محوریت زن در کنگره شعر دفاع مقدس/ پرهیز از جشنواره‌زدگی
کد خبر: 3732828
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

محوریت زن در کنگره شعر دفاع مقدس/ پرهیز از جشنواره‌زدگی

گروه ادب ــ‌ یکی از محورهای اساسی کنگره شعر دفاع مقدس،‌ نقش زن در دفاع مقدس است که قطعاً زمینه انجام خلق و بررسی بسیاری از آثار ارزنده در این حوزه را فراهم می‌کند. در عین حال باید از جشنواره‌زدگی در تولید اثر پرهیز شود که تبعات آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

محوریت زن در کنگره شعر دفاع مقدس/ پرهیز از جشنواره‌زدگییکی از راهکارهای حفظ و توسعه هر فرهنگی پرداختن به آن در زمان‌های مختلف به صورت مکرر است که با تکرار موضوع بتوان آن را در اذهان افراد زنده نگه داشت و نسبت به جا انداختن آن در میان مردم موفق شد. یکی از این فرهنگ‌ها،‌ فرهنگ دفاع مقدس است که تلاش‌های بسیاری در سال‌های گذشته در این باره به عمل آمده است تا بتوان آن را در وجود افراد مختلف جای داد. یکی از اقداماتی که به همین منظور انجام می‌شود،‌ برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری است که بتوان با کمک آنها به توسعه این فرهنگ کمک کرد.

استفاده از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلف در پرداختن به موضوع دفاع مقدس علاوه بر آن که بر جذابیت این فرهنگ می‌افزاید، سبب می‌شود که افراد با هنرهایی که دارند و علاقه‌هایی که در راستای هر رشته وجود دارد،‌ نسبت به پرورش و توسعه موضوع دفاع مقدس در راستای علاقه‌مندی‌های خود اقدام کنند. یکی از این عرصه‌ها شعر است که به قطع و یقین می‌توان آن را یکی از نمونه‌های بارز نمود فرهنگ دفاع مقدس در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه هنر دوستان دانست.

شعر از همان دوران هشت ساله دفاع مقدس نمود و بروز داشت و شاعران تلاش می‌کردند تا با استفاده از اشعار پرشور خود نسبت به تشویق و ترغیب افراد و رزمندگان نسبت به رزم و مبارزه با دشمن اقدام کنند. علاوه بر تلاش‌های چند ده ساله‌ای که شاعران در این راستا به ثمر رساندند،‌ کنگره‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که یکی از آنها کنگره شعر دفاع مقدس است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آن را برپا می‌کند.

کنگره شعر دفاع مقدس، امسال پس از شش سال وقفه،‌ بیست و یکمین دوره خود را شاهد است که امیدواریم در این راستا بتواند حرف مطلوبی برای گفتن داشته باشد. آثار بسیاری در حوزه دفاع مقدس در شش سال گذشته منتشر شده است که می‌تواند دست‌مایه برپایی این جشنواره باشد. به ویژه که در سال‌های گذشته نظر شاعران به سوی این حوزه جلب شده است و قطعاً آثار ارزنده‌ای را می‌توان در این باره نام برد.

اما در کنار همه موضوعاتی که به آنها در این کنگره پرداخته شده است،‌ یکی از موضوعات این دوره موضوع مدافعان حرم است که در محور توجه شاعران قرار داده شده است. توجه به همسران، مادران و خواهران شهدا در کنار بانوان شهید از دیگر موضوعاتی است که در این کنگره مورد توجه قرار گرفته است.

بانوان در عرصه دفاع مقدس نقش شاخصی ایفا کردند و در نقش‌آفرینی رزمندگان که خود در قالب رزمنده در خط مقدم شرکت می‌کردند حضوری فعال داشتند که قطعاً اگر حمایت آنان نبود،‌ رزمندگان با مشکلات عدیده در جبهه‌ها روبرو می‌شدند. همچنین بانوان علاوه بر پشتیبانی در پشت جبهه،‌ اگر چه در خط مقدم نبودن،‌ ولی در نقش پرستار و امدادگر نیز در کنار رزمندگان حضور داشتند و در خلق حماسه‌های دفاع مقدس سهم مهمی ایفا کردند. این موضوع خود نشانگر اهمیتی است که کنگره برای این موضوع به عنوان محوری خاص قائل شده است.

ایستادگی و مقاومت در برابر جهانخواران و زورگویان از محورهای این دوره از کنگره به شمار می‌آید. 

شاعران می‌توانند با این موضوع و دعوت به پایداری، ایستادگی و مقاومت در برابر جنگ‌افروزان در ابعاد مختلف بپردازند و در قالب ادبیات نقش‌آفرینی کنند.

البته در کنار این رویکردهای اثرگذار و حائز اهمیت، برگزار کنندگان این کنگره باید توجه داشته باشند که از جشنواره‌زدگی به دور بمانند که این رویکرد خود آسیب‌زاست و دامن زدن به آن می‌تواند تبعات بسیاری به همراه داشته باشد. برخورداری فضای سالم برای رقابت تاثیرگذار شاعران در این حوزه نیز موضوعی است که نباید از نظر دور نگه داشته شود. این رویکرد سبب می‌شود که شرکت کنندگان در این کنگره بتوانند با انگیزه‌های ارزنده‌ترین دست به تولید اثر بزنند.

البته این موضوع که نباید آثار دچار آسیب جشنواره‌زدگی باشند، موضوعی است که همیشه مسئولان برپا کننده کنگره‌ها و جشنواره‌ها را که خود از اساتید فن ادبیات و پیشکسوتان عرصه‌های ادبی هستند را به فکر فرو برده است که باید به گونه‌ای مانع از این موضوع شویم که آثار دچار جشنواره‌زدگی نشده و به مناسبت جشنواره سروده یا نوشته نشوند.

شاید یکی از راهکارهای این موضوع پرداختن دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس به آثاری باشد که در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند و مسئولان و داوران به بررسی، نقد و ارزیابی آثاری بپردازند که در این حوزه و طی سال های گذشته تولید شده است. البته با توجه به وقفه شش ساله موجود می‌توان امیدوار بود که حجم آثاری که در این کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد قطعاً بسیار است و می‌توان در این باره نتایج قابل توجهی را شاهد بود.

 به قلم آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha