نقش رمضان‌المبارک در تغییر سبک زندگی
کد خبر: 3717531
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

نقش رمضان‌المبارک در تغییر سبک زندگی

گروه معارف - ماه مبارک رمضان بهترین فرصت عبادت است. وظیفه همه مسئولان و متولیان امور این است که شرایط را برای روزه‌داری مردم آماده کنند. همه دستگاه‌های نظام، وقوع انقلاب و برپایی حکومت اسلامی، برای این است که مردم دینداری کنند.

نقش رمضان‌المبارک در تغییر سبک زندگی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت عبادت است. وظیفه همة مسئولان و متولیان امور این است که شرایط را برای روزه‌داری مردم آماده کنند. همه دستگاه‌های نظام، وقوع انقلاب و برپایی حکومت اسلامی، برای این است که مردم دینداری کنند.
بندگی به معنای تسلیم شدن است. تکلیف مردم نیز آن است که در مقابل امام و ولی خدا، تسلیم باشند. همانطور که در محیط طبیعی در اجتماع نسبت به حاکم و سرپرست باید تسلیم بود که اگر اینگونه نباشد در یک اجتماع و یا حتی خانواده که پدر سرپرست و حاکم آن است هیچ نظمی برقرار نخواهد شد.
در طول سال تنها یک ماه فرصت برای عبادت وجود دارد، باید از این ماه به خوبی استفاده کرد، اگر قرار بر این باشد که مردم در این ماه به مانند روزهای عادی، درگیر مسائل کاری و مشکلات خود باشند، فرصتی برای عبادت نخواهند داشت. مردم روزه داری را با کارهای خود هماهنگ می‌کنند؛ در صورتی که باید روزه داری را با کار خود هماهنگ کنند.

در ماه رمضان سبگ زندگی همه بر اساس دستورات خداوند متعال می‌شود
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در ماه رمضان سبگ زندگی همه بر اساس دستورات خداوند متعال می‌شود و آن کسی که تا قبل از ماه رمضان ارتباط و رفتارهایش شاید ممکن بود کمتر متوجه خدای متعال باشد و از یاد خدا غافل باشد، اما در ماه رمضان و به برکت روزه نفس هایش هم عبادت می‌شود حرفهایش هم ذکر خدا حتی خوابش هم عبادت می‌شود.
وی افزود: یک مسلمان در ماه رمضان درکل شیوه های ارتباطی‌اش با خود و با دیگران و با خدا، تغییر پیدا می کند. وعده های غذایی اش اینکه کی باید بخورد کی نباید بخورد تغییر می کند.
وی با استناد به آیه 112سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: آن مؤمنان همان توبه‏ کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‏داران، رکوع‏ کنندگان، سجده‏ کنندگان وادارندگان به کارهاى پسندیده بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده.
حجت‌الاسلام شربیانی از تعریف نمودن ماه مبارک رمضان از سبک زندگی گفت و ادامه داد: ماه مبارک رمضان برای ما یک سبک زندگی تعریف می‌کند، مثلاً زمان سحری خوردن که بلند می‌شویم برنامۀ خواب و بیداری ما تغییر پیدا می‌کند و بعد، افطاری خوردن هم تبدیل به یک مراسم می‌شود و در همۀ خانه‌ها به نوعی این مراسم برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: نه تنها ماه مبارک رمضان سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد و تعالی می‌بخشد بلکه خود نماز هم برای ما سبک زندگی می‌آورد. اولاً نماز بخشی از زندگی انسان را منظم می‌کند، یعنی ما بر اساس این نماز سه‌گانه مجبور هستیم یک برنامۀ ثابت در طول 24 ساعت داشته باشیم و خدا می‌داند همین‌که انسان یک برنامۀ ثابت روزمرّه داشته باشد چقدر زندگی او را از بی‌نظمی نجات می‌دهد و چقدر انسان و جامعۀ انسانی را از بی‌هویتی نجات می‌دهد. تصور کنید اگر این مساجد در گوشه و کنار شهر نبود، شهر ما چقدر بی‌هویت و بی‌روح می‌شد.
امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: سبک زندگی به بیان ساده یعنی اینکه شما چگونه رفتارهای شبانه‌روزی خودتان را در زندگی شخصی و اجتماعی تنظیم می‌کنید. عادات رفتاری، برنامه‌ها و علاقه‌هایی که انسان در رفتارهای خودش نشان می‌دهد، سرگرمی‌ها و آداب و رسوم اجتماعی همه در بحث سبک زندگی مطرح می‌شود.
حجت‌الاسلام شربیانی از تعلیم ماه مبارک رمضان به انسان‌ها گفت و ادامه داد: رمضان ماه مبارک، ماهی است که هم در بعد مادی و هم در بعد معنوی، سبک صحیح زندگی اسلامی را به ما انسان‌ها تعلیم می‌دهد و درحقیقت، ماه رمضان یک دوره آموزشی است که مسلمانان سبک زندگی معنوی و مادی را فرا گیرند.
وی با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) افزود: امام رضا(ع) می فرمایند: مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.
حجت‌الاسلام شربیانی از بالا کشیده شدن فتیله معنویت مردم در ماه رمضان گفت و تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان، انگار فیتیله معنویت مردم بالا کشیده می‌شود. برخی مسلمانان هستند که در طول سال نماز نمی‌خوانند و فقط در این یک ماه نماز می‌خوانند. شماری از مردم این گونه هستند. آنها که از حیث معنویت رگی از اسلامیت دارند این گونه رفتار می‌کنند. ماه مبارک رمضان ماه معنویت است. خداوند در این ماه چنین آثاری قرار داده است، چنانچه فرموده است قرائت یک آیه در این ماه به اندازه ختم قرآن در ماه‌های دیگر است. این یک تجارت پرسود معنوی برای کسانی است که در ایام دیگر فرصت نکردند قرآن بخوانند، تجارت معنوی بسیار پرسودی است.
در ماه رمضان می توانیم خود را به ساده زیستی عادت دهیم
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: در ماه رمضان می توانیم خود را به ساده زیستی و ساده خوری عادت دهیم.
وی افزود: هر چقدر در ماه رمضان عمق ارتباطمان با خدا و کیفیت ارتباطمان عمیقتر باشد توسلاتمان، ذکرهایمان، بیداری شب هایمان، دعاهایمان عمیقتر باشد آن وقت این حالت در ماه‌های بعد از ماه رمضان هم در ما حفظ می شود. این روحیه تا ماه رمضان سال بعد باقی خواهد یافت و آرام آرام یک تحولات عمیقتری در جان ما خواهد شد.
وی با استناد به آیه 35 سوره احزاب خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‏ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه ‏دهنده و مردان و زنان روزه ‏دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مى‏‌کنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است.
حجت‌الاسلام منصوری با اشاره به تاثیرات روزه بر سبک زندگی ادامه داد: تأثیراتی که روزه بر سبک زندگی ما می‌گذارد به قدری اهمیت دارد که اگر کسی نماز نخواند به او کاری ندارند، و کسی هم که روزه نگیرد به او کاری ندارند ولی اگر کسی علنی روزه‌خواری کند باید شلاّق بخورد، چون دارد فضایی که ماه مبارک ایجاد کرده است را خراب می‌کند و به آن لطمه می‌زند. چون ماه مبارک رمضان می‌خواهد رفتارها، سبک زندگی، فضا و محیط جامعه را تغییر دهد و کسی که علنی روزه‌خواری می‌کند دارد نتیجۀ این‌ها را خراب می‌کند.
وی اظهار کرد: عمل و رفتار ما بر علاقه‌ها، عقاید و بر علم و معرفت ما خیلی اثر دارد ولی متاسفانه به این مسئلۀ مهم کمتر توجه می‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند برای اینکه عقاید ما محکم شود فقط باید در کلاس‌های عقیدتی شرکت کنیم، البته این هم نقش دارد ولی همۀ نقش با این نیست، بلکه بیشترین نقش با عمل است.
امام جمعه شهرستان شربیان یادآور شد: ماه مبارک رمضان عبادت و برنامۀ عبادی، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به زندگی ما «سبک» می‌دهد. خداوند اصرار دارد حتی برای مهمانی‌های ما هم برنامه‌‌ریزی کند
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند.
حجت‌الاسلام منصوری از مشهود بودن نقش ماه رمضان بر تغییر سبک زندگی مسلمانان گفت و تاکید کرد: نقش ماه رمضان بر تحول و تغییر سبک زندگی مسلمانان کاملا مشهود است، هر کس با نگاه بیرونی به جامعه اسلامی مشاهده می‌کند، درک می‌کند که ضرباهنگ زندگی مسلمانان در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای کاملا محسوس و معنادار تغییر پیدا می‌کند، ساعات خواب و بیداری، ساعات صرف غذا از سه وعده و بیشتر به دو وعده اصلی در روز تغییر می‌کند. حالات معنوی در این ایام به وجود می‌آید. معمولا مردم مسلمان در این ایام آمادگی دریافت پیام‌های الهی و اسلامی را بیش از ماه‌های دیگر دارند، به همین علت حوزه‌های علمیه ایران در ایام ماه مبارک رمضان تعطیل است و روحانیون به اقصی‌نقاط کشور اعزام می‌شوند تا پیام دین و قرآن را به مردم منتقل کنند. 

انتهای پیام

captcha