تکلیف ارز همراه حجاج هفته آینده مشخص می شود/ رایزنی با بانک مرکزی
کد خبر: 3726203
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
قاضی عسکر عنوان کرد:

تکلیف ارز همراه حجاج هفته آینده مشخص می شود/ رایزنی با بانک مرکزی

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از تعیین تکلیف ارز مسافرتی همراه زائران حج تمتع طی هفته آینده خبر داد و گفت: در خصوص قیمت ارز با بانک مرکزی رایزنی شده است.

تکلیف ارز همراه حجاج هفته آینده مشخص می شود/ رایزنی با بانک مرکزی

به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز جمعه هشتم تیر ماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که با توجه به مسائل سیاسی که بین ایران و عربستان وجود دارد آیا این اطمینان را به حجاج می دهید که جای نگرانی وجود ندارد؟ گفت: همانطور که سال گذشته با مردم به صراحت صحبت کرده و اعلام کردم که توافق خوبی صورت گرفته و حج خوبی خواهیم داشت، امسال هم این انتظار را دارم که بهتر از سال گذشته حج ما برگزار شود چرا که در توافق بین دو کشور علاوه بر امتیازات سال گذشته (که یکی از توافقات حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی بود) موارد جدیدی هم اضافه شده است.

وی تصریح کرد: این اطمینان خاطر برای حجاج امسال وجود دارد. البته از حجاجمان خواهش می کنم برای اینکه گرفتار هیچ آسیبی نشویم هم ما باید مسائل را رعایت کنیم و هم عربستان.

حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص ارز همراه زائران حج، گفت: هر حاجی حدود 30 تا 40 روز در عربستان است و این مبلغ به معنی هزینه کرد برای سوغات در عربستان نیست بلکه هر کسی ممکن است برای نیازهای شخصی خود چیزهایی را لازم داشته باشد به همین دلیل با بانک مرکزی صحبت شده و امیدواریم در چند روز آینده تکلیف ارز همراه حجاج مشخص باشد. امسال قیمت حج با ارز سه هزار و 900 تومان محاسبه شد و این اقدام خوبی بود که علی رغم التهابات ارزی صورت گرفت چرا که مردم سالیان متمادی پولشان را در بانک گذاشته بودند و پولشان افت ارزش یافته بود و حق مردم بود که این ارفاق صورت گیرد.

وی اعلام کرد: امسال بیش از 85 هزار زائر خواهیم داشت که 10 هزار نفر زائر اهل سنت هستند. 507 کاروان شیعه و 70 کاروان اهل سنت خواهیم داشت که از 27 تیر ماه به حج مشرف می شوند. البته قبل از زائران خادمان و عوامل ستادی برای آماده سازی هتل ها اعزام عربستان خواهند شد. نیمی از پروازها توسط شرکت سعودی و نیمی دیگر توسط ایران ایر صورت خواهد گرفت.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: احساس ما این است که شرایط ما نسبت به سال قبل آرامتر و بهتر است و تنوع برنامه های آموزشی نیز بیشتر است. هزار و 300 اثر که طی چند سال گذشته تولید شده در سایت ما قرار دارد و مردم می توانند رایگان آنها را دانلود و استفاده کنند. آموزش های مجازی ما فعال بوده و حجاج تحصیل کرده از طریق این سایت در حال آموزش هستند، نرم افزاهای موبایلی هم در دسترس زائران است و ماه رمضان هم در برخی از استان ها جلسات متمرکز اسرار و معارف حج داشتیم و استقبال مردم هم خوب بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص امتیازاتی که امسال در قرارداد حج گرفته شده است؟ گفت: بیشتر در حوزه اجرایی این امتیازها گرفته شده است. هر سال ما با شرایط جدیدی روبه رو هستیم و امسال در اوج گرما به حج مشرف خواهیم شد. قبلاً خیمه ها در عرفات کوتاه بود و مردم اذیت می شدند اما اکنون کولرهای گازی در خیمه های نسوز نصب شده است و در حوزه اجرا تسهیلات بهتری برای ما فراهم شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان گفت: از فرصت ها هم خوب استفاده شده است. ما هتل ها را اجاره کردیم اما سایر کشورها که پس از ما برای اجاره هتل ها آمدند 25 تا 30 درصد قیمت هتل ها افزایش پیدا کرده بود اما چون ما زودتر اجاره کرده بودیم این افزایش قیمت را نداشتیم.

انتهای پیام

captcha