حضرت شاهچراغ(ع)، با امانت‌داری ولایت راه فرقه‌سازی ميان شيعيان را بست
کد خبر: 3731024
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
آیت‌الله دستغیب:

حضرت شاهچراغ(ع)، با امانت‌داری ولایت راه فرقه‌سازی ميان شيعيان را بست

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای امانتداری ولایت حضرت علی‌بن موسی(ع) از سوی حضرت شاهچراغ(ع) بر این نكته تأكید كرد كه ایشان با این كار راه فرقه‌سازی را ميان شيعيان در آن دوران بست.

حضرت شاهچراغ(ع)، با امانت‌داری ولایت راه فرقه‌سازی ميان شيعيان را بست

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) امروز، 26 تیرماه در دیدار با جمعی از خادمان آستان قدس رضوی كه با عنوان كاروان «زیر سایه خورشید» جهت شركت در جشن‌های دهه كرامت به استان فارس سفر كرده‌اند، گفت: حضرت احمدبن موسی(ع) هر چند بر حسب نقل، سنشان بیشتر از حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) است اما از لحاظ عرض ادب، ارادت و تسلیم در برابر ولی بزرگ خدا و امام برحق، در آن شرایط بسیار حساس کار بزرگ و دلنشینی را انجام دادند تا حدی که به دعای حضرت امام رضا(ع) مفتخر شدند.
وی با بیان اینکه جایگاه حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) نزد پدر بزرگوارشان یک جایگاه ویژه است، افزود: یکی از علمای بزرگ ما مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد بخش‌هایی را اختصاص به فضایل حضرت شاهچراغ(ع) داده‌اند از جمله این عبارتی که بسیار گویا هست و در فضیلت ایشان تصریح می کند به اینکه «الامام موسی بن جعفر کان یحبه و یقدمه»، یعنی امام کاظم(ع) ایشان را دوست داشت و او را مقدم می‌داشت بر دیگران.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: از سخت‌ترین شرایط در حضور ائمه(ع)، تشخیص و تکلیف نسبت به جانشینی امام موسی‌بن جعفر(ع) بود و از همین نظر بعضی از فرقه‌ها از همان زمان پدیدار شدند و مدعیانی که بعدها بودند و بعضی هم در اثر جهل به انحراف کشیده شدند.
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: در آن زمان عده‌ای نزد حضرت احمدبن موسی(ع) آمدند که بیعت خودشان را اعلام کنند و عده ای هم اعلام بیعت کردند، این بزرگوار فرمودند «برخیزید برویم و با برادرم بیعت کنیم که من در بیعت او هستم» و سپس به مسجد آمدند و خطبه قرّایی ایراد کردند و اعلام کردند که شما اعلام بیعت با من کردید ولی امروز امامِ حق برادرم علی‌بن موسی الرضا(ع) است و پس از آن با هم آمدند در خانه آقا امام رضا(ع) و آنجا احمدبن موسی(ع) اعلام کردند که «این آقا است که امروز امام بر همه ما و شماست»، لذا این لقب امین ولایت یکی از القاب ایشان است که به دلیل این حسن امانت‌داری بر ایشان نهاده شده و مهم‌ترینِ القاب حضرت است.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز همچنین گفت: ردای امامت نزد ام احمد(س) مادر گرامی حضرت شاهچراغ(ع) که قبر شریفشان نزدیک حرم مطهر قرار گرفته به امانت سپرده شده بود و به ایشان گفته شد هر کس بعد از من این‌ها را از تو خواست، آن امام بعد از من است که آقا علی‌بن موسی الرضا(ع) مراجعه کردند و از ام احمد(س) این ردا را خواستند.
وی ادامه داد: در هر حال شخصیت این بزرگوار شخصیت والایی است و دعای امام رضا(ع) درباره ایشان هم این بود که «خداوندا همچنان که ایشان حق مرا ضایع نکرد تو هم حق او را محفوظ نگه دار» و این دعای بسیار مهمی است که اهتمام امروز مردم و مسئولین به جایگاه حضرت احمدبن موسی(ع) هم از اثرات همین دعا است.
آیت‌الله دستغیب گفت: این جریان البته برای همه ما درس بزرگی است که نسبت به ائمه طاهرین(ع) و در عصر غیبت نسبت به کسی که نایب امام است، وظیفه‌ای مشخص داریم که به عنوان یک امانت الهی است و باید توجه داشته باشیم که در مسیر اطاعت و تبعیت از ولی فقیه زمان چه در عصر امام(ره) چه در عصر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم خودمان مراقب باشیم و هم از دیگران دعوت کنیم که در این مسیر قرار بگیرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان كرد: مشکلات موجود طی می‌شود؛ همان‌طور که به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قبل از این در طول این چهار دهه مشکلات بالاتر و سخت‌تری، به لطف خداوند و توجهات امام عصر(عج) و جد بزرگوارشان طی شده است.
آیت‌الله دستغیب در پاین به پرچم گنبد آستان مقدس حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) اشاره كرد و گفت: پرچم حرم آن امام بزرگوار(ع) و منتسب به آستان ایشان، بی تردید ارزشش کمتر از پیراهن حضرت یوسف(ع) نیست بلکه چه بسا بالاتر هم باشد.
انتهای پیام

captcha