یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن
کد خبر: 3734075
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن بوستان قرآن تبریزبرای گروه‌های مختلف سنی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با توجه به رسالت بزرگ قرآنی خبرگزاری ایکنا، در راستای معرفی چهره‌های شاخص ولی گمنام قرآنی و همچنین معرفی مؤسسات قرآنی برنامه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی مؤسسات و جلسات قرآنی در استان ترتیب داده شده است.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

برای تهیه گزارش به بوستان قرآن واقع در منطقه جلالیه تبریز رفتم. با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس خانواده‌های زیادی فرزندان خود را برای ثبت‌نام در رشته‌های مختلف قرآن به این مجموعه آورده بودند و فضای بسیار پر شوری حاکم بود. در ابتدای گزارش با رحیم برهان، معاون فرهنکی و اجتماعی شهرداری منطقه 7 گفت‌وگویی داشتم که وی گفت: بوستان قرآن اولین بوستان قرآنی موجود در شمالغرب کشور است که در عرصه تعلیم و تربیت قرآنی از کودکان، خردسالان و بزرگسالان در رشته‌های مختلف قرآن ثبت نام می­‌کند.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

وی عنوان کرد: منطقه 7 از مناطق محروم شهر تبریز محسوب می‌شود و اهالی بسیار علاقه دارند در فعالیت‌های قرآنی شرکت کنند همان طور که خودتان هم از نزدیک مشاهده کردید همزمان چندین کلاس آموزش قرآن برای بزرگسالان و کودکان در حال برگزاری است. ما در سال 96 بالغ بر 92 هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد آمار شرکت کنندگان در رشته‌های مختلف قرآنی چشمگیر است به طوری که 144 دوره کلاس‌های قرآنی از جمله کارگاه احکام، کارگاه نهج البلاغه، کارگاه مهدویت و کارگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی در طول سال گذشته برگزار شده است.

برهان، ادامه داد: هدف ما با توجه به تاکید شهردار منطقه برگزاری فعالیت‌های شهروندی به خصوص فعالیت‌های قرآنی است. این مرکز متشکل از اساتید مجرب فارغ التحصیل از حوزه‌‌های علمیه و همچنین اساتیدی که تحصیلات عالی دانشگاهی دارند است که با توجه به استقبال خانواده‌ها و درخواست برگزاری کلاس‌های بیشتر با مشکلات عدیدی که شهرداری منطقه دارد ولی ما تمام سعی مان را می‌کنیم که فعالیت‌های قرآنی در این مجموعه روز به روز پر شورتر باشد تا نشاط معنوی بیشتری در خانواده‌ها به وجود بیاید.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

مابین گزارش پای صحبت زهرا شوقی پور، مدیر فرهنگسراهای منطقه 7 نشستم تا آمار ریزتر را از ایشان جویا شوم وی با اشاره به این که هم اکنون 814 نفر در تمامی گروه‌های سنی آقایان و بانوان در کلاس‌های قرآن شرکت کرده‌اند گفت: در این مرکز کلاس حفظ خردسالان برگزار می­‌شود که جلوی هزینه های پیش دبستانی را گرفته و در کنار نقش اقتصادی همچنین بزرگترین منبع آموزشی دینی برای نونهالان شده و به این خاطر استقبال بی نظیری را شاهد بوده‌ایم و تعداد 60 نفرهم اکنون در این کلاس‌ها ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: توصیه‌های معنوی و اخلاقی قرآن در شکل گیری شخصیت و روان کودکان نقش موثری دارد. همچنین اعجازی که در قرآن وجود دارد و ما به عینه مشاهده می‌کنیم حافظان قرآن به لطف نور معنوی این کتاب الهی دارای حافظه یادگیری بالایی هستند که موجب پیشرفت در درس‌های آنها نیز شده است. قرآن به عنوان یک کتاب الهی و معجزه پیامبر(ص) در تمامی موارد زندگی نقش راهنما را برای ما دارد مثلا سوره حجرات سوره اخلاقی از احکام و اخلاق گرفته تا تمامی موارد اجتماعی و سیاسی را شامل می شود.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

در ادامه نعیمه حلیمی، کارشناس قرآنی مرکز که در حال تعیین سطح گرفتن از کودکانی­ که با والدینشان برای ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی آمده بودند رفتم. چند دقیقه‌ای منتطر ماندم و به سوره‌های کوتاهی که بچه‌ها می خواندند گوش دادم و بعد گفت وگو را شروع کردیم. حلیمی با بیان اینکه از سال 88مشغول به تدریس در تمامی گروه‌های سنی از 4 سال به بالا و حتی بی سوادی است و دارای 7 مدرک تربیت معلم قرآنی در تمامی رشته‌های قرآنی است گفت: من بعد از اتمام دوره­ پیش دانشگاهی تصمیم به مدارج عالی قرآن یعنی دوره‌های تربیت معلم نموده ام، ولی از همان دوران کودکی دوره های زیادی را در کلاس‌های مهد قرآن و مسجد سپری کرده‌ام.

وی افزود: همانطور که یک دانش آموز برای درس خواندن و پیشرفت در آینده نیاز به یک برنامه دارد در هر اموری یک مسلمان هم نیاز به یک برنامه کلی و هدایت گر دارد و آن برنامه چیزی نیست جزء قرآن که در تمامی زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی و حتی مباحث علمی برای ما مسلمانان راهکار دارد.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

حلیمی، با تاکید بر این که باید قرآن در هر خانواده حاکم شود گفت: نسل جوان امروز از نصیحت خسته شده است باید فضایی محیا شود که جوانان بیشتر به سمت قرآن بیایند و اگر هر فردی به نوبه خود یک فرد قرآنی شود نیازی به وصیت و نصیحت دیگران نیست و قرآن راهنمای شخص در زندگی می‌شود. و حاکمیت قرآن در جامعه یعنی مدینه­ی فاضله­.

کارشناس قرآنی بوستان قرآن تبریز، افزود: من همیشه در کلاس‌هایم تاکید می­‌کنم که قرآن برای طاقچه‌ها و یا فقط برای بدرقه نیست هر لفظ قرآن شفابخش است. به همین دلیل همیشه سعی کرده‌ام در کلاس‌ها دین و مذهب و قرآن را با مسائل علمی مختلط کنم که الحمدالله ثمرات خوبی هم داشته است. فقط نام مسلمانی را به یدک می کشیم در حالی که از محتوای قرآن بی خبریم حتی مشاهد می‌شود اکثریت افراد به سوی صوت و لحن و حفظ کشیده می‌شوند بدون درک مفاهیم اصلی قرآن. باید ترجمه و مفاهیم قرآن آموزش داده شود برای مثال شاید خیلی‌ها نمی‌دانند آیه­ حجاب در کجای قرآن آمده است و یا خیلی از مسایل اخلاقی و رفتاری دیگری که قرآن به آن اشاره کرده است. به این خاطر ما کلاس‌های تفسیر و تدبر و... را که به درک مفاهیم قرآن کمک می کند در این مرکز به صورت رایگان برگزار می‌کنیم. و چه خوب که یادگیری این مسائل از خردسالی باشد به این خاطر ما به خاطر هزینه های پیش دبستانی خانواده ها را تشویق می کنیم که کلاس های قرآنی را جایگزین بکنند.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

وی، در پایان تاکید کرد: هر چه در زندگی دارم و به هر موفقیتی که دست پیدا کرده ام حتی مساله ازدواجم به برکت قرآن است.

برای تکمیل گزارش به کلاس‌هایی که در رشته‌های مختلف قرآنی در تمامی سنین در حالی برگزاری بود سر زدم و با کسب اجازه از مربیان و قرآن آموزان شروع به عکاسی از کلاس ها کردم. منتظر ماندم تا بعد از اتمام کلاس گفت وگویی هم با مربیان داشته باشم.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

اکرم نصیری، حافظ کل قرآن کریم، مربی و معلم قرآن با اشاره به اینکه از سال 83 شروع به یادگیری قرآن کرده و در طول دو نیم سال حافظ کل قرآن شده، گفت: چون قرآن کلام الهی است همیشه و همواره در کنار قرآن بودن و خادم قرآن بودن هم توفیق الهی می باشد. کسی که این توفیق الهی نصیبش شده همیشه سعی‌اش بر این است که کاری انجام ندهد تا این توفیق الهی را از دست بدهد در نتیجه سعی می­‌کند همیشه در راه و صراط الهی باشد.

وی افزود: برای جلب توجه و رضایت الهی به طرف قرآن قدم بگذاریم. خانواده‌های عزیز در کنار هم کلام الهی را یاد بگیرند این گونه نباشد که فقط بچه هایشان را به کلاس‌های قرآن ببرند باید خودشان هم در کنار فرزندان آیات الهی را زمزمه کنند و مفاهیم قرآن را یاد بگیرند تا هم در تربیت فرزندان و هم تشویق آنها برای قرآنی شدن قدم بگذارند.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

وی در پایان گفت: اگر خانواده‌ها قصد دارند که فرزندانشان قاری و یا حافظ شوند باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند و از اساتید مجرب کمک بگیرند که خدایی نکرده موجب زدگی عزیزانشان از تمرین و یادگیری قرآن نشود.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

در پایان گزارش پای صحبت رقیه خدایی عنصرودی، حافظ کل قرآن کریم و یکی دیگر از مربیان نشستم. خدایی با اشاره به اینکه از سال 85 قرائت قرآن را شروع و از سال 88 شروع به حفظ کرده و در طول مدت شش سال حافظ کل شده گفت: از آن جایی که قرآن برای هر بعد از زندگی انسان برنامه‌ای دارد چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی برکات فراوانی برای قاریان و حافظان به ارمغان می آورد. برای مثال شخصی که با قرآن انس دارد هرگز روی فقر نخواهد دید و در مقابل تحمل مشکلات صبر و توانایی بیشتری خواهد داشت و توفیقات الهی همیشه شامل حالش خواهد بود.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

وی افزود: اگرخانواده‌ها خوب قرآن و مفاهیم آن را درک کنند و از برنامه‌های آن در زندگی خود استفاده نمایند قطعاً محیطی سرشار از صفا وصمیمیت خواهند داشت و هم سعادت دنیوی را کسب خواهند کرد و هم به سعادت اخروی که هدف نهایی همه ماست خواهند رسید.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

خدایی در پایان افزود: یادگیری قرآن نیاز به برنامه منظم، مکان مناسب و زمان تعیین شده­ی مناسب و همکاری تمام و کمال اولیا دارد که فرزندان خود را تشویق کنند و به آنها انگیزه بدهند تا بیشتر تلاش بکنند تا در این مسیر پربرکت موفق شوند.

یک روز با جلسه قرآنی بوستان قرآن تبریز

انتهای پیام

captcha