بیعت کردن با خدا و متحول بازگشتن/ حجاج باید زمینه تحول دیگران را هم فراهم کنند
کد خبر: 3730259
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
قاضی عسکر عنوان کرد:

بیعت کردن با خدا و متحول بازگشتن/ حجاج باید زمینه تحول دیگران را هم فراهم کنند

گروه جامعه ــ سرپرست حجاج ایرانی ضمن تشریح بخشی از اسرار حج، با اشاره به اینکه حجرالاسود دست خدا بر روی زمین است و زائران با خدا بیعت می‌کنند، گفت: زائران در حج متحول می‌شوند و باید این تحول را به سایر مردم منتقل کنند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در برنامه آفتاب شرقی شبکه یک سیما، به بیان ابعاد معنوی و نمادی حج تمتع پرداخت و با تأکید بر اینکه حج یک فریضه جامع و جهان شمول است، گفت: حج هم برای افراد دارای برکت و آثار فراوان است و هم برای جامعه و هم در سطح بین‌المللی. ما کمتر فریضه‌ای را پیدا می‌کنیم که این ویژگی‌ها را یکجا داشته باشد و در بین فرایض دینی حج فریضه ممتازی است که در آن نماز، عبادت، دعا، انس با قرآن، انس با ملت‌های اسلامی، وحدت کلمه، دیدار با برادران دینی و ... یکجا وجود دارد.

وی ادامه داد: این فریضه برای هر کسی یک بار در طول عمر واجب می‌شود و معلوم است که این یک بار می‌تواند زندگی فرد را متحول کند و به صورت تضمین شده همه افراد می‌توانند همه برکات را بگیرد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به سخن حضرت علی(ع) که فرموده‌اند: شما را توصیه می‌کنم به اینکه توجه ویژه به خانه خدا داشته باشید و آن را ترک نکنید و اگر حج را ترک کنید به شما مهلت داده نخواهد شد و عذاب الهی شامل شما می‌شود، اظهار کرد: در احادیث داریم که اگر زمانی برسد که کسی برای عبادت به خانه خدا نرود، وظیفه حاکم اسلامی است که از بودجه بیت‌المال هزینه کند و عده‌ای را برای زیارت به حج بفرستد تا خانه خدا خالی نماند.

وی افزود: ما در شبانه‌ روز چند نوبت با کعبه کار داریم، نمازهایمان را به سمت کعبه می‌خوانیم، اگر می‌خواهیم گوسفندی ذبح کنیم به سمت کعبه باید صورت گیرد، در وقت وفات چهره باید به سمت قبله باشد و ... پس نمی‌شود که ما جدا از کعبه باشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه هیچ کجا شبیه اعمال حج را پیدا نمی‌کنیم، گفت: فلسفه اینکه زائر با یک شیوه خاص کنار خانه خدا بیاید، به میقات بروید و لباس‌های دوخته را خارج کند بنا به فرموده امام سجاد(ع) به این معنی است که لباس گناه را از تنم خارج می‌کنم و لباس نویی می‌پوشم که در آن گناه نکردهام و لباس اطاعت خدا را به تن می‌کنم. خداوند در حج همه را یکسان قرار داده‌ است و در این خانه همه مثل هم هستند.

وی ادامه داد: زائران با این شیوه به خدا لبیک می‌دهند و دعوت الهی را لبیک می‌‌گویند و وارد تمرینی می‌شوند که برای زندگی امروز بشر هم بسیار ارزشمند است. در حالت احرام زائر نباید حتی در آیینه هم نگاه کنید تا فقط جلوه الهی در نظر او باشد، از لحظه احرام به بعد حق ندارد هیچ چیز و هیچ کسی حتی خودش را اذیت کند یعنی حتی نمی‌تواند موی خود را بکند و یک پشه را بکشد و گیاه حرم را بکند. زائر وارد شهری می‌شود که خدا آنجا را شهر امن قرار داده است و کسی حق ندارد سلاح بردارد؛ زائر با چنین شرایطی برای تمرین عبودیت وارد مسجد‌الحرام می‌شود.

ححت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: زائر بعد باید به مقابل حجر‌الاسود برود که به منزله دست خدا بر زمین است و با خدا بیعت ‌کند برای اینکه یک زندگی جدیدی را آغاز کند و بعد گرد خانه خدا طواف می‌کند. چرخش دور خانه خدا یک کار نمادین است و به این معنی است که حال که با خدا بیعت کرده‌ام از این به بعد می‌خواهم خدا را محور زندگی خود قرار دهم. بعد از این کار انسان الگو برای زندگی خود می‌خواهد و گفته شده باید نماز را پشت مقام ابراهیم بخواند چرا که قرآن می‌فرماید حضرت ابراهیم (ع) الگو و اسوه حسنه است و بعد گفته می‌شود که شما پاک و پاکیزه شده‌ای و از این به بعد باید خط و مشی تو انگیزه الهی داشته باشد و تحول در زندگیت ایجاد شود و باید تحول را به زندگی دیگران هم منتقل کنی.

وی به تجربه متفاوت و ویژه بودن در عرفات، مشعر و منا و قربانی کردن گوسفند به عنوان نمادی از قربانی کردن نفس هم اشاره کرد و گفت: زائر موهایش را می‌تراشد که بخشی از زیبایی او هستند و بعد به مدینه کنار حضرت رسول(ص)، حضرت فاطمه(س) ائمه بقیع و ... می‌‌رود. این فرد دیگر آن آدم سابق نیست و حاجی می‌شود و حاجی واقعی کسی است که دل به خدا سپرده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه کسانی که به حج می‌روند نباید چشم امید به بازگشتن داشته باشند و نوبت را باید به دیگران بدهند، گفت: خداوند این فریضه را واجب کرده است و حاجی در حج می‌بیند که از همه کشورها مسلمانان آمده و با اینکه ما زائران سایر کشورها را نمی‌شناسیم اما برادرانه کنار هم می‌نشینیم و گویی صدها سال است که کنار هم زندگی کرده‌ایم و همه اینها نشان می‌دهد که فریضه حج یک فریضه بی‌بدیل است و حال که این را می‌بینیم باید در همه زمینه‌ها برای آن برنامه ریزی کنیم تا زائرانی که به حج می‌روند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

دیدار کارگزاران حج با مقام معظم رهبری

وی با اشاره به اینکه فردا کارگزاران حج خدمت مقام معظم رهبری مشرف می‌شوند، گفت: من خدمت ایشان هم عرض کرده‌ام که شرمنده هستیم که به آن افق بلندی که مد نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری است، نرسیده‌ایم. همین یک جمله که امام فرمودند: «مناسک حج مناسک زندگی است» نیاز به برنامه ریزی دارد که ما بتوانیم در این وانفسایی که از هر طرف هجمه به مسلمانان وارد می‌شود از ظرفیت حج برای خنثی سازی این هجمه‌ها استفاده کنیم.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در خصوص حج نیز گفت: ما باید به همه چیز توجه کنیم اولین نکته هم نیروی انسانی است. ما وقتی می‌خواهیم یک روحانی را برای کاروان‌ها در نظر بگیریم، آزمون برگزار و روحانیان انتخاب می‌شوند و سپس مدت‌ها آموزش می‌بینند. اگر 10 سال قبل فقط روحانی می‌نشست و سخنرانی می‌کرد امروز لوح‌های فشرده و نرم افزارهای متعدد تهیه شده‌است و همراه با فیلم و عکس و پاورپوینت و ... در اختیار زائران و روحانیان قرار دارد و کل نیازها را براساس نظرسنجی‌هایی که از زائران داشتیم تولید کردیم.

قاضی عسکر اضافه کرد: بسیاری از مردم به ما می‌گفتند به جای تکیه بر مناسک بر روی اخلاق، اداب و اسرار حج تمرکز کنید و ما هم این مسئله را نهادینه کردیم و اکنون کتابی تهیه شده که در آن مطرح شده در هر جلسه چه مباحثی باید تدریس شود و حتی زمان بندی هم برای جلسات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: نیاز ما در سفر حج بسیار گسترده است. کسی که می‌خواهد به حج مشرف شود نیاز به آموزش احکام عمومی دارد مثلاً اگر وضو یا غسلش اشتباه باشد حجش دچار مشکل می‌شود. نیاز به آداب سفر، آداب حج و .. هم دارد. علاوه بر اینها نیاز به آداب معاشرت هم دارد چرا که در حج زندگی جمعی است و اگر فردی اخلاق خاص شخصی دارد باید خود را با جمع هماهنگ کند و برنامه‌ها جمعی است و اگر فردی تک روی کند به جمع صدمه می‌زند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ما به محیطی می‌رویم که اهل سنت هستند، به عنوان مثال زائر باید بداند اگر برادران اهل سنت دست بسته نماز می‌خوانند یا در نماز آمین می‌گویند چرا و از چه زمانی این مسئله به وجود آمده است. البته حج جای طرح مسائل اختلافی نیست و باید قطره‌هایی به هم پیوسته دریایی را ایجاد  کنند که عظمت اسلامی را به نمایش بگذارند و باید ببنیم مشکلات جهان اسلام چیست و چگونه باید این مشکلات را حل کند و فتنه‌های جهان اسلام از کجا می‌آید و باید چگونه حل شود.

وی ادامه داد: ما برای همه اینها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امروزه سطح روحانیان ما خیلی ارتقا پیدا کرده‌ است و روحانیانی که به سن بالا می‌رسند ما آنها را بازنشسته و نیروهای جوان‌تر و فعال‌تر را وارد چرخه اعزام می‌کنیم. اکنون هم بیش از هزار و 500 اثر در سایت بعثه به صورت رایگان وجود دارد و آموزش‌های مجازی نییز به زائران ارائه می‌شود و استقبال مردم هم از برنامه‌ها بسیار خوب است و من دست آنها را می‌بوسم.

حجت‌‌الاسلام قاضی‌عسکر در خصوص قیمت حج هم گفت: به عنوان کسانی که امین مردم و رهبری هستیم و از ما خواسته‌اند که این مسئولیت را انجام دهیم، تلاش کردیم حج به قیمت تمام شده برگزارشود و کسی نفعی نمی‌برد. ما هیچ تبعیضی در حوزه حج نداریم و تفاوت قیمت فقط در مسکن هست و آن هم به این دلیل است که مسکن یکسان نداریم.

وی افزود: اکنون روابط سیاسی و اقتصادی ما با عربستان قطع است و امکان انتقال کالاها وجود ندارد اما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که بهترین محصولات تهیه شده و در شرایط بهداشتی کامل غذا پخت می‌شود و با سیستم منظم سر ساعت به هتل‌ها می‌رسد و سعی شده بهترین‌ها در رقابت با سایر کشورها تهیه شود. ولی باید مردم بدانند سفر حج با همه ویژگی‌ها سفر سختی است اما اگر مردم آگاهانه وارد این سفر شوند آنقدر جذبه دارد که من مکرر شنیدم کسانی که از آمریکا و اروپا آمده بودند می‌گفتند که ما سفرهای متعددی را انجام دادیم اما با همه سختی‌ها هیچ سفری سفر حج نمی‌شود.

انتهای پیام  

captcha