برگزاری استارت آپ‌های داستان مصور در انتشارات علمی و فرهنگی/ انتشار یک کتاب از 40 نویسنده برجسته انقلاب
کد خبر: 3732567
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

برگزاری استارت آپ‌های داستان مصور در انتشارات علمی و فرهنگی/ انتشار یک کتاب از 40 نویسنده برجسته انقلاب

گروه ادب ــ انتشارات علمی و فرهنگی با مجوز انتشارات علمی و فرهنگی به عنوان پایلوت استارت آپ‌های داستان مصور انتخاب شد.

انتشارات علمی فرهنگی پایلوت استارت آپ های کمیک استریپ شد

به گزارش ایکنا؛ کوثری، مدیر انتشارات علمی فرهنگی در نشست خبری عنوان کرد: انتشارات علمی و فرهنگی با مجوز انتشارات علمی و فرهنگی به عنوان نمونه استارت آپ‌های داستان مصور انتخاب شد.
وی گفت: این اقدام در راستای کمک به تصویرگران است که در صدد فعالیت و خلق اثر در حوزه داستان مصور هستند. تقویت تصویرگران داخلی از اهداف این فعالیت به شمار می آید.
به گفته کوثری همچنین گروه‌هایی در این باره تشکیل می‌شود که از پنجشنبه 4 مردادماه، فعالیت مورد نظر آغاز می‌شود. دوره‌هایی از نظر فنی و هنری گذاشته می‌شود. این آثار بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارند که انتشارات تلاش دارد با افزایش شمار مخاطبان، هزینه را سرشکن کند.

مسعود کوثری، مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی در نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های این انتشارات پرداخت و گفت: رشد کمی و کیفی در حوزه کتاب داشتیم که صفحه‌آرایی و کتاب‌آرایی در این حوزه نیز با رشد روبرو بوده است. در سال‌های 95، 96 و چهار ماهه نخست سال 97، به ترتیب 195،‌ 336 و 144 به چاپ رساندیم که این آثار تا 250 اثر طی امسال خواهند رسید.

بحران حوزه نشر فقط مربوط به کاغذ نیست

وی ادامه داد: با وجود بحرانی که در عرصه نشر وجود دارد و تغییرات نرخ ارز، همه ناشران دچار وقفه در تولید کتاب می‌شوند. فقط مسئله کاغذ در این باره مطرح نیست بلکه سایر هزینه‌های چاپ نیز مطرح هستند. هزینه جوهر و دستمزد چاپ و تعمیر و نگهداری رو به افزایش است. این موضوعات از  عواملی است که در نیمه دوم امسال خود را نشان می‌دهد و با کاهش تیراژ و عناوین روبرو خواهیم بود.

کوثری در ادامه سخنانش افزود: در سال‌های 95، 96 و 97 به ترتیب 85، 111 و 86 اثر چاپ اول داشتیم. امسال به یقین تعداد آثار چاپ نخست این نشر افزایش چشمگیری خواهد داشت. در نمایشگاه کتاب تهران نیز تازه‌های کتاب در حوزه تک‌نگاری نقد فیلم را با عنوان «خوانش فیلم» در قالب 11 عنوان منتشر کردیم. این آثار شامل فیلم‌های کلاسیک بزرگ جهان هستند که تا 30 عنوان به چاپ می‌رسند.

انتشار مجموعه دایرةالمعارف چهار جلدی سینمای جهان 

وی گفت: مجموعه دایرةالمعارف چهار جلدی سینمای جهان اثر دیگر ماست. امسال جلد نخست این مجموعه تا اواسط سال به چاپ می‌رسد. همچنین مجموعه راهنمای پرسشگران که درباره فیلسوفان، اندیشمندان و جریان‌های فکری بزرگ جهان است نوشته شده است که دایر‌ه‌ای از موضوعات جذاب را شامل می‌شود که بین 180 تا 200 صفحه است و برای خواننده ایرانی تعداد صفحات مناسبی به شمار می‌آید و 15 عنوان از این اثر طی امسال منتشر می‌شود.

کوثری ادامه داد: مجموعه دیگری نیز در پیش رو داریم که کتاب‌های ادبیات کمبریج است و درباره نویسندگان بزرگ مثل کافکاست که نقد و بررسی مطلوبی از کتاب‌ها شده است. یکی از دستاورهای ما و کمبریج، حق کپی‌رایت است تا در برابر مشکلات در تبادل و ارزیابی بخشی از مشکلات را رفع کند.

نظریات انتقادی و تراژدی امسال منتشر می‌شود

وی گفت: چاپ کتاب‌هایی درباره مجموعه مقالات که متخصصان عرصه‌های مختلف نوشته‌اند نیز از جمله فعالیت‌های ماست. چند اثر از این مجموعه طی امسال منتشر می‌شود. نظریه انتقادی و تراژدی از این جمله به شمار می‌آید.

کوثری در بخش دیگری از سخنانش به اتفاقات بزرگی که امسال در حوزه کودک روی داده است اشاره و عنوان کرد: به سمت افزایش دانش پیش رفتیم. هنر برای کودکان از جمله این اقدامات است. تابلوهای نقاشی را با داستان برای کودکان تعریف می‌کنیم که این اقدام در قالب آثاری که اکنون 6 جلد آن چاپ شده ارائه شده است. یک اثر نیز در دست چاپ است.

وی از تصویرگری دینی کودکان که امسال در نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد یاد و اظهار کرد: این اثر تصویرنگاری دینی را در 50 سال اخیر در کتب درسی و ... ارائه کرده، به این صورت که پیامبران چطور تصویر شده‌اند. همچنین به ارائه رمان در حوزه نوجوان اقدام کردیم.

کوثری گفت: امسال دوره چهارم آکادمی کودک و نوجوان است که کارگاه رمان‌نویسی دارد و در راستای ارتقای رمان‌نویسی است. 15 اثر در این راستا به چاپ رسیده است که حاصل فعالیت‌های آکادمی است و با دست‌مایه ایرانی نوشته شده و درون‌مایه‌های متفاوتی از جمله فانتزی و اجتماعی دارد.

وی به چاپ کتاب کودکان با جلد سخت اشاره و اظهار کرد: این فعالیت اگر چه به صرفه نیست، ولی آثاری هستند که ارزش بیشتری دارند را شامل می‌شوند و سعی کردیم که قیمت را پایین نگه داریم. در سال قبل جشنواره «بوی خاک» را برگزار کردیم که درباره داستان‌نویسی دفاع مقدس است و در آن توجه به سوی مطالبی بود که کمتر دیده شده بودند.

کوثری یادآور شد: در این  جشنواره 200 اثر از سراسر کشور دریافت شد و طی دو دوره مورد داوری قرار گرفت که 36 اثر در حوزه بزرگسال و 10 اثر در حوزه خردسالان به مرحله نهایی رسیدند. از هر دو بخش 5 عنوان به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند.

وی به جشنواره دهخدا اشاره و عنوان کرد: چهارمین دوره این جشنواره طی امسال در آبان‌ماه برگزار می‌شود. امسال بخش دیگری به این جشنواره افزوده شده است. سال گذشته بخش قلم زرین اضافه شد و امسال اثر انگلیسی‌زبان افزوده می‌شود که به بررسی آثاری که توسط اساتید حاضر در ایران که اثری به زبان انگلیسی دارند می‌پردازد. این اقدام به جهانی شدن دانش ایرانی کمک می کند.

از 40 نویسنده برجسته انقلاب یک کتاب منتشر خواهیم کرد

کوثری از برگزاری دو جلسه به مناسبت برنامه‌ریزی برای 40 سالگی انقلاب یاد و اظهار کرد: از 40 نویسنده برجسته انقلاب یک کتاب منتشر خواهیم کرد. یک اثر درباره عکس که معطوف به دستاوردهای قدیم و جدید انقلاب است نیز به چاپ می‌رسد. همچنین دیدگاه نویسندگان آثاری که در حوزه انقلاب اسلامی نوشته شده است در قالب یک جلد منتشر می‌شود.

وی گفت: در جشنواره دهخدا نیز به 40 سالگی انقلاب اسلامی توجه شده است و یک جایزه خاص به نویسنده می‌دهیم. چاپ آثار نفیس از دیگر فعالیت‌های ما به شمار می‌آید. یک کتاب از اشمیت،‌ مورخ و باستان‌شناسی که در قدیم به ایران آمده بود زیر چاپ است که تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود. کتاب مصائب جنگ و کابوس‌ها از دیگر آثاری است که چاپ می‌شود.

مدیر این انتشارات افزود: مجموعه 4 جلدی نیز داریم که آثار اکسپرسیونیست آلمان را نشان می‌دهد. سه جلد رمان مصور نیز داریم. اطلاعات پارچه‌های ایرانی که در موزه ویکتوریای لندن ارائه شده‌اند در قالب کتاب به چاپ رسیده است.

وی از حضور در دو نمایشگاه بولونیا و فرانکفورت یاد و عنوان کرد: با کتاب کودک به این نمایشگاه‌ها وارد شدیم و امسال قرار است که 10 اثر ما در این رویدادها ارائه شود. در حوزه فیلم نیز به تولید فیلم سینمایی بلند اقدام کرده‌ایم و مجوز آن را از ارشاد گرفته‌ایم. این فیلم بر اساس داستان اتوبوس هوشنگ مرادی کرمانی ساخته می‌شود که کمال تبریزی آن را می‌سازد.

کوثری گفت: مقدمات ساخت یک سریال با سازمان تامین اجتماعی در 15 قسمت و با محوریت مسائل مردم و نقش این سازمان در دست ساخت داریم. دو،‌ سه طرح ارائه کرده‌ایم که با نهایی شدن یکی از آنها مقدمات ساخت آن را در سال جاری آغاز می‌کنیم.

تولید بیش از 20 کتاب کودک به صورت انیمیشن در سال گذشته

وی ادامه داد: در سال قبل بیش از 20 کتاب کودک به صورت انیمیشن تولید شد. نمونه‌هایی از این آثار به عربی و انگلیسی ترجمه شد و برای بازاریابی در خارج از کشور آماده است. همچنین امسال دو بزرگداشت برگزار می‌کنیم که یکی از آنها برای پاسداشت مقام استاد قانعی‌راد است که تحقیقاتی درباره آموزش عالی و جامعه ایران داشت و در روز شنبه،‌ 6 مرداد برگزار می‌شود. بزرگداشت دیگر احتمالاً برای پاسداشت مقام علمی استاد حسین کچوئیان برگزار می‌شود.

کوثری از برگزاری دوره‌های عکاسی اجتماعی یاد و عنوان کرد: مشارکتی با بنیاد فارابی داشتیم که قابلیت‌هایی در بازتولید صحنه‌ها در سینما را ایجاد می‌کند. همچنین چهار فروشگاه در خیابان انقلاب، کریم‌خان،‌ جردن و روبروی پارک لاله داریم. با بیمارستان‌های البرز کرج و میلاد نیز برای ایجاد نمایشگاه کتاب صحبت‌هایی کرده‌ایم. از 36 اثری که قرار است طی تفاهم‌نامه با بنیاد ادبیات داستانی منتشر شود،‌ 33 اثر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

captcha