معرفی ابعاد معنوی حج؛ عامل بازدارنده بازارگردی حجاج/ خانه اصناف به تامین سوغات کمک کند
کد خبر: 3732482
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام گلزاده:

معرفی ابعاد معنوی حج؛ عامل بازدارنده بازارگردی حجاج/ خانه اصناف به تامین سوغات کمک کند

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معرفی صحیح ابعاد و ظرفیت‌های حج را سبب فرهنگ سازی به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر از این فرصت استثنائی و حذف حواشی آن دانست و گفت: تا زمانی که به حجاج بگوییم سوغات را از وهابیون نخرید اما جایگزینی برای آن در نظر نگیریم نمی‌توانیم جلوی این آسیب را بگیریم.

معرفی ابعاد معنوی حج؛ عامل بازدارنده بازارگردی حجاج/ خانه اصناف به تامین سوغات کمک کند

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، جامعه شناس دینی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به برخی آسیب‌هایی که حجاج را تهدید می‌کند تا نتوانند به طور کامل و شایسته حج خود را بپا دارند، اشاره و عنوان کرد: یکی از این آسیب‌ها بازارگردی محسوب می‌شود. برخی حجاج در حالی وقت خود را در بازارهای مکه و مدینه به سر می‌برند که شاید دیگر امکان تجربه این فرضیه عظیم را در طول عمر خود به دست نیاورند.

وی ادامه داد: بسیاری از حواشی که در حج رخ می‌دهد همچون خرید کالا در سایر زمان‌ها و مکان‌ها نیز امکان تکرار مجدد دارند اما حج تمتع به دلیل ازدیاد افراد پشت نوبت و همچنین هزینه‌های مالی ممکن است یک بار در طول عمر برای انسان میسر شود، بنابراین عقلانی نیست که از این زمان ارزشمند برای اموری استفاده کنیم که در سایر اوقات نیز امکان انجام آن وجود دارد.

وی وظیفه رسانه‌ها، خطبا، مداحان و ائمه جمعه را پیدا کردن سرفصل‌هایی دانست که در زمینه حج باید مورد فرهنگ سازی قرار گیرند و اظهار کرد: در مقابل اگر مدیران و روحانیون کاروان‌ها، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به صورت مقبول و مطلوب زائر برای تحقق حج کامل برنامه ریزی کنند فرهنگ سازی به مرور در زائران رخ می‌دهد.

آموزش ابعاد حج، ناخودآگاه حجاج را از بازارگردی دور می‌کند

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معرفی صحیح ابعاد و ظرفیت‌های حج را سبب فرهنگ سازی به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر از این فرصت استثنائی و حذف حواشی دانست و گفت: آموزش‌هایی که در ایران و در موسم حج داده می‌شود باید گویای ابعاد این فرضیه بزرگ الهی باشد تا حجاج با تمام وجودشان از اهمیت فضایی که در آن به سر می‌برند مطلع شوند و حاضر نباشند لحظه‌ای از این فرصت را به امور بیهوده اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام گلزاده با بیان اینکه حج «قیام لله» است و با خرید و بازارگردی که خاندان آل سعود و جریان وهابیت از آن سود می‌برند در تضاد است، تصریح کرد: شرایط مسلمین به نحوی نیست که به پیاده نظام استکبار یاری برسانند.

این جامعه شناس دینی بسیاری از حوادث آسیب زننده به امنیت و اقتصاد ایران را ناشی از بازارگردی حجاج در ایام حج دانست و عنوان کرد: ایرانیان دغدغه وطن دارند و هرگز در پی کمک به دشمنان نیستند اما گاهی حجاج از پیامد خریدهای افراطی از عربستان و وهابیون و بازارگردی‌های مداوم خود بی‌اطلاع هستند.

این جامعه شناس فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌هایی که بازار گردی در عربستان برای حجاج به دنبال دارد، اشاره و عنوان کرد: شایسته نیست زائرانی که به صورت ولایی دل بسته اهل بیت(ع) هستند و دل در گرو ائمه بقیع دارند، با وهابیونی هم کلام شوند و تقاضای تخفیف داشته باشند که با آرمان‌های اسلامی در جدال هستند، این امر کرامت ایرانیان را زیر سوال می‌برد.

وی بازارگردی را عملا سبب زمینه‌سازی برای ضربه زدن به ایران بخاطر خرید کالاهای خارجی دانست و گفت: فرهنگ حاکم بر عربستان متفاوت با فرهنگ شیعه و اسلام ناب است و تقویت آنان به لحاظ اقتصادی می‌تواند کمکی برای جلو بردن اهداف شوم آنان باشد.

رسانه‌ها وارد گود شوند

وی به برخی راهبردهایی که می‌تواند سبب کاهش بازارگردی حجاج شود اشاره و عنوان کرد: در برخی مناطق ایران این سنت وجود دارد که سوغات حج را آب زمزم و خرمای مدینه محسوب می‌کنند. اگر این حرکت ارزشمند توسط رسانه‌ها و جامعه تبلیغ شود انتظارات از حجاج نیز شکل مقبول‌تر و متعادل‌تری به خود می‌گیرد و حجاج نیز در معذورات اخلاقی برای تهیه سوغات قرار نگرفته و می‌توانند بهره معنوی بیشتری از فضایی که در آن قرار دارند، ببرند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر ضرورت ترویج فرهنگ متعصب بودن به کالای ایرانی نیز تأکید وتصریح کرد: شرایط امروز ایران اقتضا می‌کند، هرکس که می‌تواند برای تقویت و رونق صنعت وطن کالای ایرانی بخرد. ظرفیت سازی برای خرید کالای ایرانی یک ضرورت است که در موسم حج نیز باید بدان توجه و از ظرفیت‌های موجود به لحاظ زمانی استفاد کرد.

از انگیزه‌های اقتصادی خرید سوغات ایرانی غافل نشویم

حجت‌الاسلام گلزاده ادامه داد: علاوه بر اینکه برای حجاج باید انگیزه معنوی و اخلاقی برای خرید سوغات ایرانی ایجاد کرد، نباید از انگیزه‌های اقتصادی نیز غافل شد. کیفیت و قیمت محصولاتی که به عنوان سوغات از سوی ایران به حجاج ارائه می‌شود باید به نحوی باشد که آنان را جذب کند. تا زمانی که به حجاج بگوییم سوغات را از وهابیون نخرید اما جایگزینی برای آن در نظر نگیریم نمی‌توانیم جلوی این آسیب را بگیریم. در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته است اما محدود است و نیاز به گسترش دارد.

خانه اصناف به تامین سوغات حجاج کمک کند

وی سوغات خریدن منطقی و معقول را بخشی از سنت‌های خانواده‌های ایرانی دانست و گفت: اگر مدیریت خوبی در این میان لحاظ شود، هم می‌توان سنت‌ها را حفظ کرد و هم از آسیب‌های خرید از وهابیون در امان ماند و یاری‌گر دشمنان نشد. خانه اصناف می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و به ساماندهی اوضاع بپردازد.

انتهای پیام

captcha