طرح «آموزشکده قرآنی ثقلین» 10 سال پس از اجرا/ طرحی با فقدان بودجه مکفی و فضای آموزشی مناسب
کد خبر: 3710386
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸

طرح «آموزشکده قرآنی ثقلین» 10 سال پس از اجرا/ طرحی با فقدان بودجه مکفی و فضای آموزشی مناسب

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ گزارشی اجمالی از طرح آموزشکده قرآنی ثقلین که به همت مؤسسه ثقلین یزد از سال 86 تاکنون در حال اجرا است، ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ سعید ملکوتیان، معاون آموزش مؤسسه فر هنگی، هنری قرآنی ثقلین یزد، درخصوص طرح آموزشکده قرآنی ثقلین، اظهار کرد: این طرح از سال 1386 در مؤسسه و پیرو هزار نفر ساعت کار کارشناسی اجرا شد به گونه‌ای که هر ساله دو ترم در نیم سال اول طی تابستان و نیم سال دوم طی پائیز و زمستان برگزار می‌شود.
وی درخصوص اینکه جامعه هدف طرح فوق چه گروه سنی است، عنوان کرد: مخاطبان این طرح دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبیرستان هستند که متناسب با پایه تحصیلی، سن و تعیین سطح قرآنی، در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند.
ملکوتیان با اشاره به سرفصل‌هایی که مخاطبان طی اجرای این طرح از آن بهره‌ می‌برند، بیان کرد: این طرح به صورت متمرکز در مراکز آموزشی و پس از سطح‌بندی برگزار می‌شود. این طرح دارای سه دوره مقدماتی شامل چهار ترم، دوره عمومی متشکل از سه ترم، دوره پیشرفته شامل شش ترم است است که طی آن قرآن‌آموزان با سرفصل‌هایی چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و ترتیل قرآن، آئین زندگی، ترجمه و مفاهیم قرآن و جمع‌خوانی آشنا می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در کنار آموزش علوم قرانی برنامه‌های فوق‌برنامه چون اردو‌های زیارتی و ورزشی و سایر برنامه‌های فرهنگی درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: تفکیک قرآن‌آموزان بر اساس پایه تحصیلی، سن قرآن‌آموز و تعیین سطح اطلاعات قرآنی، تخصیص منابع آموزشی برای هر پایه، تنوع مواد آموزش همچون آموزش عمومی، ترجمه و مفاهیم، آئین زندگی، ورزش، هنر و جمع‌خوانی، اجرای فوق برنامه‌هایی مثل برنامه‌های ورزشی، اردو، دیدار با علما، میثاق با شهدا و اجرای برنامه‌های متنوع دیگر نظیر سرود و تواشیح ، صدور گواهی آموزشی برای هر پایه و سنجیدن قرآن‌آموزان از طریق آزمون شفاهی و کتبی از جمله نقاط قوت آموزش قرآن در قالب طرح آموزشکده قرآنی ثقلین است.
معاون آموزش مؤسسه فر هنگی، هنری و قرآنی ثقلین یزد با اشاره به انتظاری که از مسئولان و خیران در اجرای این طرح می‌رود، اضافه کرد: به‌دلیل حجم بالای مخاطبان این طرح باید مدارس مختلف را برای اجرای آن اجاره کنیم و از سوی دیگر هزینه‌های اجاره ‌بهای بالا کمی موجب سختی راه شده است که کمک خیران می‌تواند کارگشا باشد.
وی ادامه داد: ای کاش مسئولان و خیران مکان بزرگ و دارای کلاس‌های زیاد همراه با امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب را برای این مؤسسه فراهم کنند. به امید اینکه خیران با حمایت مالی از این طرح، ما را در ارتقای روزافزون این طرح یاری کنند البته موانع و مشکلات اجرایی دیگری هم چون تأمین منابع آموزشی، جذب مربیان مجرب و با سابقه داریم ولی اصل مشکل فقدان بودجه مکفی و فضای آموزشی مناسب است.
ملکوتیان در‌خصوص مکان‌های برپایی طرح آموزشکده قرآنی ثقلین بیان کرد: در تابستان امسال مکان برگزاری این طرح دبیرستان ماندگار ایرانشهر واقع در خیابان ایرانشهر، دبیرستان بنی فاطمه واقع در میدان اطلسی صفائیه و مدرسه نورایمانی واقع در ابتدای بلوار 22 بهمن است.
وی در‌خصوص پیش‌بینی ثبت‌ نام حدود 900 نفر از یزد، مهریز و میبد در این طرح، عنوان کرد: ثبت نام در این طرح از هم‌اکنون آغاز شده و اول تیرماه نیز کلاس‌ها آغاز می‌شود و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت و طی مراسمی در شهریورماه نیز اعلام نتایج، اهدا جوایز به برترین‌ها و اعطای کارنامه‌ها انجام می‌شود.
ملکوتیان با اشاره به استقبال خوب مردم طی سال گذشته از این طرح، اضافه کرد: این استقبال بیانگر موفقیت در اجرای خوب این طرح بوده و رضایت نسبی مردم را فراهم کرده است  اجرای هیچ طرحی بدون نقائص نیست که در حال بررسی و رفع آنها هستیم.
انتهای پیام

captcha