به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین ملکی، دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه سیوششمین دوره مسابقات قرآن دختران دانشآموز بیان کرد: بهترین عرصه برای خدمتگذاری، خدمت به قرآن و عترت است، بسیاری از مردم از بقیه عالمتر و داناتر هستند، ولی سعادت خدمتگذاری در این عرصه را پیدا نمیکنند.
وی خطاب به جمع حاضر با اشاره به اینکه اگر در این محفل قرآنی، از آیات قرآن سخن به میان نیاید، جفا در حق قرآن است، گفت: قرآن، نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زمان نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که برنده آن گمراه نشود، شعلهای است که نور آن تاریک نشود، بنایی است که ستونهای آن خراب نشوند، شفادهنده بیماریهاست، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، حقی است که یاریکنندگانش مغلوب نشوند، قرآن، اصل ایمان است چشمههای دانش و دریای علوم است.
دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: هر انسانی با هر مهارت و تخصصی به قرآن مراجعه میکند، قرآن را یک کتاب تخصصی در رابطه با رشته خود میداند اگر یک فیلسوف به قرآن مراجعه کند، قرآن را یک کتاب فلسفی میداند.
وی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) ادامه داد: قرآن، پایههای اسلام و ستونهای آن است. نهرهای جاری زلال حقیقت و سرزمینهای آن است. خدا، قرآن را فرو نشاننده عطش علمی دانشمندان و باران بهاری برای قلب فقیهان قرار داده است.
دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در رابطه با کارکردهایهای قرآن گفت: خود قرآن در رابطه با چگونگی کارکردهایش صحبت میکند. چند مرحله تربیتی در قرآن از جمله مرحله ادارکی، شناختی و عاطفی معرفی شدهاند.
وی بیان کرد: قرآن، زمانی که درباره تربیت با خانوادهها صحبت میکند، خیلی صریح میفرماید: فرزندان شما وسیله آزمایش هستند، زیراکه علاقه پدرومادر نسبت به فرزندان بسیار شدید و با شیب تند است و زمانی که قرآن با فرزندان صحبت میکند، کاملاً برعکس عمل کرده، زیراکه فرزندان متوازنتر عمل میکنند.
ملکی تصریح کرد: تنها راه سعادت ما و برون رفتن از مشکلات، پناه بردن به قرآن است. حتی در مشکلات اقتصادی بهترین راه اقتصاد قرآنی است و در این اقتصاد، اسراف حرام است.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش اذعان کرد: ما باید به قلههای بلند دانش برسیم و این مستلزم یک برنامهریزی دقیق است که بهترین و موفقترین برنامهها، برنامه قرآنی است و در صورتی به دست میآید که از دوره دبستان و پیشدبستان آغاز کنیم. جامعه قرآنی، منفعت شخصی را بیمفهوم میداند و باید ارزشهای قرآنی در رأس فعالیتها باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سند تحول بنیادین، یکی از برنامههایی است که باید برای آن راهکارهای اجرایی دیده شود. همچنین اعتبارات هم در فعالیتهای پرورشی و فرهنگی نقش مهمی دارد تا این حوزه در رأس اولویتهای تمام فعالیتهای اجرایی کشور قرار گیرد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: باید توجه داشته باشیم که قرآن یک گوهر گرانبهاست که گاهی اوقات در معرض نمایش قرار میدهیم و بعد سر جایش میگزاریم که این امری بیفایده است، این قضیه باید تبدیل به ثروت شود و زمانی تبدیل به ثروت میشود که مشکلات اجتماعی حل شود و آمار طلاق و اعتیاد و ... در جامعه کم شود.
انتهای پیام