شگفتی دنیا از تصمیمات هوشمندانه ملت ایران/ با حفظ استقلال در برابر آمریکا می‌ایستیم
کد خبر: 3726044
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
دکتر روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرائی عنوان کرد:

شگفتی دنیا از تصمیمات هوشمندانه ملت ایران/ با حفظ استقلال در برابر آمریکا می‌ایستیم

گروه سیاسی ــ رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور گفت: آمریکا پس از خروج از برجام فکر می‌کرد ما هم از آن خارج خواهیم شد، اما وقتی ما اعلام کردیم که بنا به درخواست دوستانمان فرصتی را در اختیار طرف مقابل قرار خواهیم داد، آن‌ها متعجب شدند و هوشیاری ملت ایران باعث شد تا ترامپ از جانب کشورها محکوم شود.

شگفتی دنیا از تصمیمات هوشمندانه ملت ایران/ با حفظ استقلال در برابر آمریکا می‌ایستیم

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، عصر امروز چهارشنبه، 6 تیر ماه در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرائی سراسر کشور در سالن اجلاس سران به موضوع خروج آمریکا از برجام و اهداف ضد ایرانی آن اشاره کرد و گفت: آمریکا پس از خروج از برجام فکر می‌کرد ما هم از آن خارج خواهیم شد و سیستم اطلاعاتی آن‌ها و حتی صهیونیست‌ها چنین فکر می‌کردند.

وی ادامه داد: اما وقتی ما اعلام کردیم که بنا به درخواست دوستانمان فرصتی را در اختیار طرف مقابل خواهیم گذاشت، آن‌ها متعجب شدند و فکر نمی‌کردند که تدبیر ملت ایران بر این است که خشمگین نشوند بلکه می‌خواهند با تأمل موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

ردیس جمهور با بیان این مطلب که از 18 اردیبهشت به بعد یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام دنیا هنوز شگفت‌زده است، تصریح کرد: هوشیاری ملت ایران باعث شد تا ترامپ از جانب کشورها محکوم شود و در این خصوص هیچ کشوری نگفت که ایران عقب‌نشینی کرده، بلکه همه از عقل و تدبیر ملت ایران سخن می‌گویند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که من اگر تا دیروز می‌گفتم نماینده 24 میلیون نفر هستم، امروز با افتخار می‌گویم که نماینده 81 میلیون ایرانی هستم که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و هماهنگی قوا در رابطه با گزینه‌های پیش‌روی ملت ایران در نحوه مواجهه با اقدام اخیر ترامپ، سه گزینه را در پیش داشتیم و در این رابطه افزود: گزینه اول این بود که در برابر آمریکا تسلیم شویم و بگوییم چون آمریکا تصمیم گرفته از این توافق خارج شود و ما هم باید عقب بنشینیم و این راه اصلاً گزینه مطلوب هیچ وطن پرستی نبود، چون قبول آن یعنی تسلیم شدن در برابر فشار، ظلم و توهین و یعنی سر خم کردن در برابر دشمن است.

دکتر روحانی گزینه دوم را این‌گونه بیان کرد: گزینه دوم ما این بود که ما در برابر آمریکا بایسیتم و به اختلافات و دعواهای داخلی ادامه دهیم. یعنی عده‌ای بگویند که برجام خوب است و از طرف دیگر عده‌ای هم بگویند که برجام بد است. اما امروز موقع بیان این سخنان نیست و نتیجه این گزینه آن بود که مقاومت بالاترین هزینه را برای ما داشت و هزینه‌هایی را به ملت تحمیل می‌کرد و با انتخاب این گزینه ما باید در برابر خداوند پاسخگو می‌شدیم و این راه یعنی ایستادگی در برابر آمریکا با بالاترین هزینه که شکاف میان ملت را بیشتر می‌کرد.

وی در رابطه با گزینه سوم گفت: گزینه سوم پیش روی ما این بود که ما تسلیم نمی‌شویم و عزت ملی و تاریخی خود را هم حفظ خواهیم کرد و آمریکا را هم به زانو در خواهیم آورد و به زورگویان خواهیم فهماند که راه غلط را انتخاب کرده‌اند و این راه یعنی با کمترین هزینه مقاومت خواهیم کرد و در این خصوص توقعات مردم باید پایین‌تر بیاید و به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: رئیس دولت دست تمامی جناح‌ها را می‌بوسد، حتی آن‌هایی که بدترین توهین‌ها را به دولت کرده‌اند. امروز روز به احتزاز در آوردن عزت ملت ایران است و ما باید به دنیا نشان دهیم که سختی‌ها را تحمل می‌کنیم، اما استقلال، جمهوریت، مردم‌سالاری و دین و فرهنگ‌مان را نخواهیم فروخت.

وی افزود: دولت امروز در خط مقدم این مبارزه قرار دارد و آن کسی که در این خط قرار دارد، باید مین‌های زیر پای خودش را هم ببیند و یا آتشی که مستقیماً به سمت او می‌آید را هم ببیند.

دکتر روحانی تصریح کرد: این حضور در خط مقدم، همان حضور در خط مقدم است که پیامبر گرامی اسلام(ص) هر شب حضور در آن‌را بالاتر از گذراندن شب قدر توصیف کرده است. ما به عنوان مسئولین کشور و نیروهای خط مقدم در کنار هم باید از عمق جان سختی‌های این ایستادگی را به جان بخریم و باور داشته باشیم که هر روز و هر شب ما از 18 اردیبهشت به این سو روز و شب قدر است. این شعار نیست، بلکه گفته پیامبر گرامی اسلام(ص) است چرا که امروز در مرز اقتصاد، عزت و آبروی ایران اسلامی ایستاده‌ایم و جان و آبروی‌مان را با افتخار در این مسیر تقدیم می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: همه ما در کنار هم تا آخرین روز دولت دوازدهم به عهدی که با مردم بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و اعلام می‌کنم که تا پای جان، آبرو و حیثیت خود با افتخار ایستادگی کرده و هیچ ترس و هراسی از هیچ چیزی ندارم.

دکتر روحانی تصریح کرد: البته این ایستادگی یک شرط مهم دارد و آن این است که مدیران دولت که در خط مقدم ایستاده‌اند، باید قبل از دیگران فشارها و سختی‌ها را احساس کرده و تحمل کنند. اگر بخواهیم بگوییم که این روزها، روزهای سختی است اما برای دیگران، حتماً شکست خواهیم خورد. اگر تا امروز روزانه 8 ساعت کار می‌کردیم، نباید فردا نیز همین 8 ساعت و با همین سبک و شیوه مدیریتی کار کنیم. امروز باید به فکر تغییر شرایط باشیم و از مشاورین و کارشناسان جدید بهره بگیریم و از هر فکر جدید و نویی استقبال کنیم و همه افکار و اندیشه‌ها را دعوت به همکاری کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: همه مدیران دولت از مدیران ارشد تا معاونین و مدیران کل باید در عمل نشان دهند که شرایط امروز با شرایط دیروز فرق دارد. اگر لازم است صرفه‌جویی شود باید اول از دولت شروع شود. از سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی می‌خواهم که با مسئولیت من، برنامه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تدوین کنند.

دکتر روحانی گفت: نمی‌شود در موضوعات مختلف از جمله سفرهای خارجی و برنامه‌های دیگر همانگونه عمل کنیم که در سال‌های 95 و 96 عمل کرده ایم و مثلاً اگر برای موضوعی 5 نفر به سفرهای خارجی می‌رفتند حالا باید 2 نفر همان کار را در سفر انجام دهند و اگر برای انجام کاری در سال 96 یک هفته صرف می‌شد در حال حاضر باید 2 روزه آن کار انجام شود و اگر قبلاً با بلیط های درجه یک و تجاری به سفر می‌رفتیم حالا باید با بلیط های اقتصادی سفر کنیم که مردم ببینند که صرفه جویی را از خودمان شروع کرده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر صرفه جویی را از خودمان آغاز کنیم و همه به صحنه بیاییم، مردم هم ما را همراهی کرده و در برابر مشکلات خواهند ایستاد، گفت: البته باید برنامه‌ریزی و تدبیر داشته باشیم و برنامه‌های خود را برای مردم توضیح دهیم.

دکتر روحانی افزود: مسئولان که بار سنگینی را در خط مقدم بر دوش دارند، باید بدانند که هرگز بدون یاری و مساعدت مردم، پیروز نخواهیم شد و مردم نیز باید بدانند که ما چه کاری انجام می‌دهیم و باید خدمات را به مردم توضیح دهیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: اگر مردم بدانند که چه می‌کنیم و درست عمل کنیم، قطعاً از ما حمایت خواهند کرد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در این مقطع حساس حداقل در 4 بخش اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید، برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین و ارایه کنیم، گفت: اگر این 4 بخش اصلاح و درست شود، موفق خواهیم شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط سخت و دشوار فشار دشمنان، گسترش بیکاری در جامعه فشاری مضاعف را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: باید با تلاش و توان بیشتر مشکل اشتغال و بیکاری در جامعه را حل کنیم و وزارت کار باید با همه قدرت در این راستا به صحنه بیاید تا بتوانیم، اشتغال روان و آسان ایجاد کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: باید از هزینه‌های مربوط به تأمین اجتماعی برای 6 ماه و یکسال گذشت کنیم و اشتغال روستایی را با سبک جدید و در نظر گرفتن شرایط ساماندهی کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی باید به مردم توضیح دهند که برای اشتغال چه برنامه‌ای دارند، گفت:‌ ما می‌توانیم در صنعت ساختمان اشتغال و امید ایجاد کنیم و در این راستا هیچ‌دستگاه و شرکت دولتی حق ندارد زمینی را که نیاز ندارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد و این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم که اگر دستگاهی زمینی را در سال 97 استفاده نکرده و آن را واگذار هم نکرده آن زمین را از آن دستگاه بگیرند.

 دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید در هر زمینه‌ای برای رفع مشکل اشتغال در کشور، تلاش کنیم، افزود: همه بویژه سازمان برنامه و بودجه، وزرا و ستاد اقتصادی دولت باید به میدان بیایند تا بتوانیم در این بخش تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: اگر می‌خواهیم، نقدینگی سرگردان در کشور سامان داده شود و به درستی هدایت شود، باید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، سهام خود را در بورس فعال کرده تا کارخانه‌ها و بنگاه‌های سودده آنان در اختیار مردم قرار گیرد و در این راستا همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراق منتشر کنند باید به میدان آمده و با هر سودی که مورد تصویب است اوراق در اختیار مردم قرار گیرد چرا که مردم زمانی که ببینند پولشان در جایی است که سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود و کشور نیز به واسطه آن سرمایه‌گذاری، بهتر اداره می‌شود، قطعاً همراهی خواهند کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید تولید را رونق داده و در آن تحرک ایجاد کنیم، افزود: دولت تعهد می‌کند که در راستای ایجاد تحرک در تولید، برای واردات مواد اولیه کارخانه‌هایی که باید از خارج از کشور وارد شود، ارز رسمی در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید از بالا بردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم و آنهایی که می‌خواهند، برای انتخابات مجلس در سال آینده کاندیدا شوند و امروز خیلی زود شروع به تبلیغات کرده اند، نباید مطالبات مردم را در سخنان خود بالا ببرند و در این راستا استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کرده که کسی نتواند از این فرصت استفاده کرده و بدانند، اگر راه دیگری را دنبال کنند، مردم با آنها همراهی نخواهند کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید توقعات را پایین‌ آورده و تولید را افزایش دهیم، گفت: همه باید به تولید داخلی کمک کنیم و امروز یک فرصت خوب برای تولید داخلی فراهم شده است. هنگامی که دولت واردات ده‌ها قلم واردات مصرفی را ممنوع می‌کند، فرصتی برای تولید داخلی است و باید تلاش برای تولید، بیشتر شود. امروز دیگر تولید دست شما نمی‌ماند، اگر در داخل است زود مصرف می‌شود و اگر در خارج است و صادر می‌کنید سود بالاتری نصیبتان می‌شود.

رئیس جمهور یادآور شد: بیایید یک حرکت بزرگ در تولید ایجاد کنیم. ما به حمایت تعهد می‌کنیم، من دیروز از قوه قضاییه خواهش کردم قوه قضاییه از فضای کسب و کار حمایت کند، مجلس از فضای کسب و کار حمایت کند. من قول می‌دهم هر چه لازم است در جلسه سران سه قوه تصویب خواهیم کرد و دنبال می‌کنیم. دیروز مقام معظم رهبری یک جمله‌ای به من فرمودند که شما مصوبات این دو جلسه را تصویب کردید و برای من فرستادید و صبر کردید تا من تأیید کنم هر چه تصویب می‌کنید همان لحظه ابلاغ کنید و من از شما حمایت می‌کنم.

روحانی ادامه داد: وقتی سه قوه با هم هستند مقام معظم رهبری حمایت می‌کنند. ما می‌توانیم در این شرایط به راحتی مسیر را بپیماییم و از مشکلات راحت می‌توانیم عبور کنیم. سومین موضوع مبارزه با فقر است. نگذاریم به فقرای ما سخت بگذرد و نگذاریم به اقشاری که درآمدشان پایین است این وظیفه بودجه ما است، وظیفه سازمان برنامه و بودجه ما است و وظیفه همه دستگاه‌های ما است، وظیفه وزارت کار ما که حمایت کنیم از اقشاری که در فشار هستند، بودجه‌ای و غیربودجه‌ای از هر طریقی چرا که وظیفه بزرگ ما است و آن را باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: تنظیم بازار امروز به عنوان یک وظیفه بزرگ است، قیمت‌گذاری یک مرکزیت خواهد داشت یک جا قیمت تعیین می‌کند و محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد اولین وظیفه، وظیفه دولتی‌هاست و شرکت‌های دولتی؛ شما باید کنترل کنید، استانداران، فرمانداران، بخشداران؛ مدیر کل‌ها و فرمانداران در همه سطوح خودمان باید نظارت کنیم و بالای سر آن بایستیم و نگذاریم جنس گران شود.

روحانی افزود: شرکت دولتی با سرمایه دولتی دارد تولید می‌کند و در این 51 روز وزیر مربوطه برود بررسی کند و ببیند قیمت را بالا برده یا خیر اگر نبرده ما دست آن تولیدکننده را می‌بوسیم و اگر بالا برده ما باید پاسخگو باشیم و به مردم بگوییم چرا این کار را کردید. نباید بگذاریم مردم در فشار قرار بگیرند. تنظیم بازار به عنوان یک رکن بزرگ امروز برای ما است. بخش خصوصی امروز یک فرصت بزرگ دارد، بخش خصوصی امروز باید بیاید به میدان؛ در مبارزه با آمریکا بخش خصوصی کنار دولت باشد، خیلی از کارها است که ممکن است آمریکایی‌ها برای شرکت‌های دولتی و دولت سد و مانع درست کنند؛ بخش خصوصی باید راه‌حل جدید پیدا کند و نیازمندی‌های کشور و ملت بزرگ ما را تأمین کند.

روحانی افزود: ما در کنار بخش خصوصی هستیم، امروز روز گله‌گذاری نیست؛ روز حمایت از همدیگر است. باید همدیگر را کمک کنیم و تمام وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند از بخش خصوصی حمایت کنند و از بخش خصوصی کمک بگیرند چون آنها ممکن است راه‌حل‌های جدید داشته باشند و آن را اجرا کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: الان که تابستان است و ما به مردم می‌گوییم در آب و برق صرفه‌جویی کنند ما باید در خط مقدم باشیم، دولت، ادارات و وزارتخانه‌های ما در خط مقدم باشند، من از وزرا خواهش می‌کنم و از آنها می‌خواهم و ابلاغ می‌کنم تمام زیرمجموعه‌تان امسال آب و برق‌شان را در سه ماهه تابستان کنترل کنند. اگر بالاتر از پارسال بود مسئول آن بخش را عوض کنید و الان به آنها ابلاغ کنید. خودمان باید راه صرفه‌جویی را پیدا کنیم، ما همه دولتی‌ها به مردم اعلام کنند از امروز برای خدمت به مردم یک ساعت به کار موظفمان داوطلبانه اضافه می‌کنیم. بنا بود ساعت 3 بروم 4 می‌روم و اگر 4 بنا بوده 5 می‌روم. اگر ما این کار را کردیم مردم پشت‌سر ما خواهند آمد اما اگر در این شرایط سخت بنا بود سر ساعت 4 اداره را ترک کنم 3:50 دقیقه ترک کردم معلوم است که احساس نمی‌کنیم در خط مقدم قرار داریم.

وی ادامه داد: من می‌خواهم هم خدمات را بالا ببریم مخصوصاً آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، وزارت کشور، استانداری‌ها و دستگاه‌های مختلف، خدمات را تسهیل کنیم و ارزان‌تر بدهیم. اگر قیمتی می‌خواهد در خدمات بالا رود نباید امسال از حد تورم بالاتر رود. تورم ما باید تلاش کنیم تک‌رقمی بماند من می‌دانم در ماه‌های بعد خیلی سخت است، اما می‌توانیم تلاش کنیم، تلاش کنیم و خدمات را بیش از تورم نباید بالا ببریم و این یعنی دولت از خودش آغاز کرده است.

روحانی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان، آنهایی که مراجع اجتماعی هستند، تمام ورزشکاران به حمایت بیایند. امروز روزی نیست که چه ما و چه دیگران دنبال حاشیه‌سازی باشیم، من خواهش می‌کنم تمام دستگاه‌های دولتی با مردم مرتب حرف بزنید و از مردم کمک بگیرید اما به حاشیه‌ها جواب ندهید. آنچه مربوط به اقتصاد می‌شود خوب جواب دهید چون روی اعتماد و زندگی مردم مؤثر است؛ حالا در فضای مجازی خوشی و تفریح می‌کنند و ممکن است یک مسئولی را با یک زبانی برخورد کنند؛ نرنجیم مهم نیست، مردم خودمان هستند، اما اگر کسی می‌خواهد اخلال کند و تشویش افکار عمومی کند و آنها را ناامید کند پاسخ دهیم، روابط عمومی‌ها امروز یک مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارند. همان لحظه که حرفی گفته می‌شود و نارواست، آنی پاسخ و جواب دهیم. مردم بدانند و وقتی مردم بدانند حمایت می‌کنند و در کنار ما می‌آیند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر مشکل ما و فشار ما فقط خارجی باشد که آمریکا و صهیونیسم به ما فشار می‌آورند و خارجی‌ها فشار می‌آورند حتماً ما موفق می‌شویم اما اگر فشار خارجی با فشار داخلی توأم شود دیگر خطر و فشار نیست مهلک است و می‌تواند ضربه سنگین به کشور وارد کند. در داخل همه متحد باشیم کنار هم قرار بگیریم، گله‌ها را کنار بگذاریم. در این شرایط و با شجاعت کار کنیم. ما الان در یک صحنه مبارزه قرار داریم. نترسیم که فردا چه می‌شود. ما مصوبه‌ای را گذراندیم که دستگاه‌های نظارتی قبل از عمل دستگاه‌های اجرایی و حین عمل وارد نشوند و این ابلاغ شده است.

روحانی بیان کرد: مردم ما باید احساس کنند زندگی ضروری روزمره‌شان تامین می‌شود. آقای وزیر صمت باید با وضوح و صراحت به مردم بگوید چه اقلام جنس‌هایی به وفور تامین می‌شود و قیمتش تغییر نمی‌کند یا اگر تغییر کند در حد 4 یا 5 درصد است و اگر این اقلام نیاز به ارز دارد، ما ارز آن را در هر شرایطی تامین می‌کنیم.

وی افزود: صمت ثبت سفارش بانک مرکزی در ارزی را که پرداخت می‌کند باید به مردم اطلاع دهد. باید در سایت‌ها به مردم بگویید چه کاری،‌ چه مقدار ارز 4200 تومانی داده‌ایم. ما به تنهایی قادر نیستیم که کنترل کنیم و باید از مردم کمک بگیریم. مردم می‌توانند کمک ما باشند و نظارت کنند و لذا بگذارید مردم بفهمند که چه کسی برای چه کاری پول گرفته است و همچنین باید قیمت جهانی کالاها به مردم گفته شود. با دلار 4200 تومانی قیمت کالاها را حساب کنید و به مردم بگویید تا همه مطلع شوند.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید ما به مردم بگوییم که مخصوصا در ابتدای سال 97 به چه کسی و با چه قیمتی و برای چه کالایی ارز داده‌ایم و فرد مورد نظر چه مقدار کالا وارد می‌کند.

روحانی بیان کرد: مردم نباید برای مواد مصرفی روزمره‌شان همچون غذا و دارو دغدغه داشته باشند. باید این دغدغه را برطرف کنیم و این وظیفه و رسالت ما است و شما مسئولین باید از مردم استمداد بجوئید و آنها باید کمک کنند و البته مردم بی‌تردید کمک می‌کنند.

وی افزود: ما در برابر فشارهای بیرون نباید عصبانی شویم و نباید عجله کنیم و نباید سست شویم، بلکه باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم، من شک ندارم که اگر همه باهم باشیم و با تدبیر عمل کنیم و در کنار هم باشیم از این وضعیت عبور می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در زمان جنگ شبی پیش آمد من مطلع شدم که در سراسر کشور شرایط ما به گونه‌ای است که یک سیستم پدافند هوایی موشکی ما (هاگ) بیشتر نمی‌تواند کار کند و این به این خاطر بود که قطعات حساس و خاصی بود که ما آنها را مصرف کرده بودیم و تمام شده بود. خیلی پیرامون این موضوع مشورت کردیم و به من گفتند این کار هیچ راهی ندارد مگر اینکه خودت بنویسی و مسئولیتش را بپذیری که تمام سایت‌‌ها خاموش شود و یک سایت به نوبت کار کند. می‌دانستم اگر بامقام بالاتر هم مشورت کنم او هم با مشکل مواجه می‌شود و من این مسولیت را برعهده گرفتم و نوشتم و امضا کردم و ابلاغ کردم.

 انتهای پیام

captcha