده گرفت است؟ گفت: با توجه به سابقه 38 سال فعالیت در آموزش و پرورش و بعد هم هلال احمر، این مسئولیت به من پیشنهاد شد، حدیثی از امام حسین(ع) منقول است که می‌فرمایند: خوشا به حال بنده‌ای که خداوند کمک به خلق را از طریق او انجام دهد، من به این بندگان در کلام امام حسین(ع) غبطه می‌خورم و از روز نخست سعی کردم با این نیت الهی، قدمی کوچک در مسیر خدمت به مردم بردارم. در طی هفت سال گذشته که این مسئولیت را عهده‌دار شده‌ام، با دعای فرشتگانمان و همت مردم نیکوکار، یک مرکز دندانپزشکی مجهز در مجاورت مجتمع ایجاد کرده‌ایم که به توانخواهان این مجموعه و سایر مجموعه‌های بهزیستی، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. همچنین فعالیت‌های توسعه‌ای و درمانی برای توانخواهان، شتاب گرفته است که امیدواریم با استمرار کمی و کیفی کمک‌های مردمی، متوقف نشود.

فرشتگان ‌شکسته‌بال در مجتمع توانبخشی امام علی(ع)

 

لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای مشارکت در کمک‌رسانی به توانخواهان و مددجویان مجتمع امام علی(ع) می‌توانند با شماره تماس 22467103 حاصل کنند.

انتهای پیام

captcha