به گزارش ایکنا؛ از جمله مهمترین اهداف و وظایفی که جهاد دانشگاهی انجام آن را بر خود واجب میداند پژوهش و انجام کارهای مهم بر زمین مانده است که کسی به فکر انجام آنها نیست.
شاید برخی فکر کنند ورود به مبحث پوشاک آن هم از نوع تیشرت و تلاش برای طراحی تی شرتهایی منطبق با فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی کار چندان مهمی نباشد اما اگر این گروه از افراد ارقام میلیون دلاری واردات پوشاک به صورت رسمی و قاچاق به کشور و ارز خارج شده برای پوشاک که بخشی از آن هم مربوط به واردات تی شرت است را بدانند قدر مسلم نظر آنها تغییر خواهدکرد.
نگاهی کوتاه به محیط عمومی جامعه به راحتی نشانگر این است که ذائقه مردم ما به سمت استفاده از تیشرتهایی که حتماً روی آنها اسامی و جملات لاتین(که درصد زیادی حتی معنی آنها را نمیدانند) و یا اشکال و تصاویر غیر ایرانی چاپ شده باشد، سوق پیدا کرده است. و تنها بخش کوچکی از مردم آن هم جوانانی که روحیات هنری بیشتری دارند، شاهد استفاده از تیشرتها و تنپوشهایی با نمادهای ایرانی هستیم. اما چرا؟ چرا باید بخش قابل توجه قاچاق از کشور ترکیه مربوط به تیشرتهایی باشد که میتوانیم خودمان آن را تولید کنیم؟ آیا به راستی توان طراحی و تولید محصولی مانند تیشرت را نداریم؟
جهاد دانشگاهی واحد هنر با همین دغدغه شش دوره است که جشنواره تنپوش را با هدف طراحی تیشرتهایی با نمادهای ایرانی ـ اسلامی و برقراری ارتباط بین دانشگاه و بخش صنعت برای تولید انبوه تیشرتهای وطنی برگزار میکند. در سالهای اول برگزاری این جشنواره طرحها ضعیف بود و به راحتی میشد گفت که امکان تولید انبوه آن وجود ندارد اما سال گذشه طرحهای ارائه شده از سوی هنرمندان به حدی جالب و ارزشمند بود که میشد امیدوار بود نظر تولید کنندگان را جلب کند.
الهام زایجانی، دبیر ششمین جشنواره نقش تن پوش در خصوص این جشنواره و اینکه آیا امکان تولید انبوه تیشرتهای طراحی شده توسط هنرمندان کشورمان به صورت انبوه محقق شده است یا خیر، در گفتوگو با ایکنا؛ عنوان کرد: این دوره ششمین دوره نقش تنپوش است و شاهد استقبال خوبی از سوی طراحان بودهایم. مهلت ارسال آثار تا بهمن ماه سال 96 بود اما با توجه به درخواستهای متعدد طراحان تا 30 فروردین ماه هم آثار ارسالی دریافت شد و تاکنون 480 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است و اگرچه تعداد آثار با سال گذشته یکی است اما آثار ارسالی از شهرستانها بسیار بیشتر و کیفیت نیز بالاتر است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه هنر به برگزاری کارگاههای آموزشی برای علاقهمندان به طراحی تنپوش و تیشرت در استانهای مختلف کشور اشاره و عنوان کرد: در این کلاسها از ایده تا اجرای طراحی تیشرتها را به علاقهمندان و طراحان آموزش میدهیم.
زایجانی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تجاری کردن طرحها را به دانشجویان و طراحان آموزش دهیم چرا که این مسئله بسیار مهم است، گفت: برگزاری این کلاسهای آموزشی موجب ارتقای کیفیت آثار ارسالی شده به ویژه در شهرستانها این ارتقای کیفیت را در اثر آموزشهای ارائه شده شاهد هستیم.
هنوز تولید داخل خودمان را باور نکردهایم
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با واردات گسترده تیشرت از خارج از کشور مواجه هستیم؟ آیا واقعاً توان تولید تیشرت در کشور را نداریم؟ گفت: ما توان تولید تیشرت را با کیفیت بالا داریم اما شاید هنوز تولید داخل خودمان را باور نکردهایم.
ذائقه جامعه استفاده از طرحهایی با حروف لاتین است
دبیر ششمین جشنواره نقش تن پوش تصریح کرد: اکنون تولید کنندههای قوی و خوب تیشرت در کشور را داریم و حتی به راحتی میتوانم از برندهای «سلبون» «سارک»، «تندیس»، «بنتن»، «تندرست» و ... نام ببرم که تیشرت تولیدی آنها کیفیت بالایی دارد اما ذائقه جامعه استفاده از طرحهایی با حروف لاتین است و مردم نمیآیند از طرحهای اسلیمی خودمان و نقشهایی ریشهدار در فرهنگ و تاریخ ایران استفاده کنند.
وی ادامه داد: تکنولوژی چاپ با کیفیت طرحها بر روی تیشرت را هم داریم. حق مردم ایران است که از بهترین کیفیت و بهترین محصول استفاده کنند و در این حوزه ما میتوانیم بهترین را تولید کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دلیل عدم استفاده از کالای ایرانی را باید در لایههای بالای جامعه جستوگو کرد، گفت: واردات پوشاک ما از کشورهای مختلف زیاد است و باید این مسئله را بررسی کرد. حمایتی که باید از تولید کننده ملی صورت گیرد، انجام نمیشود در حالی که اگر از تولید کننده ما حمایت شود، تولید کننده هم از طراح و دانشگاه و کارگر و ... حمایت میکند و این روند گسترش مییابد. در حال حاضر تولیدکنندگان ما در حال حمایت از طراحان تیشرت هستند و در جشنواره هم از ما حمایت میکنند و شاهد حضور صنعتگران در بخش صنعت جشنواره هستیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه هنر در پاسخ به این سؤال که در جشنواره سال قبل چه تعداد از طرحهای ارائه شده به تولید انبوه رسید؟ گفت: سال گذشته قولهای زیادی در این زمینه به ما داده شد و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس هم برای چاپ این آثار به ما قول داده بودند که هنوز محقق نشده است. البته دو نفر از تولید کنندگان در حال نهایی کردن طرحها برای بخش صنعت و تولید انبوه هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره ششم با پنجم تفاوتهایی کرده است؟ گفت: در این دوره بحث تک فروشی را اجرا و یک رگال برای فروش آثار به صورت تکی اقدام و پول را مستقیم به طراح میدهیم.
زایجانی در پایان گفت: داوری آثار آغاز شده است و مراسم اختتامیه و معرفی برندگان نیز 25 اردیبهشت ماه برگزاری میشود.
انتهای پیام