امروز روز محاسبه است/ جزو کدام گروه از روزه‌داران بوده‌ایم؟
کد خبر: 3722933
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

امروز روز محاسبه است/ جزو کدام گروه از روزه‌داران بوده‌ایم؟

گروه جامعه ــ عید فطر مبارک اما این عید روز محاسبه چگونه روزه‌داری هم هست. امروز مثل همیشه خودمان هستیم و خدایمان که باید بنشینیم و محاسبه کنیم از پنج گروه روزه‌داران ما جزو کدام گروه هستیم.

جمعه/ امروز روز محاسبه است/ جزو کدام گروه از روزه‌داران بوده‌ایم؟

به گزارش ایکنا؛ رمضان تمام شد، با تمام بهانه‌هایی که حق و ناحق بودنشان راز بین خدا و بندگان خداست؛ خدایی که رحیم است. با تمام شوخی‌هایی که جدی جدی گفتیم و حواسمان نبود میهمانی‌های زمینی برای پر کردن شکم است و میهمانی آسمانی یعنی باران باران رحمت و دریا دریا عنایت. یعنی روحمان مهمان است و خدا چه خوب از قلب و روحمان با سفره‌ای پر از برکت‌های ماندگار پذیرایی می‌کند.

اما به راستی امروز روز محاسبه است. بنشینیم و ببینیم چگونه روزه‌داری بوده‌ایم؟ اگر نمره قبولی خودمان به خودمان دادیم پس خدا هم راضی است و یک سال فرصت داریم تا رمضان بعد یک پله یا حتی چند پله خود را بالا بکشیم و سال بعد روزه بهتری بگیریم، اما اگر ترازوی عدلمان جوابمان کرد، باز هم یک سال فرصت داریم؛ خدا کریم و رحیم است.  

عارف واصل میرزا جواد آقا ملكى تبریزى ‏قدس سره روزه دارانى كه به عید سعید فطر وارد مى ‏شوند را به پنج گروه تقسیم مى‏ كند و نوع نگرش آنان را نسبت ‏به این روز با عظمت توضیح مى ‏دهد. وی در مورد پایین ‏ترین مراتب استقبال كنندگان از عید فطر مى‏ نویسد: گروهى از روزه ‏داران حقیقت روزه را نشناخته‏ اند و با زحمت و تكلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خوددارى مى‏ كنند و این را نوعى طاعت مى ‏شمارند و خود را منت‏دار خداوند مى ‏دانند.

آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نكرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر مى‏ كنند و در نزد خداى عالمیان منزلتى ندارند، مگر این كه حضورشان در روز عید براى حسن ظن به عنایت‏ خداى بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار کرده و طلب آمرزش كنند.

وى عالى ‏ترین مرتبه استقبال كنندگان از عید فطر را از آن روزه‏ داران عارفى مى‏ داند كه لذت نداى خداى «جل جلاله‏»، رنج گرسنگى و تشنگى و شب زنده دارى را از یاد آنان برده و با شوق و شكر بلكه با وجد آن را پیشواز کرده، در سرعت ‏سیر و سلوك و پیشروى به سوى خیر، جدیت ‏به خرج داده و از عمق جان به نداى رب الارباب لبیك گفته‏ اند. خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول مى ‏پذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیك مى‏‌کند و در پیشگاه صدق در جوار خود با اولیاء و اصفیاء مى ‏نشاند و از «جام اوفى‏» به آنها مى‏چشاند و به مقام «او ادنى‏» مى ‏رساند.

اقسام روزه داران از دیدگاه این عارف وارسته به شرح زیر است:

عده‌اى براى غیر خدا روزه مى‌گیرند؛ مثلا به خاطر ترس از مردم ، یا براى رسیدن به نفع آنان، یا فقط به خاطر این که عادت مسلمین است.
بعضى نیز در نیت خود موارد فوق را با ترس کمى از مجازات خدا و امید به پاداش آمیخته‌اند.
عده‌اى فقط به خاطر ترس از مجازات یا رسیدن به پاداش روزه مى‌گیرند.
گروهى علاوه بر نیت رهایى از مجازات و رسیدن به پاداش با روزه خود قصد رسیدن به نزدیکى و رضایت الهى را دارند.
و دسته‌ای فقط براى رسیدن به رضایت و نزدیکى به خداوند روزه مى‌گیرند.

امروز روز محاسبه است ما جزو کدام دسته بوده‌ایم؟

 انتهای پیام

captcha