نگهداری گنجینه دین و الهیات در کتابخانه آلمان
کد خبر: 3727519
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

نگهداری گنجینه دین و الهیات در کتابخانه آلمان

گروه بین‌الملل - کتابخانه تحقیقاتی «گوتا» در آلمان با در اختیار داشتن یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نسخ خطی دوران مدرن نخستین و پس از آن، برای بسیاری از محققان نسخ خطی نامی آشناست.

گنجینه دین و الهیات در کتابخانه «گوتا»ی آلمانبه گزارش ایکنا؛ این كتابخانه كه در دانشگاه «ارفورت» آلمان قرار دارد، پس از كتابخانه‌های برلین و مونیخ و در كنار کتابخانه هرتسوگ آگوست در ولفن‌بوتل، از مهم‌ترین ذخایر تاریخی قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی است.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نقل از سایت كتابخانه تحقیقاتی گوتا اعلام کرد: در این مجموعه در حدود ۷ هزار و ۹۴۰ نسخه خطی از دوران قرون وسطی و دوران مدرن نخستین به زبان‌های لاتین، آلمانی، یونانی، فرانسوی و ایتالیایی نگهداری می‌شود، این آثار در حوزه‌های دین و الهیات، سرگرمی و آموزش، کتاب‌های تاریخی و سفرنامه‌ها است.

همچنین بیش از ۱۱ هزار نامه از مکاتبات مربوط به سال ۱۸۲۰ میلادی و سال‌های بعد از آن، ۱۳۰ نسخه خطی از آثار نویسندگان، دانشمندان، کتابداران و انجمن‌های فرهنگی و ۱۴۰۰ نسخه خطی متعلق به خاندان معروف باخ و همچنین نسخ خطی مربوط به تاریخ موسیقی تورینگن در این كتابخانه نگهداری می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ تا به حال، این كتابخانه بر روی پروژه «تاریخ اصلاحات و منابع تاریخی متعلق به كاخ فریدن اشتاین در اوایل قرن هجدهم میلادی» كار می‌كند. قصر فریدن اشتاین، بزرگترین کاخ دوره آغاز سبک باروک است. تمرکز این پروژه بر روی ۳۹۰۰ سند از نامه‌نگاری‌های ارنست سولومون از متكلمان مسیحی لوتری با ۶۰۰ شخصیت در سراسر اروپا است. این پروژه همچنین بر روی نسخ خطی مربوط به تاریخ اصلاحات كلیسا و تاریخ جنبش پروتستان کار می‌کند. پس از اتمام پروژه، اطلاعات به صورت كاتالوگ منتشر خواهد شد.

همچنین از سال ۲۰۰۵ پروژه «فهرست‌بندی نسخ‌خطی در حوزه موسیقی کتابخانه تحقیقاتی گوتا» در دستور كار كتابخانه قرار دارد. این پروژه با تمركز بر تاریخ موسیقی تورینگن انجام می‌شود. منابع كار در این پروژه شامل دست‌نوشته‌های مربوط به تئوری موسیقی، نسخ‌ خطی مربوط به خاندان باخ و همچنین نسخ ‌خطی متعلق به آهنگسازان تورینگن است.

پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، كتابخانه بر روی پروژه «ثبت نسخه‌های خطی شرقی»  كار كرده است. در این پروژه كه با همكاری دانشگاه لایپزیگ صورت گرفت، ۳ هزار نسخه خطی از شرق در كتابخانه گوتا جمع‌آوری و ثبت شد.

انتهای پیام

captcha