نیازمند مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت هستیم
کد خبر: 3728255
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
علامه:

نیازمند مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت هستیم

گروه سلامت ــ قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت گفت: بیش از گذشته به مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت نیازمندیم تا با نگاهی بسترسازانه به تولید علم در مرجعیت علمی کمک کند.

نیازمند مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت هستیم
 
به گزارش ایکنا، حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت در یازدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در مشهد در حال برگزاری است، در رابطه با شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: این شورا از ارکان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به وزارت بهداشت ماموریت داده است که با تشکیل کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت برای ایجاد مرجعیت قرآنی و مباحث سلامت کار پژوهشی و مطالعاتی انجام دهد.
 
وی افزود: مجموعه جدید دبیرخانه کمیسیون برای این که بتواند یک نقشه جامع و طرح پژوهش کارآمد و دارای قالب بندی درست و مستمر را ایجاد کند، به برگزاری جلسات مستمر پرداخت و به این نتیجه رسید که برای این که بدانیم قرآن و سلامت چه ارتباطی با هم دارند و میزان حدود و نحوه تعامل بین مفاهیم دینی و قرآنی با موضوع سلامت چگونه است، مبادی این مطالعات که شامل تعریفات قراردادی از اصطلاحات است در کار پژوهشی مورد اشتراک نظر بین پژوهشگران قرار و احصاء شود.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت ادامه داد: در ادامه مبانی فلسفی و کلامی که کمک می‌کند این مطالعات از پشتوانه علمی محکم برخوردار باشد را مشخص و به صورت درس نامه ارائه دهیم.
 
علامه بیان کرد: علاوه بر این، علوم روشی که کمک می‌کند مفاهیم معنوی و دینی و قرآنی به صورت زبان علمی در اختیار مجامع علمی قرار گیرد و قابلیت کار پژوهشی و کارآزمایی بالینی و راستی آزمایی گزاره‌های نهایی در آن وجود داشته باشد را احصاء کرده و این بستر را فراهم می‌کند که ارتباط و میزان کارایی آن در این نوع مطالعات را به بحث بگذاریم و از همه ظرفیت‌های روشی برای یک کار علمی در این کار بین رشته‌ای استفاده کنیم.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، تصریح کرد: در مرحله چهارم، منابع دینی شامل قرآن، روایات و فرهنگ تمدنی در این حوزه که سلامت و حفظ آن است را استخراج و طبقه بندی کرده و خانواده، احادیث و آیات را پیرامون موضوعات حوزه پزشکی طبقه بندی و جمع آوری و گذاره‌های دینی صحیح را برای این که در اختیار پژوهشگران حوزه سلامت قرار بگیرد تدوین و جمع آوری کنیم.

وی افزود: در گام پنجم با توجه به گزاره‌های دینی و سلامت که در هر یک از موضوعات سلامت جمع آوری شده با کمک اساتید روشی در سه محور عالمان دینی، عالمان حوزه سلامت و علم روشی به صورت تیمی به گفتگوی مشارکتی بنشینیم تا بتوان از این طریق به ارائه نظریات و فرضیات خرد و کلان به صورت کاربردی جهت حل معضلات و مشکلات حوزه سلامت پرداخت.

علامه افزود: ما به دنبال قدسی کردن داده‌های دینی نیسیتم و قصد نداریم القا کنیم که دین راهی به موضوعات علوم طبیعی و انسانی ندارد؛ بلکه اعتقاد داریم این موارد با یک نگاه فراگیر و رویکرد مداراگرایانه می‌توانند با یکدیگر گفتگو داشته باشند و به این دلیل که ما به دنبال یک گفتگوی مشارکتی برای تولید علم و دانش هستیم، می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، بیان کرد: نظریات و فرضیات استخراج شده باید به صورت کارآزمایی بالینی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی علوم سلامت راستی آزمایی و در صورت صحت داشتن به ترویج عملی و استفاده از این داده‌های نهایی بپردازیم.

وی به یازدهمین اجلاس معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: اجلاس به سه بخش تقسیم شد و به مسائل مهمی در خصوص جنگ اقتصادی و روانی که استکبار جهانی با ایادی خود در منطقه در حال برگزاری آن است به صورت پیشگیرانه پرداخت. باید جلسات همفکری مکرر برگزار شود و بهتر این است همه چالش‌های احتمالی توسط دانشگاه‌ها فهرست بندی شده و به ستاد وزارت خانه انتقال و در آنجا طبقه‌بندی شود.

علامه تصریح کرد: باید در جلسه آینده که در مرداد ماه برگزار می‌شود، مسائل رفاهی، فرهنگی به صورت طبقه‌بندی شده و در فصول مجزا مورد مطالعه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در ادامه بهتر است از جامعه شناسان، روان شناسان و دکترای علوم سیاسی دانشگاهی که دارای قدرت تئوریزه کردن و پیش بینی آینده هستند، کمک گرفته شود و در اجلاس بعید این افراد نگاه خود را در مواجه درست با بحران‌های احتمالی بیان کنند.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت گفت: در این اجلاس موضوع حفظ تمامیت ارضی کشور، عظمت جمهوری اسلامی و وحدت ملی با معاونان فرهنگی به اشتراک و همفکری گذاشته شد که باید با دانشجویان خصوصا دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی نیز به اشتراک گذاشنه شده و از نظرات دانشجویان استفاده شود.

علامه افزود: ما باید بیش از گذشته به مطالعه، خواندن مباحث عمیق علمی و فلسفی و کاربردی روی آوریم تا این مهم به ما نگاهی بسترسازانه بدهد و در نهایت به نظامی علمی رسیده و تولید علم به ما در مرجعیت علمی کمک کند.

انتهای پیام
captcha