جزئیات نامه مدیران اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی جهت ادغام
کد خبر: 3728121
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

جزئیات نامه مدیران اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی جهت ادغام

گروه فعالیت‌های قرآنی - شهریورماه سال ۹۶ بود که موضوع ادغام مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی در سراسر کشور خبر ساز شد و سپس موضوع ادغام اتحادیه‌های کشوری مطرح شده است، ولی تاکنون آن چنان که انتظار می‌رفت اقدام شایسته‌ای در این خصوص صورت نگرفته و نتایج قابل قبولی نداشته است.

جزئیات نامه مدیران اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی جهت ادغام

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌ شرقی، شهریورماه سال‌ 96 بود که موضوع ادغام مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور خبرساز شد و سپس موضوع ادغام اتحادیه‌های کشوری مطرح شده است ولی تاکنون آن چنان که انتظار می‌رفت اقدام شایسته‌ای در این خصوص صورت نگرفته و نتایج قابل قبولی نداشته است.

طبق آخرین مصوبه جلسه هیئت رسیدگی به امورتشکل‌ها و اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور مقرر شده بود ۳۱خردادماه مجمع عمومی اتحادیه مدغم برگزار شود که متاسفانه بدعهدی صورت گرفت و جلسه مجمع عمومی برگزار نشد و این موضوع موجب اعتراض اتحادیه‌های استانی شد.

به همین منظور مدیران عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت سراسرکشور از۳۱ استان درخصوص تعیین وضعیت ادغام اتحادیه‌ها، نامه ای به مسئولین ذیربط (جناب آقای مخبردزفولی رئیس شورای عالی قران کشور ودکتر فقهی زاده رئیس هیات رسیدگی واستاد قره شیخلو دبیر ونایب رییس هیات وحجت‌الاسلام حمیدمحمدی رئیس شورای توسعه) برای برپایی گردهمایی مدیران عامل ۳۱ استان ازسراسرکشوردر تاریخ ۲۰ تیرماه ارسال کردند.

برای تشریح این موضوع  با داوود محمودی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان آذربایجان‌شرقی به گفتگو نشسته‌ایم تا در مورد نامه ارسالی از سوی مدیران عامل اتحادیه های قرانی برایمان سخن بگوید.

آقای محمودی پیش‌زمینه ارسال نامه برای رئیس هیئت رسیدگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر مسولان قرآنی چیست؟

طبق آخرین مصوبه هیات رسیدگی به امورتشکل‌ها و اتحادیه موسسات قرآنی شورای توسعه قرآنی کشور قرار شده بود ۳۱خردادماه مجمع عمومی اتحادیه های مدغم کشوری برگزار شود که متاسفانه جلسه مجمع عمومی برگزار نشد یعنی نخواستند مجمع عمومی برگزار شود چرا که برابراطلاع واصله، برخی از اعضای اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور درصدد هستند مواردی از مفاد اساسنامه را که قبل ازمجمع عمومی یعنی بدون نظرمجمع غیر قابل تغییر است را تغییر دهند.

ما اعلام کرده‌ایم با هرگونه تغییر در پیش‌نویس اساسنامه مصوب شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تا پیش از برپایی نشست و هم‌اندیشی ۲۰ تیرماه امسال مخالف و تصمیم‌گیری و اعلام نظرات منوط به نشست فوق‌الذکر است.

مهم ترین درخواست‌های مدیران عامل اتحادیه و تشکل‌های قرآنی در این نشست هم اندیشی چیست؟

مهم‌ترین و اساسی‌ترین درخواست ما تشکیل مجمع عمومی و بحث ادغام سریع اتحادیه‌های قرآنی در سراسر کشور است و موضوع بعدی این است که اعضای اتحادیه های قرآنی کشور به هیچ وجه نمی‌توانند تغییراتی در اساسنامه ای که مورد وثوق و مصوب هردو اتحادیه است اعمال کنند به عبارتی خارج از جلسه مجمع هیچ تغیری قانونا نمی‌تواند در آن صورت گیرد.سومین درخواست ما بررسی پیش نویس اساسنامه اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت کشور جهت ارائه به مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری، بررسی پیش نویس آئین نامه تشکیل مجمع عمومی اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قران و عترت کشوروامورمالی و درخواست دیگر اتحادیه‌های استانی این است که از تمامی استان‌ها در اتحادیه کشوری کاندیدا وجود داشته باشد یا اگراز تمام استان‌ها حضور  کاندیدا امکانش نبود حداقل به صورت منطقه‌ای ازسراسرکشورحضور داشته باشند و عدالت در خصوص کاندیداها و انتخابات تمام استان ها اجرا شده و حقوق استان ها محفوظ بماند.

ما درصدد هستیم اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی یک اتحادیه واحد قوی و متشکل از اعضای هیات مدیره توانمند،متخصص،دلسوزو با تقوی وصادق ،در راس امور فعالیت های قرآنی کشور باشد.

به تاخیر انداختن برگزاری جلسه مجمع عمومی چه آسیب‌هایی به دنبال دارد؟

یکی از مهم ترین آسیب‌های تاخیر در برگزاری جلسه مجمع عمومی به نقش نظارتی دستگاه‌های متولی مربوط می شود.به این صورت که دستگاه‌های نظارتی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی) در استان‌ها نسبت به اتحادیه‌ها کم اهمیت شده اند و هیچ گونه حمایت مالی از اتحادیه‌های قرانی استان صورت نمی گیرد و در واقع رکود کاری بر وضعیت اتحادیه و تشکل ها حاکم شده است.

آسیب‌های موجود در این حوزه آنقدر ناراحت کننده است که مدیران عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی برخی ازاستان‌ها استعفا داده اند. چون ازنظرجایگاه هیچ اعتباری ندارند و دستگاه‌های نظارتی هم هیچ گونه حمایت و نظارتی ندارند.

هدف از تاخیر در برگزاری مجمع عمومی چیست؟

هدف از تاخیر برای برگزاری جلسه مجمع عمومی برای ماهم خیلی مشخص نیست، اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان‌ها دو برداشت از این موضوع دارند، اول تغییر در مفاد اساسنامه، اساسنامه می گوید افرادی می‌توانند به اتحادیه کشوری راه یابند که عضو مجمع عمومی باشند، آنها می‌خواهند در ماده ۱۶ و ۲۲ اساسنامه تغییراتی حاصل شود و افرادی که مد نظر خودشان است حضور یابند و از طرفی برابر خبر مطروحه در جلسه ۶ تیرماه درتهران اتحادیه تشکل های قرانی کشور اعتبارات کلان کشوری دراختیار دارند که طبق شنیده‌ها و اخبار دریافتی هشت میلیارد تومان اعتبار باید بنا به درخواست اتحادیه های استانی بایستی در اختیار موسسات قرآنی کشوری قرار گیرد که این اعتبار در سطح کشور تقسیم نمی‌شود و برای ما نیز هدف از تاخیر دراین مورد و برگزاری جلسه مجمع عمومی مشخص نیست.

ولی به لطف خدا وهمت دوستان  برنامه هم اندیشی بیستم تیرماه جاری در تهران قطعی شده است و امیدوارم شاهد اتحاد و انسجام بین تمامی اتحادیه‌های استانی در آینده نزدیک باشیم.

وضعیت استان آذربایجان‌شرقی در بحث ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی چگونه است و حمایت‌ها چطور صورت می گیرد؟

در استان آذربایجان‌شرقی در شهریور ماه سال گذشته بحث ادغام تشکل های قرآنی صورت گرفته است ولی متاسفانه در بحث حمایتی هنوز هیچ ریالی به عنوان اعتبار حمایتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به این اتحادیه اختصاص داده نشده است

در حالی که در سال گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای توسعه با ارایه دفترچه بیلان اعتبارات از یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده به اعتبارات قرآنی خبر داد که هزینه شده است و از این مبلغ حدود ۱۸۷ میلیون تومان فقط به ۵۰ موسسه قرآنی که از اداره کل فرهنگ و ارشاد مجوز فعالیت گرفته اند با طرح تقسیم بین این موسسات بگونه ای که ازیکصدهزارتومان تا ۵۲ میلیون تومان اختصاص داده شده و ۷۰۰ میلیون تومان نیز به استودیوی قرآنی دردورترین نقطه شهر درشهرک اندیشه هزینه شده که تنها در اختیار یک موسسه قرآنی قرار دارد در صورتی که اعتبارات قرانی عادلانه بین تمامی موسسات قرآنی یعنی ۱۳۵ موسسه استانی بایستی تقسیم بشود.

آیا این موضوع را پیگیری هم کرده‌اید؟

بله در سفر هیات دولت به تبریز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشته و درخواست اعتبار به اتحادیه تشکل های قرآنی استان را مطرح و درخواست کرده بودیم که در جواب نامه اعلام شده است که شما می توانید از بودجه ۶۰۰ میلیون تومانی که باید در اختیار موسسات قرآنی اختصاص می یافت از طریق استانداری پیگیر شوید.

در این راستا موضوع را از استانداری پیگیر شدیم و قرار شده است در ۱۷ تیرماه جلسه مشترکی با حضور دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی برگزار شود.در کنار سایر بحث‌های مربوط به اعتبارات موسسات قرآنی درخواست می کنیم که استودیوی قرآنی تاسیس شده نیز در اختیار همه موسسات قرآنی یعنی ۱۳۵موسسه  قرار گیرد.

طی هفته گذشته جلسه دیگری نیز در تهران برگزار شده بود از موارد مهمی که دراین جلسه مطرح شد نیز به نمونه‌هایی اشاره کنید؟

طی هفته‌های گذشته جلسه ای با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد و آقای قره شیخ‌لو در این جلسه از انعقاد تفاهم نامه با ادارات تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقران خبر داد. براساس این تفاهم نامه مقرر شده 90 الی 95 درصد فعالیت‌های قرآنی به اتحادیه‌های قرآنی استانها در سراسر کشور محول شود و نباید ادارات تبلیغات اسلامی تصدی گری کنند، متاسفانه این موضوع هم یکی از مشکلات اساسی ماست وحتی یک درصد هم ازکارهای قرانی به اتحادیه واگذارنمی شود وهمه برنامه را دارالقران اداره تبلیغات شخصا انجام می دهد، باکمال تاسف این امرموجب بی اعتباری اتحادیه درپیش موسسات قرانی استان شده است.

کلام پایانی؟

باید عرض کنم تا زمانی که در مورد فعالیت‌های قرآنی نابسامانی باشد ودستگاهای نظارتی به بازوان کمکی خود ارزش قائل نشوند وبرون سپاری نکنند و دست ازتصدی گری نکشند موفقیت حاصل نمی‌شود.

در خصوص فعالیت‌های قرانی باید شرایط فعلی قرآنی جامعه مد نظر قرار گرفته و موانع و آسیب‌ها به خوبی شناسایی شود و همچنین احساسات را باید کنارگذاشته  و عاقلانه و مدبرانه رفتارکنیم تا دشمنان اسلام از وضعیت موجود بهره برداری نکنند انشاءلله و درآینده نزدیک شاهد معرفت و بصیرت دینی وقرآنی واتحاد وانسجام وهمدلی دربین مسئولان قرانی و جامعه قرانی باشیم انشالله.

گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام

captcha