جایزه جهانی گوهرشاد از 8 زن نیکوکار و فرهیخته تجلیل می‌کند
کد خبر: 3730164
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

جایزه جهانی گوهرشاد از 8 زن نیکوکار و فرهیخته تجلیل می‌کند

گروه جامعه ــ سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد، ۲۷ تیرماه، همراه با تجلیل از هشت زن نیکوکار و فرهیخته در تالار قدس حرم رضوی برگزار می‌شود.

جایزه جهانی گوهرشاد از 8 زن نیکوکار و فرهیخته تجلیل می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد، امروز 24 تیرماه، با حضور علی سروری‌مجد، دبیر سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد و ایران رکن‌آبادی، عضو کمیته انتخاب برگزیدگان این جایزه و مدیرکل زنان و امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در موزه ملک برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی سروری مجد، دبیر سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد به تبیین اهداف مد نظر آستان قدس رضوی در برگزاری جایزه جهانی گوهرشاد پرداخت و گفت: این جشنواره با هدف ترویج مفاهیم قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و جریان سازی فرهنگی در خصوص بانوان فرهیخته و نیکوکار از سال ۹۵ طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در هر دوره هشت نفر از بانوان داخلی و خارجی در این جایزه معرفی و برگزیده می‌شوند، گفت: این جشنواره در قالب دو محور «فرهیختگی و نیکوکاری» برگزارمی‌شود؛ به نحوی که بانوان باید در رزومه خود فعالیت انقلابی بودن و نیکوکاری را داشته باشند. همچنین دارای شاخصه‌هایی همچون؛ ایثار، شهادت، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، پزشکی، مدیریت، کار آفرینی و ... باشند.

دبیر سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد با بیان اینکه بانوان ایرانی و مسلمان می‌توانند آثار ارزشمندی را به جا بگذارند و برای سایرین همانند یک الگو باشند، تصریح کرد: مراسم تجلیل ۲۷ تیرماه، ساعت 10 در تالار قدس حرم رضوی و شب شعر بانوی گوهرشاد نیز ۲۶ تیرماه، ساعت 19:30 در سالن همایش‌های باب الجواد(ع) برگزار می‌‌شود.

سروری به برگزاری همایش‌های علمی و تاریخی اشاره و عنوان کرد: شبکه سازی بانوان نیکوکار نیز از نوآوری‌‌های صورت گرفته در دوره سوم است. همچنین پایگاه اطلاع رسانی جایزه جهانی گوهرشاد به پنج زبان فعال است و در طی سه سال به خدمتگذاری در راستای معرفی بانوان نیکوکار و مقالات علمی و تاریخی پرداخته است.

تبادل تجربیات و شکل گیری ایده‌های جدید

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه‌های جانبی جایزه جهانی گوهرشاد اشاره و اظهار کرد: جلسات معارفه بین برگزیدگان سال‌های مختلف این جایزه برگزار می‌شود تا به تبادل تجربیات خود بپردازند و ایده‌های جدیدی در این بین شکل گیرد.

وی همچنین به برخی توقعات آستان قدس رضوی از بانوان برگزیده اشاره و عنوان کرد: این آستان از برگزیدگان درخواست دارد تا در شبکه جهانی جایزه گوهرشاد عضویت فعال داشته باشند و فعالیت‌های خیرخواهانه خود را منعکس کنند. همچنین به ثبت خاطرات خود بپردازند و یا در تعامل با آستان اقدام به ثبت این خاطرات ارزشمند کنند.

وی ادامه داد: آشنایی با سرنوشت و زندگی نامه بانوان خیر و نیکوکار فرهیخته سبب می‌شود نسل جوان با زنانی آشنا شوند که علاوه بر فعالیت اجتماعی گسترده توانسته‌اند نقش مادری و همسری خود را نیز به بهترین نحو ایفا کنند و در نقش یک زن مسلمان بدرخشند.

وی همچنین از برگزیدگان خواست تا در زمینه معرفی زنان برجسته برای دوره‌های بعدی با آستان همکاری داشته باشند و گفت: بسیاری از داوران این جشنواره‌ در دوره‌های مختلف برگزیدگان دوره‌های قبلی هستند. همچنین این بانوان فرهیخته می‌توانند به معرفی ابعاد شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بپردازند و به عنوان خادم افتخاری در هر کجای جهان که حضور دارند نسبت به تبلیغ سیره و منش این بزرگواران اقدام کنند.

برای کارهای خیرخواهانه جانشین پروری کنید

دبیر سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد از بانوان برگزیده این جشنواره خواست تا نسبت به جانشین پروری نیز اقدام کنند و گفت: برای ادامه دادن به مسیر نیکوکاری نیاز به جانشین پروری داریم، این افراد می‌توانند با تربیت شاگردان و بیان سیره و زندگی نامه خود سایرین را نیز به این امر دعوت کنند. فرهنگ نیکوکاری مورد تأیید ادیان توحیدی که با نیت الهی شکل می‌گیرد و در چهارچوب اصول اخلاقی است، می‌تواند توسط این افراد تبلیغ شود.

امور خیریه و نیکوکاری ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

از دیگر سخنرانان این نشست ایران رکن آبادی، از اعضای هیئت انتخاب برگزیدگان بود. وی با بیان اینکه امور خیریه و نیکوکاری ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد، گفت: ما در زیارت جامعه کبیره به حضرت معصومه(س) عرض می‌کنیم که اگر صحبت از نیکوکاری باشد اول و آخر آن شما ائمه(ع) هستید. در همین راستا یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار، بانو گوهرشاد انتخاب و  پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که ایشان شخصیت بین‌المللی هم دارند.

وی به روند انتخاب بانوان برگزیده اشاره و عنوان کرد: بسیاری از این افراد از اینکه معرفی شوند امتناع می‌کردند، اما ما از آنان درخواست کردیم به منظور فرهنگ سازی  و الگوسازی در این امر مشارکت کنند چرا که معرفی چهره‌های ارزشمند آنان می‌تواند نگاه دنیا را به زن مسلمان تغییر دهد و تصحیح گری در برابر چهره‌ای باشد که غرب از زن مسلمان و ایرانی ترسیم کرده است.

رکن‌آبادی در پایان سخنان خود یادآور شد: از مجموع هشت بانوی برگزیده چهار نفر از شخصیت‌های ملی و چهار نفر از کشورهای انگلیس، تایلند، تانزانیا و نیجریه هستند.

انتهای پیام

captcha