مادر حجت‌الاسلام طباطبایی از تأثیر قرآن بر تربیت فرزند می‌گوید
کد خبر: 3731927
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲

مادر حجت‌الاسلام طباطبایی از تأثیر قرآن بر تربیت فرزند می‌گوید

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مادر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی با تأکید بر اینکه والدین باید خودشان قرآن‌خوان و نمازخوان باشند تا فرزندانشان از آنها یاد بگیرند، گفت: پدر و مادرها اگر بخواهند فرزندانشان قرآنی شوند، باید آرامش خانه را فراهم کنند.

رد نشود////قرآنی شدن فرزندان در گرو فراهم کردن آرامش خانه/ والدین از خردسالی، بچه‌ها را همراه خود به جلسات و مساجد ببرند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نهاد خانواده اثرگذارترین و مهم‌ترین رکن برای تربیت فرزندان براساس آموزه‌های دینی و به عبارت ساده‌تر مهمترین سنگ بنا برای آشنایی فرزندان با آیات نورانی کلام وحی است.
برخورد کریمانه با کودک و نوجوان، آموزش حیا و آشناسازی کودک و نوجوان با اصول دین‌داری، آموزش احکام و فروعات، و... در کنار وظایفی که برعهده والدین چون انتخاب نام نیک، تعلیم قرآن، تربیت دینی، تکریم و احترام به اولاد، عدالت میان فرزندان نهاده شده است، از جمله مهمترین آموزه‌های تربیتی دین است که حضور والدین و نوع برخورد پدر و مادر با یکدیگر در این زمینه اثرگذار است و در این میان نباید از وظایف فرزندان نسبت به والدین غفلت کرد.
اما آنچه که مهم است میزان عجین شدن گوشت و پوست فرزندان با قرآن و تأثیر مؤانست والدین با آن و همچنین میزان تأثیرگذاری رزق حلال بر روی خلقیات و صفات فرزندان است.
در این خصوص با سکینه جهانگیری، مادر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌ البیت(ع) به گفت‌وگو نشستیم.
وی متولد 1312 و دارای سه فرزند است که هر کدام در عرصه قرآنی به‌ویژه حفظ قرآن به خوبی درخشیده‌اند و فرزندان قرآنی تربیت کرده و دارای مؤسسه قرآنی با حدود 800 شعبه در سراسر کشور هستند.
جهانگیری در خصوص تأثیر رزق و روزی حلال در تربیت فرزندان، اظهار کرد: مادران باید در دوران بارداری و پس از آن همه چیز را مراعات کنند، این مراعات اعم تغذیه حلال و پرهیز از لقمه حرام، حجاب مناسب، پرهیز از چیزهای نامشروع و .. است.
وی با تأکید بر اینکه والدین باید خودشان را از معصیت دور و حفظ کنند تا فرزندانشان نیز آن را فراگیرند، عنوان کرد: والدین باید خودشان قرآن‌خوان و نمازخوان باشند تا فرزندانشان نیز از آنها یاد بگیرند. پدر و مادر باید مطیع فرامین خداوند و رسول اکرم(ص) و همچنین ائمه معصومین(ع) باشند و خودشان را از همه چیز حفظ کنند تا فرزندانشان الگو پذیرند.
جهانگیری بیان کرد: همسران باید با هم خوب باشند و از یکدیگر اطاعات کنند و مقابل فرزندانشان با الفاظ بد صحبت نکنند تا فرزندان نیز آن را فرابگیرند.
وی درخصوص برنامه قرآنی روزانه‌اش، گفت: من سواد ندارم اما از ساعت سه و نیم بامداد که بیدار می‌شوم، مشغول نماز، قرائت دعاهای روز‌انه، زیارت عاشورا و سوره یاسین می‌شوم و سپس به دنبال کارهای روزانه و خرید و پخت و پز می‌‌روم.
والده حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به رمز موفقیت داشتن فرزندان قرآنی، عنوان کرد: مادران و پدران باید خودشان درست رفتار کنند تا بچه‌ها به درستی تربیت شوند. والدین باید از خودشان شروع کنند به طوری که فرزندی که ببیند مادام پدر و مادر باهم دعوا می‌کنند چه آینده‌ای خواهد داشت.
جهانگیری با تأکید بر اینکه والدین باید همیشه توجه لازم را به فرزندانشان داشته باشند و همواره از آنها مراقبت کنند، اظهار کرد: پدر و مادری که از بچه‌هایشان دور می‌شوند، از آنها چه انتظاری می‌توان داشت که درست تربیت شوند. پدر و مادرانی که به فکر خودشان هستند، بچه‌ها چیزی آموزش نمی‌بینند و با تربیت دینی پرورش پیدا نمی‌کنند و بعضاً شاید از دین گریزان باشند.
وی با تأکید بر اینکه بنده همیشه سعی کرده‌ام رعایت حال فرزندانم را بکنم، عنوان کرد: همانطور که فرزندان باید به حرف پدر و مادر گوش دهند و وظایفی در قبال آنها دارند، پدر و مادر نیز باید به حرف فرزندان گوش فرادهند. والدین اگر بخواهند فرزندشان قرآنی شوند، باید آرامش خانه را فراهم کنند.
جهانگیری در خصوص میزان تأثیرگذاری حضور در جلسات قرآن بر تربیت قرآنی فرزندان، گفت: والدین از خردسالی، فرزندانشان را همراه خود به مساجد و جلسات قرآن ببرند چرا که این حضور موجبات حضور و ورود آنها را به عرصه قرآنی فراهم می‌کند.

انتهای پیام

captcha