به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛ حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در آیین سحرگهان آستان مقدس حضرت معصومه(س) که امروز، ششم خردادماه در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی آثار گناه بر زندگی فردی و اجتماعی مؤمن پرداخت و اظهار کرد: در شرع مقدس اسلام گناه با عناوین و کلمات خاصی توصیف شده است تا جایی که تعابیری مانند فجور، ذنب، خطیئه و فسق برای تخطیهای عقلی و شرعی وضع شدهاند.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر گناه انسان اعتقادی باشد، در چنین وضعیتی انسان به حدود شرک وارد شده است، ابراز کرد: از نظر عقل و شرع مقدس اسلام هر کجا مؤمن از حدود تعیینشده عقلی و شرع مقدس تخطی کند، گناه مرتکب شده است تا جایی که میتوان حوزههای گناه را در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فردی، خانواده و حوزههایی از این قبیل توصیف کرد.
رفیعی کتاب «گناه شناسی» حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی را یکی از آثار مناسب برای مطالعه در حوزه کتاب دانست و گفت: آن چیزی که مانع از شناخت آثار گناه از سوی انسان میشود این است که نگرش او به بدیها تغییر کند به این معنا که لجنزارها را چمنزار ببیند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه گاهی رفتارهای پس از گناه از خود گناه آثار بدتری دارد، عنوان کرد: نصوص ثقلین در این باب فرموده است که «أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ الْإِصْرَارُ؛ چهار چیز كه خطرش از خود گناه بدتر است». در این روایت شریف استحقار به معنای كوچك شمردن گناه، افتخار به معنای این که «من را میبینی این كار را كردم»، استبشار به این معنا که لبخند زدن به گناه و اصرار به معنای لجاجت در اقامه مجدد گناه است.
عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی دعای کمیل را دعای تعقیبشناسی گناه توصیف کرد و اظهار کرد: این دعا در فرازهای مختلفی گناه را با آثار آن بیان کرده است چنانکه میتوان ادبیات دعای کمیل را ادبیات آثارشناسی برای گناه دانست.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان گناهانی که برکت را از زندگی مؤمن میبرد پرداخت و گفت: رعایت نکردن حق خداوند، اعراض کردن از حدود بندگی خدا، دروغ، شکر نکردن، عدم حضور در مجالس علما، غفلت، حضور در مجالس لغو و بیهوده و کمحیائی از منظر امام سجاد(ع) گناهانی هستند که برکت را از زندگی مؤمن خواهد برد.
وی در پایان خوف و رجاء را دو بال انسان برای رهایی از دامهای گناه دانست و گفت: مؤمن اگر بر مدار خوف و رجاء در مدیریت سبک زنگی حرکت کند همیشه در حدود متعادل خواهد ماند که چنین حدودی از اوصاف صراط مستقیم است.
زهرا عابدی
انتهای پیام