شب‌های قدر در مانیل+عکس
کد خبر: 3720761
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

شب‌های قدر در مانیل+عکس

گروه بین‌الملل – مراسم احیای شب‌های قدر و بزرگداشت ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین برگزار شد.

شب‌های قدر در مانیل+عکس

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در خبری به ایکنا اعلام کرد: در شب‌های قدر، عزاداران امیر مومنان علی(ع) در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین گرد هم آمدند و با بر سر گرفتن قرآن، طالب تقدیری برتر و بهتر برای امت اسلامی، مردم ایران، خود و دیگران شدند و همزمان یاد و خاطره امام راحل(ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.

این برنامه با حضور جمعی از دوستداران خاندان اهل بیت(ع) از کشورهای فیلیپین، پاکستان و نیجریه، ایرانیان مقیم و اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در فیلیپین، محمد تنهایی سفیر ایران در فیلیپین، حجج اسلام عبد‌الحسین خسرو پناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه جمهوری اسلامی، مجتبی اکبری رئیس دانشکده بین‌المللی المصطفی شعبه مانیل و «پابلیتو بای بادو» استاد دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیکی سانتا توماس فیلیپین(یو – اس – تی) برگزار شد.

امام خمینی و دیالوگ ادیان
در آغاز استاد آرامپونی قاری روشندل قرآن کریم از فیلیپین آیاتی را از کلام الله مجید قرائت کرد، سپس بای بادو استاد دانشکده الهیات دانشگاه سانتا توماس و معاون رئیس امور اجرایی کنفرانس آسیایی ادیان برای صلح سخنانی را با عنوان «امام خمینی و دیالوگ میان ادیان» ایراد کرد.

شب‌های قدر در مانیل+عکس

قرائت قرآن توسط قاری روشندل فیلیپینی

وی اظهار کرد: امروزه همگان از مشکلات به وجود آمده در میان مسلمانان و هندوها در هند، اسلام و بودائیان در میانمار و نواحی جنوب تایلند و مشکلات جنوب فیلیپین آگاه هستید که عامل آوارگی و بی خانمانی خانواده‌ها در داخل و خارج سرزمین‌های مختلف شده و خسارات بالای مالی، انسانی و فرهنگی به وجود آورده است. حوادث به وجود آمده این سئوال  را در اذهان عمومی مطرح می‌کند که چرا ادیان و مذاهب در شکل‌دهی به آرامش و زندگی بهتر در میان جوامع بشری با شکست روبرو شده‌اند؟

بای بادو افزود: در پاسخ به این سؤال توجه همگان را به سخنان یکی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد جلب می‌کنم که گفت: «شرایط حال حاضر تاریخ بشر، لزوم بازنگری مجدد در هویت ادیان ابراهیمی را ضروری نموده است»، مشکل عمده میان ادیان مختلف کمبود شناخت آنان از یکدیگر است. اسقف«بنی تُد تُد» نخستین اسقف شهر اسلامی مراوی واقع در جنوب فیلیپین که در واقع پدر گفتگوی ادیان در فیلیپین محسوب می‌شود، معتقد است: «جدایی و اختلافات موجود میان مسیحیان و مسلمانان ناشی از پیش داوری‌های پیروان این ادیان از یکدیگر است و عدم اطلاع از حقایق یک دین و ادیان دیگر عامل اصلی بروز این مشکلات است». مصداق آنچه عرض شد را می‌توان در آنچه توسط داعش به عنوان اسلام ارائه شد دید که با واقعیت‌های موجود در اسلام همخوانی نداشته و با‌عث درک خطا در شناخت اسلام در رسانه‌های بین المللی شده است.

شب‌های قدر در مانیل+عکسسخنرانی «پابلیتو بای بادو» استاد دانشگاه «سانتاتوماس» فیلیپین

استاد دانشکده الهیات فیلیپین تصریح کرد: امام خمینی در راستای حل این معضل میان ادیان مختلف مبادرت به گفتگو با جوانان کشورهای غربی کرده و از آنان خواست، اسلام را از منابع موثق پیگیری کنند و تأکید کرد، اصرار ندارد که جوانان اسلام را از زاویه آنچه ایشان می‌گوید بشناسند، اما اجازه ندهند درک اسلام از طریق مغرضین در ذهن آنان جای گیرد.

وی ادامه داد: امام خمینی عقیده داشت مؤمنان باید از طریق معرفت الهی حقایق را بشناسند. او بر آگاهی از طریق منابع معتبر و صحیح تأکید داشت.

مدرس دانشکده الهیات دانشگاه سانتاتوماس بیان کرد: بنا بر گفته امام خمینی«اسلام برای همه ادیان احترام قائل است». آقای وی امام روش و سیره پیامبر اسلام را نمونه و مدلی شایسته برای زندگی مسلمانان می دانست و تاکید می نمود، شادی واقعی بشر وابسته به ایمان او به پیامبران است.

سخنران ضمن تشریح فرازهایی از سخنان امام راحل(ره) امام خمینی را رهبری بزرگ برشمرد و افزود، بزرگی ایشان در جملات و بیانات امام(ره) به خوبی آشکار می‌شود.

پس از اتمام سخنان استاد دانشکده الهیات دانشگاه سانتا توماس گروه تواشیح«کوثر» اصفهان که برای اجرای برنامه در ماه رمضان به فیلیپین سفر کرده است، نسبت به اجرای تواشیح اقدام کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

شب‌های قدر در مانیل+عکساجرای تواشیح توسط گروه «کوثر» اصفهان

سخنران دیگر حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بود که ضمن تسلیت ایام ضربت خوردن و شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) گفت: شب قدر دقیقا مشخص نشده اما احتمال دارد در شب 19، 21 یا 23 رمضان باشد که احتمال شب بیست و سوم بیشتر است و شبی است که قرآن در آن نازل شد و شبی است که عبادت در آن از هزار شب برتر است.

لیالی قدر؛ زمان استجابت دعا
حجت الاسلام خسرو پناه لیالی قدر را زمان استجابت دعا دانست و تأکید کرد: نصیحت و توصیه اهل معرفت این است که شب قدر را با خدا خلوت کنیم. قرب به خداوند بزرگ در گِرو موقعیت، درس  خواندن و نخواندن نیست که چه بسا کسی نه در حوزه و نه در دانشگاه درس خوانده باشد اما اهل دل و معرفت باشد زیرا دل را از مشغولیات خالی کرده و متوجه خدا کرده است.

شب‌های قدر در مانیل+عکس

سخنران در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از سخنان امیر مؤمنان پرداخت و افزود: عقلانیت و عدالت علی (ع) بر کسی پوشیده نیست و چه بسیار فرهیختگان غیر مسلمانی بوده‌اند که با شنیدن سخنانی از امام علی(ع) شیفته آن بزرگوار شده و به اسلام گرویده‌اند.

خطیب جلسه ضمن تأکید بر اهمیت سخنان مولی علی در ساعات پایانی عمر خویش تصریح کرد: هنگامی که فردی در معرض مرگ قرار می‌گیرد و می‌داند که رفتنی است مهمترین سخنان خویش را به نزدیکان خود می‌گوید، علی (ع) نیز خطاب به حسنین همین گونه انجام داد و از آنان خواست سراغ دنیا نروند، فریب دنیا را نخورند، مراقب حال همسایه و مراقب حال یتیمان باشند، سخن حق بگویند و اصلاح میان امت را سر فصل امور خویش قرار دهند.

سخنران افزود: حضرت پس از سفارشات پیرامون امور اجتماعی که فرازهایی از آن بیان شد بر نماز، روزه ، حج ، امر به معروف و دیگر شعائر اسلام تأکید کرد و این نشانگر این واقعیت است که مؤمن هم باید ساعی در امور اجتماعی باشد و هم در عبادات بکوشد.

جمع‌آوری منظومه فکری امام(ره)
رئیس انجمن حکمت و فلسفه در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به تلاش برای جمع‌آوری منظومه فکری امام خمینی که مجموعه‌ای 900 صفحه‌ای و حاصل دو سال کار و تلاش است، گفت: اگر کسی از من بخواهد امام  راحل را در دو کلمه خلاصه کنم عرض خواهم کرد، عبودیت و صداقت. ایشان توضیح داد امام انقلابی بود زیرا بنده خدا بود، فیلسوف بود زیرا بنده خدا بود، رهبری بزرگ بود زیرا بنده خدا بود.

وی گفت: با آزادی خرمشهر در جنگ تحمیلی امام تاکید کرد، خرمشهر را خدا آزاد کرد که این باز نمونه‌ای از بندگی و عبودیت اوست.ایستادگی و تاکید بر لزوم اجرای تصمیم خویش مبنی بر پذیرش قطعنامه را(قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت) نمونه‌ای از صداقت امام با مردم خویش دانست و گفت امام راحل نسبت به آنچه به خاطر مردم خودش بیان کرده ایستاد و صداقت خویش را بر همگان اثبات کرد.

پس از اتمام سخنان حجت‌الاسلام خسرو پناه دعای جوشن کبیر قرائت شد و مراسم تا پاسی از شب ادامه داشت.

شب‌های قدر در مانیل+عکس

شب‌های قدر در مانیل+عکس

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
captcha