مسیر فرسایشی اتحادیه قرآنی کشور و تاب تحمل اتحادیه‌های استانی
کد خبر: 3726024
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مسیر فرسایشی اتحادیه قرآنی کشور و تاب تحمل اتحادیه‌های استانی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ برخی از مسئولان موسسات قرآنی معتقدند که با توجه به بحث ادغام اتحادیه های کشوری طی چند سال گذشته، متاسفانه مسئولان با بدقولی‌هایی که داشتند، فرصت را از دست داده و با قرارگرفتن در حرکت فرسایشی به دنبال تغییرات جریان اتحادیه هستند.


به گزارش ایکنا؛ با توجه به اینکه موضوع ادغام اتحادیه های کشوری چند سالی است که نقل مجلس شده است، اما تا کنون نتایج قابل قبولی نداشته است. در این راستا، طی جلسات و تصمیم هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، مقرر شد ابتدا اتحادیه‌های استانی ادغام شده و سپس اتحادیه های کشوری نیز ادغام شوند و این روند در سال گذشته انجام اما برای ادغام اتحادیه کشوری مسئولان به قولشان وفا نکردند و زمانها به تاخیر افتاد تا جایی که برخی از مدیران عامل استان‌ها در گلایه‌هایی که داشتند، مشکلات خود را مطرح کردند که در ذیل به صورت کامل مورد توجه قرار گرفته است.
لیلی شکرانی، مدیر عامل اتحادیه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا گفت: موضوع ادغام اتحادیه‌های کشوری امیدی برای ساماندهی و بهتر شدن امور قرآنی استان‌ها و مؤسسات قرآنی و توجه بیشتر به این عزیزان بود. اگر حمایت‌هایی به دنبال این ادغام صورت می‌گرفت، قطعا مؤسسات و مراکز قرآنی از آن بهره‌مند می‌شدند.
وی ادامه داد: در سال گذشته ادغام اتحادیه‌ها در فضای آرام و در صلح و خوبی در استان‌ها انجام شد. پس از ادغام استانی، مسئولان برای ادغام کشوری قول‌هایی را دادند که متاسفانه تاریخ و وعده‌های آن برای این موضوع هر بار به دلایلی اتفاق نیافتاد و تا کنون نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
شکرانی افزود: در جلسه کمیته پیگیری اتحادیه قرآنی، مصوب شد که مجمع عمومی اتحادیه کشوری 31 خرداد و اول تیرماه با حضور اعضاء برپا شود، با این شرایط، امیدی بر اوضاع و احوال مشخص در جهت ادغام اتحادیه کشوری وجود ندارد.
وی با توجه به اینکه اساسنامه ارسالی به اتحادیه‌های استانی با مشکلاتی همراه است، بیان کرد: موضوع ثبت اتحادیه‌های استانی پس از ادغام اتحادیه، با مشکلاتی همراه شده است. اتحادیه‌های استانی از بدو تشکیل خواستار مطابقت اساسنامه تدوین شده از سوی هیات رسیدگی، با قوانین ثبتی کشور شدند اما متاسفانه اساسنامه ای که به استان‌ها ارسال شد با مشکلات بسیاری همراه بود که باید مرتفع شده و سپس اتحادیه‌ها برای ثبت به مراکز ثبتی و قانونی مراجعه می‌کردند.
شکرانی ادامه داد: در حال حاضر، اتحادیه مدغم قرآنی استان خراسان شمالی چندین ماه درگیر به ثبت رساندن اتحادیه در اداره ثبت است که متاسفانه هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی برای رفع این مشکل جواب محکمی ندارد.
وی با تاکید براینکه از 31 استان تنها سه استان موفق به ثبت اتحادیه شده اند، بیان کرد: قریب یک‌سال است که اتحادیه‌های استانی با تلاشی که داشتند موفق به ثبت اتحادیه نشده‌اند و از 31 استان، تنها سه استان به مرحله ثبت رسیدند. این سوال مطرح است که تا اتحادیه های استانی به ثبت نرسند و تک تک استان‌ها قانون‌مند نشوند، چطور می‌توانند اتحادیه کشوری را تشکیل دهند!؟ مهمترین کار قانونی در خلال این موضوع، ثبت اتحادیه‌های استانی است که هنوز انجام نشده است.
وی گفت: همه استان‌ها دچار سردگمی و مشکلاتی شده‌اند که ثبت اتحادیه و امورات جاری و مالیاتی را با مشکل همراه کرده است.
شکرانی اظهار کرد: اصولی و زیربنایی نبودن ساختار، باعث ایجاد مشکل و چالش شده است. متاسفانه اساسنامه ای که تدوین می‌شود، حقوقمند نبوده و همه جوانب را در نظر نگرفته و این موضوع اتحادیه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای همراه کرده است. برای آگاهی از اساسنامه باید پیش نویس آن به استان‌ها ارسال شده و اتحادیه‌ها با چون و چرای آن آشنا شوند.
وی اظهار کرد: به دنبال اعتراضات استانی، مدیران عامل 31 استان همراه با رئیس و نائب رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی درخصوص تعیین وضعیت ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور، نامه ای به مسئولان برای برپایی گردهمایی مدیران عامل در تاریخ 20 تیرماه ارسال کردند.
شکرانی در پایان خاطر نشان کرد: موضوع ادغام اتحادیه کشوری مسئله ای است که تا مسئولان دغدغه نداشته باشند و این موضوع را جدی نگیرند، ادغام عملی و اجرایی نخواهد شد که در این میان اتحادیه‌ها و همه مؤسسات و مراکز قرآنی متضرر می‌شوند.
حرکت فرسایشی در روند ادغام اتحادیه‌های کشوری
پیمان عین القضات، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان مرکزی نیز با ابراز گلایه از روند ثبت اتحادیه گفت: اتحادیه قرآنی استان مرکزی با مشکلات بسیار و رفت و آمدها، بالاخره پس از9 ماه موفق به ثبت اتحادیه در اداره ثبت شد. قبل از به ثبت رسیدن، اتحادیه با ساختاری مواجه بود که اقدام جدی در راستای اجرای برنامه صورت نگرفت. اما پس از ثبت اتحادیه، جلسات هیات مدیره برای تعیین فعالیت، طرح و برنامه‌های استان با حرکت جدی‌تری در حال تشکیل شدن است.
وی درباره تاخیر ادغام اتحادیه کشوری بیان کرد: در تاسیس اتحادیه کشوری عملا فرصت و زمان‌ها از دست رفته است و این موضوع به یک حرکت فرسایشی تبدیل شده است. هدف از ادغام اتحادیه کشوری، دفاع از حقوق صنفی مؤسسات و مراکز قرآنی و همچنین کمک‌کننده ارتقاء سطح کمی و کیفی مؤسسات بود اما متاسفانه طی یک‌سال گذشته، وظیفه خود را به درستی انجام نداد.
عین القضات افزود: یکی از دلایل تاخیر در روند ادغام اتحادیه کشوری، ناهماهنگی بین مسئولان است که باید سریعتر دوستان قانع شده و ادغام به سرانجام برسد تا بیشتر از این مؤسسات زیان و ضرر نبینند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها کارکرد سابق خود را نداشته و اعتباراتی به آنها اختصاص نیافته و عملا مؤسسات قرآنی بدون یار و یاور در حال حرکت هستند. هر چند ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تبلیغات اسلامی به شکل طبیعی، در حال اجرای برنامه‌های روتین هستند اما در کل نتایج باید به زودی روشن شود.
مدیر عامل اتحادیه استان مرکزی گفت: این حرکت فرسایشی در روند تاسیس اتحادیه کشوری، خمودگی و خستگی را در میان مؤسسات قرآنی ایجاد کرده است که هیچ مبنایی برای آن قائل نیستیم زیرا اساس این موضوع بر محتوا تاکید ندارد و بیشتر شکل را مد نظر قرار داده و اکثر تناقض ها برروی شکل ادغام اتحادیه است. در حالی که مردم با محتوا مشکل دارند. در این راستا باید نزاع و درگیری‌ها را کنار گذاشت، در غیر این صورت، دود این ماجرا به چشم اتحادیه و مؤسسات استانی می‌رود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: البته با مشکلاتی که وجود دارد، مراکز قرآنی فارغ از نگاه‌های دولتی به فعالیت مشغول هستند. اما اگر به دنبال رشد و تعالی هستیم، باید حرکت ها منطقی و انسجام یافته باشند.

سنگ اندازی مخالفان ادغام اتحادیه کشوری

فاطمه حسینی، مدیر عامل اتحادیه خراسان رضوی نیز درباره فرایند ادغام اتحادیه‌های کشوری گفت: اتحادیه مدغم قرآنی استان خراسان رضوی پس از گذشت 8 ماه از تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات جلسه، با تلاش اعضاء جهادی، تعداد16 جلسه هیات مدیره، تشکیل 13کارگروه تخصصی قرآن کریم، حمایت اعتباری40 میلیون تومان از80 مؤسسه استان، ایجاد تفاهم نامه‌ با نهادها و مراکز دیگر، برپایی کارگاه، اجرای طرح‌ها و غیره را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مشکلات بسیاری در اجرای کار وجود دارد، اما اتحادیه فارغ از مسائلی مانند ادغام اتحادیه کشوری موفق شده است از برنامه‌ها عقب نماند و به امور قرآنی بپردازد. اما مواردی در این میان برای مؤسسات به عنوان مشکل قد علم کرده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود.
حسینی افزود: یکی از مشکلات، توقف صدور مجوز و از بین رفتن مدت اعتبار پروانه برای مؤسسات قرآنی است که آنها را با مشکلاتی در روند فعالیت‌های اداری مانند دریافت وام، قرارداد و غیره دچار کرده است.
وی به دیگر مشکل ایجاد شده به دلیل تاخیر در روند ادغام اتحادیه کشوری اشاره کرد و گفت: ثبت اتحادیه های استانی در ادارات ثبت، یکی از اتفاق‌هایی است که اتحادیه‌ها را با خلل همراه کرده است و در این راستا کار متوقف شده. به عنوان نمونه برای امر افتتاح حساب، رسمیت شناختن ثبتی و قانونی اتحادیه و غیره منتظر ادغام اتحادیه کشوری هستیم.
مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان خراسان رضوی ادامه داد: مشخص شده است که افرادی پس از انتخابات رای نیاورده و در این میان مشکلاتی را برای ادغام اتحادیه کشوری ایجاد کرده اند و اجازه شکل گیری اتحادیه مدغم را نمی‌دهند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر دو اتحادیه موجود در کشور جایگاه رسمی نداشته اما با وجود این خود را به عنوان نماینده در استان‌ها دانسته و به دلایلی کار را عقب انداخته اند. بنا بر تاریخ 31 خرداد ماه، مجمع اتحادیه کشوری باید برگزار می‌شد که این کار صورت نگرفت، که یکی از دلایل آن تغییرات در اساسنامه و تایید هیات رسیدگی به امور مؤسسات است.
حسینی تصریح کرد: در این میان افرادی هستند که سلیقه ای به مسئله نگاه می‌کنند و البته سنگ اندازی‌هایی نیز دارند. در حال حاضر مشکل اصلی ما اساسنامه نیست، ابتدا کار ادغام انجام و سپس اساسنامه در زمان مناسب تدوین شود. افرادی هستند که خود را از طرفداران اتحادیه ادغام می‌دانند اما به مرور متوجه این شدند که شاید در روند انتخابات رای نیاورند حالا از مخالفان شده اند.
وی در ادامه اظهار کرد: برخی از افراد از ابتدا موافق ادغام اتحادیه کشوری بودند که متاسفانه شبه اینکه در انتخابات رای نیاورند، اکنون آنها را جزو مخالفان کرده است که این نوع نگاه درستی نیست.
حسینی در پایان عنوان کرد: در روند ادغام اتحادیه کشوری، مدیران عامل اتحادیه‌ها نامه‌ای را به مسئولان نوشتند که با موافقت مسئولان در تاریخ 20 تیر ماه، مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در دارالقرآن الکریم استان تهران گردهم بیایند تا درباره مشکلات به بحث و نظر بپردازند.
انتهای پیام

captcha