دسیسه افراطیون روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد
کد خبر: 3717640
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
قاری سوری در گفت‌وگو با ایکنا:

دسیسه افراطیون روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد

گروه بین‌الملل ـ بحران سوریه و دسیسه گروه‌های تندرو و تکفیری هرگز سبب نشد که روند آموزش قرآن در دمشق متوقف شود و امروز با بازگشت آرامش به سایر استان‌های سوریه، دوره‌های آموزشی قرآن در دیگر مناطق نیز از سر گرفته شده است.

بحران سوریه روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد
محمد حمود، قاری سوری و مربی قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: کشور سوریه با بحرانی چندساله مواجه است، اما تمامی توطئه‌ها و دسیسه‌ها مانع از روند برگزاری دوره‌های آموزش قرآن، محافل و جلسات قرآنی در دمشق نشد و امروز با بازگشت آرامش به سایر استان‌های سوریه، آموزش کلام وحی در دیگر مناطق نیز از سر گرفته شده است.

وضعیت مراکز قرآنی سوریه

وی افزود: طی سال‌های اخیر مراکز قرآنی در برخی از استان‌های سوریه به دلیل جنگ و ناامنی تعطیل شد، اما در حال حاضر به مرور زمان امنیت به این استان‌ها بازگشته و کلاس‌های آموزش قرآن و علوم دینی باردیگر در حال آغاز فعالیت هستند.

این قاری سوری گفت: خوشبختانه تلاش‎های زیادی برای احیای آموزش قرآن در مناطق مختلف سوریه در حال انجام است، به‌ویژه تلاش‌های وزارت اوقاف و امور اسلامی سوریه و شخص وزیر که با رهنمودهای بشار اسد، رئیس‌جمهور کشور انجام می‌گیرد و قابل تقدیر و تشکر است.

نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در مقابله با تکفیری‌ها
 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در رابطه با نقش حافظان و قاریان قرآن در آگاهی‌بخشی به جوانان و عموم مسلمان نسبت به اندیشه‎های منحرف تکفیری در برخی مناطق جهان اسلام به ویژه در شرایط کنونی سوریه، تصریح کرد: امروز در حالی شاهد نفوذ برخی جریان‌ها تندرو و افراطی در مناطقی از سوریه هستیم که این کشور همیشه به داشتن اندیشه اسلامی میانه‌رو و معتدل متمایز بوده، اما برخی می‌خواهند این گرایش را منحرف کنند.
 
این مربی قرآن سوری در رابطه با وظایف جامعه قرآنی برای مقابله با اندیشه‌های تکفیری که مروجان آن در تلاش هستند در میان جوانان سوری رسوخ پیدا کند، گفت: سوریه کشوری اعتدال‌گر و میانه‌رو است و همچنان به‌عنوان نماد اعتدال‌گرایی در جهان اسلام خواهد درخشید و در این میان اهل قرآن نقش و جایگاه مهمی در آگاهی‌بخشی به جوانان و مقابله با افکار افراطی دارند.
بحران سوریه روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد
 
حمود با تاکید بر این که بر ائمه جماعات، خطبا و علمای سوریه لازم است در تعامل با مردم براساس نص صریح قرآن و احکام و دستورات قرآنی عمل کنند، گفت: جای بسی خرسندی و رضایت است که مراکز آموزش قرآن و علوم دینی در دمشق با وجود بحران سخت این کشور، هیچ‌گاه تعطیل نشد.

آموزش قرآن در دانشگاه‌های سوریه

این قاری سوری در ادامه، آموزش قرآن در دانشگاه‎های سوریه را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر، تدریس قرآن در دانشگاه‌های دولتی این کشور تنها به دانشکده‌هایی همچون الهیات، علوم قرآنی و زبان عربی محدود می‌شود که به نظر می‌رسد لازم است اهمیت بیشتری به این امر داده شود.

محمد حمود با بیان این که حتی در این دانشکده‌ها نیز آموزش قرآن در حد مطلوبی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: به دلیل تعداد زیاد دانشجویان در کلاس‌ها، آموزش تخصصی قرآن و فنون و احکام تلاوت با همه جزئیات آن امکانپذیر نیست و در برخی موارد تنها  به روان‌خوانی در تلاوت بسنده می‌شود، بنابراین هرفردی که می‌خواهد در این زمینه به تسلط و مهارت لازم دست پیدا کند، خود باید برای آموختن قواعد تجوید و فنون تخصصی قرائت تلاش کند.
 
 چگونگی فراگیری قرآن

این قاری جوان سوری در ارثباط با نحوه یادگیری قرآن در کودکی و تلاوت کلام وحی گفت: پدرم از خردسالی من و بردرانم را در مقابل خود می‌نشاند و برای ما قرآن تلاوت می‌کرد. کمی که بزرگتر شدیم تابستان‌ها و در زمان اوقات فراغت به مراکز آموزش قرآن رفته و در آنجا قرآن می‌آموختیم.

محمد حمود با بیان این که وی بعد از بلوغ نزد اساتید بزرگ قرآنی در سوریه به فراگیری تخصصی تلاوت قرآن پرداخته، گفت: به لطف خداوند من قرآن را نزد شیخ رمضان دیب، از اساتید قرآنی سوریه آموختم، به‌طوری که این استاد نقش بزرگی در حفظ  و آموزش قرآن به من و برادرانم داشت.
بحران سوریه روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد

این قاری سوری همچنین از شيخ بکری طرابیشی، شيخ محمد سکر، شيخ عبدالرزاق حلبی، شیخ محمد السید اسماعیل و شیخ موفق الزیدان به‌عنوان قاریان مشهور سوریه نام برد که تلاوت کلام وحی به روایت حفص از عاصم را نزد آنها آموخته است.
 
وی اضافه کرد: «من هم‌اکنون در برخی مراکز آموزش حفظ قرآن سوریه و مسجد «انس بن مالک» دمشق که امامت آن را بر عهده دارم، به تدرس قرآن نیز مشغول هستم، علاوه بر این در گروه عربی دانشکده تبلیغات اسلامی وابسته به مجمع «شیخ أحمد کفتارو» نیز مشغول تدریس و آموزش قرآن هستم».

آرزوی قرآنی

وی در ارتباط با آرزوی خود در آینده گفت: من آرزو دارم همیشه بتوانم در خدمت کتاب خدا باشم و همچنین، امیدوارم کشور سوریه بتواند با الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران،  مسابقات مختلف قرآنی از جمله رقابت‌های بین‎المللی قرآن با حضور قراء و حافظان کشورهای مختلف برگزار کند.
بحران سوریه روند آموزش قرآن در دمشق را متوقف نکرد
یادآوری می‌شود؛ محمد حمود، قاری قرآن و دانشجوی رشته مهندسی اجتماعی دانشگاه دمشق است و به‌عنوان نماینده کشور سوریه در رشته تلاوت ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان(7 تا 9 اردیبهشت‌ماه سال جاری) در مشهد حضور داشت.
 
  انتهای پیام
captcha