ایده‌های من سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌شد/ آیندگان آثار پرفروغ تکنولوژی دینی را لمس می‌کنند
کد خبر: 3733121
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
ایده‌پرداز و استادیار دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به انتقادات:

ایده‌های من سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌شد/ آیندگان آثار پرفروغ تکنولوژی دینی را لمس می‌کنند

گروه دانشگاه ــ حجت‌الاسلام حسین علی‌احمدی با بیان اینکه ایده‌های وی در قالب کتابی سال‌ها در دانشگاه پیام نور تدریس می‌شده و اعتراضی هم نشده بود، گفت: اگر کاری یک‌بار واقع شده باشد دلیل بر آن است که دوباره هم امکان وقوع دارد.

اصلاح شد//////////////ایده‌های من سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌شد/ امکان وقوع امری بیش از یکبار وجود دارد

به گزارش ایکنا، رزومه علمی حسین علی‌احمدی جشفقانی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی پیشرفت اجتماعی (مدیریت و فلسفه علم و فناوری) در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران، هفته گذشته در رسانه‌های متعددی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و واکنش‌هایی را از سوی برخی افراد به همراه داشت.
 
برخی از این اید‌ه‌ها که از موارد نوشته شده در بخش «ایده پردازی» در صفحه‌ این عضو هیئت علمی در دانشگاه علم و صنعت ایران بود و اکنون از روی سایت دانشگاه برداشته شده، عبارت بودند از: امکان تولید آب با دعا و نماز، امکان تولید نان از خاک با تنظیم حرارت، امکان کسب اطلاعات از طریق پرندگان، امکان زندگی در دل موجودات دریایی، امکان تکه تکه کردن کره زمین، امکان ایجاد راه خشک در دریا با فشرده سازی آب، امکان حمل مسافر با ابر و امکان شناسایی مسیرهای نفوذ آسان در آسمان. ما نیز بر آن شدیم درباره این ایده‌پردازی‌ها با علی احمدی گفت‌وگویی داشته باشیم که مشروح پرسش‌های ایکنا و پاسخ‌های وی را در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا: این ایده‌ها که اکنون از سایت دانشگاه هم برداشته شده است را از چه زمانی مطرح کردید؟

چیزی که از من درج شده، قسمتی از یک رزومه علمی بوده است و در بحث ایده‌ها تنها به بخشی از ایده‌ها که به طور مفصل کار شده است اشاره شده که برخی از آن‌ها در غیر دانشگاه علم و صنعت ایران کار شده است و به عنوان رزومه درج شده است. این رزومه از سال ۹۴ روی سایت دانشکده بوده و قسمت‌های مورد اشاره برخی رسانه‌ها و ماهواره‌های خارجی بدون تغییر از آن تاریخ بوده است و در هفته گذشته این صفحه بدون موافقت بنده از روی سایت حذف شده است. در دانشگاه‌های ایران آزادی علمی در ایده‌های نو وجود دارد و معمولا هر استادی رزومه‌اش با مسئولیت خود او تنظیم می‌شود و با نام کاربری استاد بارگذاری می‌شود.

این ایده‌ها در فصل صنعت در قرآن کتاب «اندیشه اسلامی ۲» نیز آمده است و با تیراژ بالا در محیط‌های آکادمیک ایران توزیع شده است و توسط اساتید زیادی در سراسر ایران در مقطع کارشناسی همه رشته‌های آموزشی تدریس شده است. کتاب اندیشه اسلامی ۲ بیش از چندین بار و در هر بار با تیراژ بسیار زیاد چاپ شده است و در سال‌های ۷۵ تا ۸۴ در برخی از دانشگاه‌ها تدریس شده است و جامعه علمی تلقی به قبول کرده است اگر چه قابل نقد هم باشد. این کتاب، کتاب درسی دانشگاه پیام نور بوده است، ولی به دلیل مختصر و مفید بودن در برخی دانشگاه‌های صنعتی و غیر صنعتی کشور نیز از سوی اساتید دروس عمومی معرفی و با استقبال دانشجویان مواجه شده است و در سراسر کشور توزیع می‌شده و اساتید این کتاب را تقریبا یک دهه هر ترم درس داده‌اند. این کتاب جزء پرتیراژترین کتاب‌ها از سال ۷۴ تا ۸۵ بوده است. اگر اشکالی وجود داشت باید ایراد می‌گرفتند. هنوز هم دیر نشده است، باب نقد هر ایده و هر کتابی همیشه باز است و بنده نیز از نقد مبتنی بر آگاهی استقبال می‌کنم.

نقد کتاب و ایده باید آزاداندیشانه باشد و اگر فرزند دلبندی نپسندید یا نتوانست آن را درک کند نباید انتظار داشته باشد که همه افراد دیگر باید مثل این ژورنالیست یا دگراندیش فکر کنند، نه مردم آزادند هر ایده‌ای را مطالعه کنند و اگر دوست داشتند آن را قبول یا رد کنند و روز قیامت هم پاسخگوی رد یا قبول خود باشند.
بنده از همه کسانی که ندانسته و ناخواسته و با قصد تفریح سبب شعله‌ور شدن این ایده‌ها در جامعه شدند قدردانی می‌کنم؛ زیرا این از الطاف خفیه الهی بود و این عزیزان ناخواسته آن را دامن زدند. آیندگان آثار پرفروغ تکنولوژی دینی را لمس خواهند کرد و کشور‌های اسلامی را از برده تکنولوژی صاحبان رسانه‌های چند ملیتی نجات خواهد داد. باش تا صبح دولتش بدمد کاین از نتایج سحر است، رندان تیزبین تا اعماق اندیشه‌ها تامل می‌کنند اگرچه این تیزهوشان از طریق تمسخر رسانه‌ها به برخی پدیده‌ها دست یابند.

ایکنا: در تمام ایده‌ها نوشته‌اید با تکیه بر آیات و روایات، آیا در آیات و روایات این ایده‌ها آمده است؟

روایات زیادی از انبیاء (ع)، ائمه (ع) و نیز غیر ائمه داریم، به طور مثال تخت بلقیس را جابجا کرده‌اند، سد ذوالقرنین را ساخته‌اند، با مردگان تماس داشتند و برخی اطلاعات را از آنان کسب و مشکلات خود یا جامعه را حل کرده‌اند. همین آقای آصف بن برخیا نه پیامبر بوده و نه امام، بلکه کمک سلیمان نبی (ع) بوده است و تخت بلقیس را آورده است. در خود قرآن نیز به این داستان‌ها اشاره شده است. مفسران اسلامی این آیات را تحلیل کرده‌اند. در میان مفسران چند ده سال قبل‌تر این حرف‌ها بوده است، ولی به دلایلی از متون تفاسیر بعد‌ها پاک شده یا متوجه آن نشده‌اند و کم‌کم به برخی اجازه داده‌اند که بر خلاف صریح قرآن حرف بزنند. نهضت افست توانست در کتب اسلامی بسیاری از مطالب را از کتب جدید حذف کند. شما می‌توانید به کتب خطی قدیمی و مقایسه آن با کتب افست جدید مراجعه کنید و برخی از این تغییرات را ببینید.

ایکنا: آیا از راه طبیعی این ایده‌ها امکان‌پذیر است؟

من در رزومه نگفته‌ام این‌ها از راه طبیعی یا غیرطبیعی ممکن است، من صرفا این ایده‌ها را طرح کرده‌ام. البته قبل از من ائمه(ع) و بسیاری از آن‌ها را قرآن طرح کرده است. کار من طرح مجدد ایده‌های روایی و قرآنی است که آن را مطرح کرده‌ام. ممکن است شخصی دنبال این‌ها برود و جواب بگیرد. مثلا اگر کسی برود دنبال طی‌الارض خوب می‌تواند این کار‌ها را بکند، اگرچه ائمه(ع) هم این کار‌ها را می‌کردند. وقتی شما با مردگان خودتان در خواب ارتباط دارید، ممکن است کسی با روش دیگر و حتی در بیداری بتواند ارتباط برقرار کند. پس این شدنی است.

ایده‌های من سال‌ها در دانشگاه تدریس می‌شد/ امکان وقوع امری بیش از یکبار وجود دارد

پیغمبر اکرم(ص) بر سر چاه بدر می‌روند و با مردگان جلوی لشکر صحبت می‌کنند. این شاهکار یک پیامبر خدا است. این شگفتی‌ها و عجائب باید ما را روز به روز به باور بیشتر درستی راه انبیاء می‌رساند، ولی این‌ها مانع از امکان وقوع آن‌ها با روش‌های دیگر نیست. مهم‌ترین دلیل بر وقوع شیء وجود آن در جهان بوده است. اگر یک نفر از دل نهنگ سالم درآمد ممکن است بتوان از نهنگ برای حمل مسافر در دریا استفاده کرد و لوازم آن را تدارک دید. می‌توان از فرشتگان کمک گرفت. می‌توان از همه موجودات این عالم با استفاده از ولایت تکوینی استفاده کرد.

ایکنا: با وجود آنکه قرآن کتابی نیست که ابزار، روش و یا فنون ساخت صنعت را به ما گفته باشد چطور شما این ایده‌ها را با تکیه بر آیات مطرح می‌کنید؟

اتفاقا وجود دارد آنجا که می‌گوید: «وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَ وَحْيِنَا»؛ با وحی ما کشتی بساز.

ایکنا: این دستوری خطاب به حضرت نوح(ع) است و با قدرت خدا صورت می‌پذیرد.

بغیر انبیاء(ع) هم بوده مورد‌های آن هم زیاد است. یک عده آقایان بدون اینکه قرآن را بخوانند می‌گویند قرآن این‌ها را ندارد. وقتی صراحتا خود قرآن می‌گوید یعنی یک واقعیت است و وجود دارد، البته هدف اولیه و اصلی قرآن تربیت و هدایت و نه صنعت است.

ایکنا: چیز‌هایی که شما می‌گویید روش می‌خواهد غیر از این است؟

وقتی اندیشمندان غربی چیزی می‌گفتند و ایده‌ای را مطرح می‌کردند که به ذهن بقیه نمی‌آمد، مسخره می‌کردند؟ همه کار‌ها با اراده خدا قابلیت تحقق دارد.

ایکنا: آیا تصور نمی‌کنید ایده‌های شما وهن در آیات و روایات است؟

این‌ها را عده‌ای بافته‌اند و می‌گویند قرآن این‌ها را ندارد. مثل این می‌ماند که می‌گویند فراموش کنید، علی احمدی چنین حرف‌هایی نزده. اما من می‌گویم وجود دارد این‌ها را من مطرح کرده‌ام. چشم‌ها را باید شست. جور دیگر باید دید، چطور؟ آن‌طور که پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) می‌دیدند.

ایکنا: ایده‌های شما بر مبنای کدام روایات ائمه (ع) است؟

در بسیاری از کتاب‌ها بسیاری از روایات حذف شده، غالبا روایاتی هم حذف شده که جلوی پولی که به جیب غرب می‌رفته را گرفته است. اگر این ایده‌هایی که من مطرح کرده‌ام، یک درصد محقق شود آیا کسی می‌رود تکنیک از غرب بخرد؟ اگر کسی حرف درستی زد نباید از او بهانه گرفت.

ایکنا: از کجا بدانیم حرف‌ها و ایده‌های شما درست است؟

خود قرآن و روایات این را ثابت می‌کند. اگر کاری یک‌بار واقع شده باشد دلیل بر آن است که دوباره هم امکان وقوع دارد. تخت بلقیس یکی از ایده‌های مطرح شده از سوی من است و این‌ها چیز‌هایی است که امکان‌پذیر است. اینترنت را ۳۰ سال قبل نیرو‌های نظامی آمریکا استفاده می‌کردند و بعد‌ها لو دادند که اطلاعات دیگران را جذب کنند. اگر کسی پیش از آن‌ها این را می‌گفت: با آن برخورد می‌کردند. در مورد عبور از نیل، حتی فرمول فیزیکی این‌ها را می‌توان درآورد و ما این کار را کرده‌ایم و در کنفرانسی در پاریس این‌ها را چاپ و منتشر کرده‌اند، اینکه با یخ می‌توان دریا را خشک کرد.

ایکنا: به طور مثال تولید انسان از خاک که جزء ایده‌های شماست، توسط کدام بشر انجام شده که امکان وقوع دوباره آن وجود داشته باشد؟

علما گفته‌اند معجزه دو گونه است؛ معجزه موقت و معجزه ختمیه و یا دائمیه، مثال می‌زنند که تنها معجزه دائمی قرآن کریم است، بقیه معجزات حتی شق‌القمر کردن معجزه موقت است. معجزات موقت توسط بشر بعدا انجام می‌شود. تخت بلقیس را چه کسی آورد؟ جن تکنیک انتقال تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن داشت. این را قبول نکردند. معاون حضرت سلیمان که یک عالمی بود و مقداری حرف کتاب و غیب را می‌فهمید، این عملیات را انجام داد. اگر شما هم مطالعه کنید به این امکان دست خواهید یافت. ما صحبتی از ابزار نیاورده‌ایم تنها گفته‌ایم امکان وقوع این اتفاقات وجود دارد.

البته خلقت انسان از خاک کار خدا است و معجزه کسی نیست. برخی می‌گویند این خلقت است نه تولید و خلقت کار خدا است نه بشر. مگر امروز انسان‌ها رباتیک نساخته‌اند؟ پوست بشر تولید نمی‌کنند. مگر استخوان بشر ترمیم نمی‌کنند؟

مهم‌ترین دلیل برای امکان خلقت انسان از خاک خود گفته خدا است. خوب برای چه این حرف‌ها را یاد انبیا داده تا به ما آموزش دهند؟ اصلا بشر اولیه از خاک بوده است. برخی می‌گویند یادآوری این نکته در قرآن برای آن است که انسان خاکی و متواضع باشد. برخی ممکن است بگویند خداوند دارد آموزش می‌دهد. با اراده الهی هر کاری ممکن است انجام شود. ممکن است بشر به این توانایی‌ها برسد. در مورد همین عبور از نیل ممکن است مثلا شما بگویید، چون پیغمبر بزرگی مانند حضرت موسی (ع) این کار را کرده دیگر امکان وقوع آن وجود ندارد. ولی ادله اسلامی چنین چیزی را نگفته و خود حضرت موسی در دقایق آخر می‌فرمودند: من می‌دانم خدا کمک می‌کند، ولی نمی‌دانم چطور؟ حالا شما از من می‌خواهید بگویم چطور؟ لطف خدا است و اگر تعلق بگیرد انجام می‌شود و این مانع از آن نیست که نسل بعد از ما رمز و رموز این‌ها را بفهم و عملیاتی کند.

من بیش از ۲۰ سال در دانشگاه‌های فنی و غیر فنی درس داده‌ام و در هر ترم تعدادی دانشجوی فنی مهندسی داشتم، در کلاس درس صنعت در قرآن را در کنار ولایت فقیه مطرح کرده‌ام در زمانی که خیلی‌ها از هر دو بحث می‌ترسیدند. در بحث اول نتیجه گرفتیم، در بحث دوم نیاز به کار بیشتری است تا نتیجه بگیریم.

گاهی بچه‌ها همین انتقادات را بیان می‌کردند، اما وقتی موضوع را برایشان باز می‌کردیم واکنش‌ها جالب بود. در مورد یکی از این ایده‌ها حدود ۱۸ سال پیش با کمک دانشجویان فیزیک دانشگاه علم و صنعت به عنوان کار ضمن درس معارف ۲ روی آن کار کردیم. نتایج این تحقیق تبدیل به فرمول‌های فیزیکی شد و سال‌ها بعد یک کنفرانس فرانسوی به عنوان مقاله پذیرفت و چاپ کرد. روشن شدن این رموز قرآنی روز به روز بر عظمت انبیاء (ع) و مجریان الطاف الهی خواهد افزود اگرچه برخی از روی جهالت تمسخر کنند.

امروز هم اگر ما بعضی ایده‌ها را عملی کنیم، ذره‌ای از عظمت پیامبر (ص) و ائمه (ع) کم نمی‌شود، بلکه جلوه می‌کند. بیایید مثل امام خمینی (ره) ناشدنی‌های در رویکرد غرب را انجام دهیم. ما انقلاب کردیم که بگوئیم انقلاب فرانسه با همه خدماتش بسیار ناقص است. بشر راهی جز زانو زدن بر درب خانه ائمه (ع) ندارد. اگر می‌خواستیم تئوری‌ها و حدس‌های علمی و گمانه‌های آنان را وحی تلقی کنیم، مسلمان نمی‌شدیم. ما مسلمان شدیم تا بتوانیم نواقص بشریت مدرن را با الطاف وحی الهی جبران کنیم. انقلاب کردیم که به قدرت غرب تکیه نکنیم و با قدرت اسلام آن را در جهان رسوا کنیم. هر جا از قدرت خدا استفاده کرده‌ایم غرب را رسوا کرده و هرجا به روش آنان تکیه کردیم نتوانستیم نتیجه بگیریم.
 
ایکنا: آیا در ایده‌پردازی نباید به ابزار و روش‌ها هم اشاره کرد؟
در ایده‌پردازی کسی این کار را نمی‌کند یا لااقل ما این کار را در رزومه نمی‌خواستیم بکنیم. کار ما هم دانشگاهی و طرح است، اما اینکه محقق شود معلوم نیست. اگر جوانان ما دنبال کنند زحمت بکشند تنبلی نکنند و خدا به آن‌ها لطف کند برخی از این ایده‌ها تحقق خواهد یافت. من یک معلم هستم کار معلم طرح ایده وهم یاد دادن آن است. من آموخته‌ام که از هیچ چیز جز خدا نترسم و پیشنهاد می‌کنم بیایید تمرین کنیم در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی پنل‌های تحقق‌بخش این ایده‌ها را ایجاد کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت کند و جوانان تمرین کنند خدا را چه دیدی شاید شد.

ایکنا: در حال حاضر امکان وقوع این ایده‌ها وجود دارد؟

من ناامید نیستم؛ بیش آن که به بضاعت خود تکیه کنیم به لطف خدا امیدوار باشیم و با لطف الهی بله امکان دارد. مگر با دعا نمی‌توان تولید باران کرد؟ همین الان مگر کمبود آب نداریم؟ بیایید تمرین کنیم، خدا به ما و به‌خصوص شما جوانان پاک‌تر از ما قطعا کمک خواهد کرد و آب فراوان به ملت ارزانی خواهد کرد.

ایکنا: در صنعت از چیزی صحبت می‌کنیم که تولید فکر بشر باشد مانند بارورسازی ابرها.

بحث بر سر این است که بشر می‌تواند به این روش‌ها دست پیدا کند. البته راه‌های دست‌یابی الزاما لازم نیست یکسان باشد، ولی هر کس سعی کند به نتایج آن خواهد رسید؛ به عنوان مثال در جلد چهارم بحارالانوار، صفحه ۱۰۱ حدیث ۱۴، باب ۲۷ روش مقابله با زلزله از سوی امام جواد (ع) ذکر شده. من نیز در پی طرح ایده مقابله با زلزله هستم. امام جواد (ع) در پاسخ نامه کتبی علی بن مهزیار اهوازی که گلایه از زلزله‌های زیاد در شهر اهواز می‌کند و درخواست انتقال از آن شهر را سوال کرده‌اند، حضرت او را از این کار نهی کرده و می‌فرماید بروید فلان کار معنوی را انجام دهید تا زلزله‌ها ساکن شوند.

علی بن مهزیار می‌گوید ما این کار را کردیم و زلزله‌ها فروکش کرد. خوب حالا یا باید نهی امام از انتقال از مسیر گسل را بپذیریم و رو به روزه، غسل، طهارت لباس و دعا در جامعه بیاوریم و یا همچنان بگوییم بیایید از گسل زلزله فرار کنیم و مثلا شهر کرمانشاه و بم را ببریم در جای دیگر بسازیم یا تهران را جابجا کنیم. البته اگر ایمان به این حرف‌ها داشته باشیم شروع می‌کنیم به زنده کردن روایات آل‌الله (ع) و به آن عمل می‌کنیم و از سود حاصل از نعمات الهی و امداد غیبی و مشهود آن استفاده خواهیم کرد.

ایکنا: چرا این روزمه و ایده‌های شما از سایت دانشگاه برداشته شد؟

من این رزومه را برنداشته‌ام. کاربری و رمز عبور این سایت و صفحه دست من نبوده و نیست. البته مراکز علمی ما می‌توانند این‌ها را در اختیار اساتید قرار بدهند و بالای صفحه بنویسند این نظر عضو هیئت علمی است و مسئولیت آن بر عهده خود استاد است. در بسیاری از دانشگاه‌های ایران این چنین است. دانشگاه یعنی ایده‌های استاد. قرار بر این نیست کارمند یا دیگری برای استاد خط علمی تعیین کند. ما باید غل و زنجیر از افکار جوانان و غرب‌زده‌ها برداریم تا باور کنند که از خودمان حرف‌ها و ایده‌های بسیار زیباتر، دقیق‌تر و پرجاذبه‌تر از تکنولوژی به آخر رسیده در غرب، آمریکا و اروپا داریم.

مطمئنم در آینده نزدیک تکنولوژی سیاه و سبز و تکنیک سخت جای خود را به فنون عرفانی، معنوی و نرم الهی خواهد داد و سیاهی این صنعت بر چهره مدافعان آن تا جهنم خواهد ماند؛ «أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ». در پایان از زحمات شما و از کسانی که سبب طرح ایده‌های قرآنی و روائی در جامعه شدند تشکر می‌کنم و از خدای بزرگ می‌خواهم که حرف حق را روز به روز در اذهان جوانان ما جلوه‌گر کند و غرب را به دلیل اقدامات ظالمانه‌اش علیه ملل اسلامی خار و ذلیل و بنگاه‌های خبری استعمار نو را رسوا کند.

گفت‌وگو از مریم روزبهانی

انتهای پیام
captcha