حجتالاسلام مرتضی عباسیان، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تهران، در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه بسیاری از افراد در موسم حج در این گردهمایی بزرگ مسلمانان شرکت میکنند اما صرفا به ظاهر محدود شده و عمق معنای این عمل معنوی را درک نمیکنند و با بهره کمی از این سفر معنوی بازمی گردند، عنوان کرد: بسیاری از مسلمانان نسبت به انجام فرائض دینی اقدام میکنند اما به روح و خروجی مورد نظر عبادت دست نمییابند.
وی به آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت که می فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر؛ نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مىدارد» اشاره و عنوان کرد: بسیاری از افراد نماز میخوانند اما به سایر گناهان نیز آلوده هستند. دلیل این امر آن است که چنین فرد گناهکاری نماز نمیخواند بلکه صرفا ظاهر نماز را تکرار و اصطلاحا دولا و راست می شود. در فریضه حج نیز به همین نحو است، برخی افراد صرفا گرد کعبه میچرخند بدون آنکه بدانند چرا در این مکان مقدم گرد هم آمده اند و خروجی این کنگره عظیم چیست.
حجتالاسلام عباسیان به روایتی اشاره کرد و گفت: ابوبصير كه از نعمت چشم محروم بود، از دوستان امام باقر(ع) در يكى از سالها در مراسم حج به همراه آن امام طواف ميكرد. او میگويد، از زيادى صداها و تكبيرهاى حجاج به شگفت آمدم و به امام عرضه داشتم: «چه قدر حاجى زياد است و سر و صداها چه قدر بيشتر شده. در اين موقع امام فرمود: «اى ابابصير، چه قدر حاجى كم است اما سر و صدا زياد است» آيا ميخواهى راستى گفته ام را ثابت كنم و خودت با چشم خويش حقيقت گفتار مرا ببينى؟ عرض كردم: چه طور ممكن است اى مولاى من. فرمود: جلوتر بيا! من به امام باقر(ع) نزديك شدم. دست مبارك را بر چشمهايم كشيد و چند جمله دعا كرد. در اين حال من بينايى خود را باز يافتم. امام باقر(ع) فرمود: اى ابا بصير، حالا به حاجيان طواف كننده بنگر. هنگامى كه به جمعيت نگاه كردم، بسيارى از مردم را به صورت ميمون و خوكهايى ديدم كه در گرد كعبه در حالت حركت بودند و افراد با ايمان و حاجيان حقيقى در ميان آنان مانند نورى در ظلمات میدرخشيدند. عرض كردم: اى مولاى من، درست فرمودى و حقيقت گفتار شما بر من ثابت شد، «چه قدر حاجى كم و سر و صدا زياد است».
این کارشناس دینی با اشاره به سخنی از امام باقر(ع) که میفرمایند: «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام؛ تمام بودن حج به زیارت امام است» عنوان کرد: یکی از مکانها و زمانهای حضور امام زمان در موسم حج است. منظو از لقاء امام درک معرفت ایشان است و حاجی واقعی کسی است که به این مرتبه برسد.
حج؛ رحمت الهی
وی حج تمتع را رحمتی الهی دانست که شامل حال برخی افراد میشود و گفت: هر انسانی به اندازه ظرفیت خود از این باران رحمت برخوردار و به نزدیک به کمال می شود. خداوند در لطف و مرحمت خود کوتاهی ندارد اما برخی انسانها ظرفیت دریافت این رحمت الهی را به حد کمال ندارند و تا زمانی که به مقام لقا نرسند این کمال حاصل از حج ایجاد نمیشود و تحول درونی شکل نمیگیرد.
حجتالاسلام عباسیان نشانه قبولی حج را ایجاد تحول درونی در افراد دانست و عنوان کرد: لازمه نزدیک شدن حج حجاج به کمال، بیان شیوا و فصیح ابعاد و فلسفه حج است. حج یکی از شعائر بزرگ الهی است به نحوی که در احادیث معتبر از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همانند این روایت: «انظروا بیت ربّکم فلا یخلونّ منکم فلا تناظروا» (کلینی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۲۷۰)؛ خانه خدا را بنگرید، پس از شما خالی نماند که اگر چنین شود مهلت داده نمیشوید» بسیار وارد شده است. در روایات دیگری نیز حاکمان شهر به استفاده از بیت المال برای خالی نماندن خانه حج از حج گذار فراخوانده شدهاند.
بیتوجهی مسئولان فرهنگی و روحانیون بر روی منبرها
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تهران از رسانهها، صدا و سیما و روحانیون خواست تا با ابزاری که در اختیار دارند به تبلیغ و ترویج ابعاد کمتر گفته شده حج بپردازند و تصریح کرد: بیتوجهی مسئولان فرهنگی و روحانیون بر روی منبرها سبب شد حج یک مساله عادی تصور شود. تمام نهادهای فرهنگی باید حج را به عنوان یک هدف مشترک مد نظر قرار دهند و به عنوان یک میقات و میعاد به تبلیغ پیرامون آن بپردازند.
وی حجاج را افرادی خواند که با خداوند بیعت کردهاند و گفت: در روایاتی از اهل بیت(ع) آمده است که هر کس که زائر ما را زیارت کند همانند کسانی است که ما را زیارت کرده است. این امر به فضیلت بالای حج بازمی گردد که اگر به درستی برای مردم تبیین شود سبب تحول در حجاج به واسطه تلاش برای بهره مندی از این ظرفیت های موجود می شود.
حجتالاسلام عباسان با تأکید بر اینکه در زمینه آگاهی بخشی در مورد ابعاد و فضیلتهای حج دچار کوتاهی شدهایم، عنوان کرد: مسئولان فرهنگی و روحانیون باید در این زمینه فعالیتهای جدی و منسجمتری را داشته باشند.
انتهای پیام