اوج‌گیری سینما با برخی آثار موسسه اوج/ هر اندازه درباره مقاومت کار شود باز هم کم است
کد خبر: 3722481
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
جمال شورجه:

اوج‌گیری سینما با برخی آثار موسسه اوج/ هر اندازه درباره مقاومت کار شود باز هم کم است

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سازمان اوج از جمله مراکز دولتی است که توانسته در مدتی کوتاه عملکرد خوبی از خود در حوزه فرهنگ ارائه دهد، به نحوی‌که برخی آثارش، بانی اوج‌گیری سینمای کشورمان بوده است.

اوج‌گیری سینما با برخی آثار موسسه اوج/ هر اندازه درباره مقاومت کار شود باز هم کم است

جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره تاثیرات جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: من چندان از کم و کیف جشنواره فیلم فجر اطلاع ندارم، البته در زمان برگزاری این رویداد در کشور، حضور نداشتم، اما همین اندازه که در جشنواره جهانی فیلم فجر بخشی با عنوان «زیتون‌های زخمی» در نظر گرفته شده که در آن به بحث مقاومت پرداخته می‌شود، اقدامی خوب و تحسین برانگیز است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری بخش «زیتون‌های زخمی» در جشنواره فجر، موازی کاری با جشنواره‌هایی چون مقاومت و عمار نیست، چراکه آنها به طور ویژه به این موضوعات تاکید دارند؟ تصریح کرد: اتفاقاً من کاملاً با این دیدگاه مخالفم، چون باور من این است در این زمینه هر اندازه که کار شود بازهم کم است. نکته دیگر اگر بخواهیم معنای عظیمی چون مقاومت را تنها بر روی دوش یک یا دو جشنواره بگذاریم اثر آن چندان محسوس نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «33 روز» ادامه داد: جایگاه فرهنگ مقاومت طی سال‌های گذشته به شدت در جشنواره فیلم فجر احساس می‌شد، هرچند در جشنواره فیلم فجر بخشی تحت عنوان پیامبر اعظم نیز داریم که نوعی نگاه ارزشی و اسلامی در آن حاکم است، اما معتقدم هر اندازه چنین قسمت‌هایی در جشنواره فجر زیادتر باشد پیام آن جهانی‌تر خواهد شد.

وی به برگزار‌کنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر توصیه کرد: همانگونه که گفتم برگزاری بخش زیتون‌های زخمی به خودی خود اتفاقی خوب در جشنواره فیلم فجر است، اما باید توجه داشت که اگر اجرای آن مدیریت درستی نداشته باشد، دستاوردهای آن جالب نخواهد بود و به کاری صرفاً تکراری و تبلیغاتی تبدیل خواهد شد. برای همین هیئت انتخاب این بخش وظیفه‌ای بسیار سنگین به دوش دارند، چون انتخاب‌های آنها می‌تواند موفقیت این بخش را تضمین کند. در همین رابطه باید تصریح کنم که انتخاب کارهای که در این حوزه ساخته شده برای سال‌های ابتدایی جوابگو است، اما در دراز مدت باید جشنواره فیلم فجر باید خود تولیدکننده نیز باشد.

شورجه با تاکید بر این‌که جشنواره فیلم فجر نباید الگوی خود را سینما فرانسه بداند، گفت: جشنواره‌ای که در انقلاب اسلامی نفس می‌کشد، باید بوی انقلاب را هم بدهد، اما آن چیزی که امروز شاهدش هستیم بیشتر سینمایی است که الگوهایش را از سینمای غرب به ویژه سینمای فرانسه وام گرفته است، سینمایی که از آن می‌توان به عنوان سینمای بی‌خاصیت نام برد.

وی درباره فعالیت‌ موسسه فرهنگی – هنری اوج نیز تاکید کرد: چند سالی است که از شروع به کار موسسه اوج می‌گذرد. در این مدت انصافاً این مرکز توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد و بانی کارهای خوبی نیز در سینما و تلویزیون باشد. موفقیت این سازمان را هم تنها به کارهای تولیدی مختص نمی‌دانم، بلکه جذب نیروهای جوان و انقلابی به حوزه هنر انقلاب از دیگر اقدامات خوب این سازمان است.

کارگردان فیلم «وعده دیدار» ادامه داد: وقتی از جذب نیروهای انقلابی حرف می‌زنم تنها منظور اشتغال این افراد نیست، بلکه جریان‌سازی که این حرکت انجام می‌دهد قادر است اتفاقات خوبی را در آینده برای سینما و تلویزیون ما رقم زند. این خواسته نیز سراب نیست، بلکه افقی روشن است که با تلاش فراهم می‌شود. در همین رابطه باید اضافه کنم متاسفانه در سینمای ما مراکزی که در آن از هنر و هنرمند انقلابی حمایت شود بسیار کم تعداد هستند، پس اگر اوج در راستای حمایت از هنر انقلاب قدم برمی‌دارد باید از آن حمایت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که عملکرد مثبت سازمان اوج را تنها در امر تولید نباید تعریف کرد، گفت: وقتی از عملکرد مثبت سازمان اوج حرف می‌زنیم، منظورمان تنها به تولید آثار نماشی مختص نمی‌شود، بلکه بحث کیفیت نیز از شاخصه‌های اصلی آثار نمایشی این سازمان است. این ادعا نیز به راحتی قابل اثبات است، چون نظر اجمالی به کارهای تولیدی این مرکز نشان می‌دهد حمایت‌ها شکلی هدفمند دارد.

شورجه اضافه کرد: اینکه سازمان اوج از کارهای انقلابی حمایت می‌کند نباید توجیهی باشد برای اینکه دیگر سازمان و نهادهای انقلابی منفعل باشند، برای این‌که هر اندازه که ما در حوزه انقلاب سرمایه‌گذاری کنیم، کشورهای معاند با انقلاب چند برابر آن هزینه خواهند کرد تا چهره انقلاب اسلامی را در دنیا نشان دهند، پس ضروری است تا سازما‌ن‌های دیگر نیز همانند اوج به وجود آیند تا ما بتوانیم در بحث بین‌المللی نیز مبلغ خوبی برای انقلاب در حوزه سینما باشیم.

این سینماگر در انتها تاکید کرد: پیشرفتی که سینمای ایران بعد از انقلاب داشت قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. این نکته را حتی کسانی که قبل از انقلاب فعالیت داشتند نیز معترف هستند، اما متاسفانه اتفاقات خوب سینمای ایران در سطح جهان مختص به جشنواره‌ها شده است، درصورتی‌که هر اتفاقی زمان تاثیر گذار خواهد بود که مردم مخاطب آن باشند. رسیدن به این خواسته هم مستلزم دست یافتن به اکران خوب در جهان است. با این توضیح معتقدم اگر قرار است سازمان‌هایی نظیر اوج به وجود آیند باید بخش وسیعی از توجه و تاکید خود را به روی اکران جهانی متمرکز کنند تا احاد مردم در دنیا بیننده فیلم‌ها سینمای ایران باشند.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha