محدودیت فرودگاه‌های عربستان طول سفر حج را به 40 روز رساند
کد خبر: 3731170
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
محمدی:

محدودیت فرودگاه‌های عربستان طول سفر حج را به 40 روز رساند

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج و زیارت دلیل حضور 30 تا 40 روزه حجاج در عربستان را محدودیت فرودگاه‌های جده و مدینه اعلام و اظهار کرد: برای اینکه مسئولان سعودی بتوانند تمام پروازها را پوشش دهند مدت ورود و خروج حجاج را افزایش داده‌اند.

محدودیت فرودگاه‌های عربستان طول سفر حج را به 40 روز رساندبه گزارش ایکنا؛ حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت امروز چهارشنبه 27 تیر ماه در مراسم بدرقه اولین گروه از زائران حج تمتع به سرزمین وحی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پرواز رفت زائران ایرانی از امروز 27 تیر ماه آغاز و تا 19 مرداد ماه ادامه خواهدداشت، گفت: پروازهای مدینه بعد هم از هشتم مرداد ماه شروع می‌شود تا 24 مرداد ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در طول سفر سعی شده بهترین امکانات برای زائران فراهم شود و بتوانند از فضای معنوی حج بهترین استفاده را بکنند. البته برخی از محدودیت‌های ناخواسته در سفر وجود دارد که بر همه حجاج تحمیل می‌شود از جمله مشکلاتی که در مدینه منوره به دلیل تخریب بخش عمده‌ای از هتل‌های مدینه وجود دارد که کمبود هتل ایجاد و مدت اقامت در مدینه را کوتاه کرده و موجب شده زائران فقط شش روز در مدینه منوره بتوانند اقامت داشته باشند.

محدودیت‌های خارج از اراده ما همچنان وجود دارد

محمدی مشکل جدی دیگری که همه حجاج با آن مواجه هستند را فضای محدود منا و عرفات عنوان و اظهار کرد: با توجه به هوای بسیار گرم سختی اقامت مشکل‌تر می‌شود. این سفر کاملاً ویژه است و سختی خاص خود را دارد که زائران باید با یک بردباری و تحمل این مسیر را طی کنند. کسانی که افتخار خدمت رسانی به زائران را دارند بیشترین تلاش خود را برای ارائه خدمات انجام داده‌اند اما محدودیت‌های خارج از اراده ما همچنان وجود دارد.

وی در خصوص تعداد پروازها و پروازهای بازگشت حجاج نیز گفت: حدود 315 پرواز حجاج را به عربستان منتقل می‌کند و همین تعداد هم زائران را به کشور باز می‌گرداند. آخرین پرواز ما 24 شهریور ماه خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت به حجاج توصیه کرد که قوانین و مقررات عربستان و آنچه توسط مدیران کاروان‌ها به آنها ابلاغ می‌شود را رعایت کنند و افزود: اگرچه از طرف سعودی برای حفظ عزت و کرامت حجاج تعهد گرفته شده اما باید خودمان هم قوانین را رعایت کنیم. مسئله دیگر این است که به ویژه در تهران نباید بدرقه در فرودگاه صورت گیرد بلکه باید زائران از مسجد محلشان بدرقه شوند. در بازگشت هم تلاش شود استقبال کنندگان زیاد به فرودگاه نیایند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا طول سفر بین 30 تا 40 روز است؟ گفت: به دلیل محدودیت‌های فرودگاه جده و مدینه. مسئولان سعودی برای اینکه بتوانند همه پروازها از سراسر دنیا را پوشش دهند طول مدت ورود زائران را افزایش می‌دهند. مبنای سفر 30 روز است و اگر سفری طولانی شد، هزینه اضافی گرفته نمی‌شود.

محمدی از ایجاد تنوع در برنامه تغذیه حجاج نیز سخن گفت و عنوان کرد: امسال 40 نوع تنوع غذایی ایجاد و سعی شده خدمات خوبی به حجاج داده شود اما محدودیت‌ها به قوت خود باقی است. خدمات کنسولی هم همانند سال گذشته توسط 10 نفر هیئت کنسولی ایران که همراه حجاج به عربستان می‌روند ارائه خواهد شد.  

انتهای پیام

captcha