اتکا به خلاقیت هنری و پرهیز از شعارزدگی؛ رمز موفقیت نمایش‌های دفاع مقدس
کد خبر: 3733341
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
بررسی تئاتر دفاع مقدس به عنوان برشی از ۴ دهه هنر انقلاب/4

اتکا به خلاقیت هنری و پرهیز از شعارزدگی؛ رمز موفقیت نمایش‌های دفاع مقدس

گروه هنر ــ گاه دیده می‌شود در جریان تولید نمایش دفاع مقدس، عوامل تولید با هدف جلب نظر مسئولان و برخی نهادهای حامی و در جهت خوشایند آنها، اثر را دچار شعارزدگی و بیانی سطحی می‌کنند در حالیکه اگر خلاقیت هنری توسل به عناصر و قراردادهای نمایشی در تولید اثر لحاظ شود، نمایش دفاع مقدس نیز مطلوب آحاد جامعه قرار خواهد گرفت.

امیرحسین شفیعی؛ رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در جریان تولیدات نمایشی با موضوعات ارزشی، انقلابی متأسفانه ذهنیتی که وجود دارد این است که این آثار بنا به سفارش و پیشنهاد نهاد و تشکلی خاص تولید و به اجرا درمی آیند و اینکه معمولاً فارغ از هر نوع بینش  و خلاقیت هنری هستند و لذا مخاطبان این آثار نیز طیف خاصی از جامعه هستند که مسائل ارزشی و فرهنگی همچون ایثار و شهادت دغدغه اصلی و ذهنی آنهاست.

وی گفت: این در حالیست که تجربه شخصی من در عرصه تولید و کارگردانی آثاری با موضوع دفاع مقدس نشان از آن دارد که در صورت غلبه انگاره‌های هنری و نگاه خلاقانه بر موضوع و رویدادی که دستمایه تولید اثر نمایشی می‌شود، می‌توان علاوه بر آن طیف خاص که مخاطب اصلی اینگونه آثار نمایشی هستند باقی مخاطبان را نیز با این گونه تئاتری همراه کرد.

این کارگردان تئاتر خیابانی تصریح کرد: نمونه عینی چنین دیدگاهی در زمینه تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس، نمایش محیطی«دریادلان» به کارگردانی اینجانب با موضوع شهدای غواص است که سابقه تولید آن به دوره پیشین مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران  بازمی‌گردد که آن زمان هم اجرای آن مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گرفت و اجرای مجدد این اثر که اخیراً در آبنمای محوطه تئاتر شهر صورت گرفت، همچنان با اقبال مردم و مسئولان مواجه شد.

شفیعی افزود: تجربه این اثر نمایشی و برخی از نمونه‌های مشابه در عرصه تئاتر دفاع مقدس که با توفیق نسبی نسبت به سایر آثار نمایشی همراه بود این موضوع را به اثبات می‌رساند که به شرط دارا بودن نگاه هنری و استفاده از خلاقیت نمایشی می‌توان اثری را تولید و به نمایش درآورد که برای هر دو طیف مخاطبان(عام و خاص) جذاب باشد.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه تأکید کرد: متأسفانه در جریان تولید برخی از آثار نمایشی با موضوع انقلابی و دفاع مقدس دیده می‌شود که عوامل سازنده با هدف جلب نظر مسئولان و برخی نهادهای حامی و در جهت خوشایند آنها، اثر را دچار شعارزدگی و بیانی سطحی می‌کنند که درست از چنین جایی است که نمایش دفاع مقدس دچار آفت از نظر عدم جذب مخاطب به شکلی معقول شده و با افول کیفی نیز همراه است.

این کارگردان تئاتر گفت: البته نکته دیگری که باید آن را از جمله مصادیق آفت تئاتر دفاع مقدس ذکر کرد نگاهی است که در سطح کلان، مسئولان به آن دارند و به این آثار به چشم سایر آثار نمایشی نگاه می‌کنند که با استقبال چشمگیر مخاطب روبرو شده و برای مجموعه آنها عواید مالی نیز به دنبال دارد که در اینجا ذکر این نکته را لازم می‌دانم و آن اینکه برای تولید انبوه آثار نمایشی دفاع مقدسی و فرهنگ‌سازی ارزشی براساس آن نیاز به هزینه‌کرد داریم و نباید انتظار جریان هنری سودده را از آن داشته باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: به طور مثال در مورد نمایش محیطی «دریادلان» باید بگویم که حمایت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران واداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، اجرای پرشکوه و درخور این نمایش را موجب شد و باید از این دو حامی اصلی نمایش تشکر کنم که بدون چشم‌داشت مالی پشتیبان نمایش بودند تا این نمایش به طرز شایسته‌ای اجرا شود؛ این در حالیست که عزم و قصد ما برای فراگیر شدن اجرای این نمایش در شهرهای مختلف به نتیجه‌ای نرسید و ما به غیر از دو شهرابادان و خرمشهر قادر به اجرای این نمایش نبودیم، دلیل این اتفاق نیز تنها یک چیز بود و آن اینکه این نمایش به جهت ماهیت آن یعنی اجرای محیطی فاقد بلیط فروشی بود و اتفاقاً باید برای آن بودجه‌ای هزینه می‌شد که بسیای از نهادها و ارگان‌های فرهنگی و انقلابی از زیر بار رفتن چنین تعهداتی سرباز زدند.

یادآور می‌شود، سردار باقری؛ رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اخیراً طی نامه‌ای خطاب به سعید اوحدی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مراتب تقدیر و تشکر خود را از تولید و اجرای نمایش محیطی«دریادلان» ابراز کرده بود.

انتهای پیام 

 

مطالب مرتبط
captcha