تکریم مقام ‌معلم نشان دهنده بلوغ فکری جامعه است
کد خبر: 3711884
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

تکریم مقام ‌معلم نشان دهنده بلوغ فکری جامعه است

گروه فرهنگی- معاون سابق وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: هیچ‌کس به اندازه معلم در جامعه بشری اثر‌گذار نیست در جامعه باید کرامت و عزت معلم حفظ شود چرا که احترام و تکریم مقام معلم نشانه بلوغ فکری جامعه است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محیی الدین بهرام محمدیان، معاون سابق وزیر آموزش‌و‌پرورش، در سی‌و‌چهارمین مراسم نکوداشت مقام معلم که امروز شانزدهم اردیبهشت‌ماه در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد، گفت: در جامعه باید کرامت و عزت معلم حفظ شود چرا که احترام و تکریم مقام معلم نشانه بلوغ فکری جامعه است.
وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند: معلمی شغل انبیاست. امام(ره) مستنبط از شریعت سخن می‌گفت و البته به این جمله اعتقاد و باور داشت زیرا خود ایشان یک معلم بود.
رئیس بنیاد فقهی تعلیم و تربیت گفت: هیچ‌کس به اندازه معلم در جامعه بشری اثر‌گذار نیست. یک صنعت‌گر از قطعه جامد وسیله‌ای را تولید می‌کند که قیمتی دارد ولی کار معلم قیمت ندارد. کار معلم هدایت و راهبری جامعه به سوی رستگاری است به همین دلیل معلم، ارزش‌آفرین است.
حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها، در عرصه آموزش و به ویژه آموزش ابتدایی است؛ حتی پولی که در دانشگاه هزینه می‌شود به اندازه آموزش ابتدایی اثرگذار نخواهد بود. معلم در نگاه قرآن کریم یک انسان دلسوز، صبور، پاک و پاکی‌آفرین است. همه این‌ها ویژگی‌هایی است که قرآن برای پیامبر(ص) برشمرده است چنانچه می‌فرماید: « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...؛ پس به رحمت الهى با آنان نرمخو شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند... »(آل عمران،159».
وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: انما بُعِثتُ معلماً یعنی اوج مقام پیامبر(ص) معلمی است و معلمی ایشان از بستر اخلاق می‌گذرد چرا که در جای دیگر فرمودند: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ معلم است که مکارم اخلاقی را ارتقا می‌بخشد و جامعه را متعالی می‌کند.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش افزود: یکی از اشکالات انجمن‌های اولیا و مربیان این است که به والدین و خانواده‌ها احترام به مقام معلم آموزش داده نشده چرا که اگر خانواده برای معلم احترام قائل شود، بالتبع دانش‌آموز هم شان و منزلت آموزگار را درک می‌کند.
وی گفت: تکریم مقام معلم وابسته به اعاده مرجعیت فکری‌ و‌ فرهنگی اوست. باید از معلم به عنوان رئیس ‌فرهنگ‌ جامعه در همه عرصه‌ها سوال شود زیرا اگر می‌خواهیم آموزش‌و‌پرورش اعتلا پیدا کند، باید معلم تکریم شود. فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین وظایف معلمین است و البته معلمان در سنگر‌های فرهنگی سرآمد هستند.
حجت‌الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: آموزش‌و‌پرورش نهادی است که می‌تواند حیثیت نظام را حفظ کند زیرا این نهاد ملت‌ساز و دولت‌ساز است. در دور‌افتاده‌ترین نقطه کشور مدرسه وجود دارد و در مقابل آن پرچم جمهوری‌اسلامی به اهتزار درآمده و این یک افتخار بزرگ است.
انتهای پیام

captcha