
به گزارش
ایکنا؛ در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی، مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در سخنانی گفت: کتابخانه آستان حضرت معصومه(س) دومین کتابخانه در سطح کشور و اولین کتابخانه در سطح قم است که ۱۲ هزار جلد کتاب از جمله قرآنهای نفیس دارد.
وی افزود: در این مجموعه قرآنهای خطی نفیس و زیبایی وجود دارد همچنین قرآنهای غیرموزهای در دسترس علاقهمندان است.
محمدی کرمانشاهی عنوان کرد: بعد از آن که برخی در تذکرةالائمه دو سوره جعلی را به قرآن نسبت دادند و مدعی شدند که اسامی ائمه در قرآن بوده و حذف شده است به اهمیت و ارزش وجود قرآنهای خطی گذشته بیش از پیش پی میبریم، زیرا منبعی برای دفاع از تشیع است.
وی خواستار نوشته شدن و کتابت قرآنی توسط بانوان خطاط و هنرمند در قم و در جوار بارگاه کریمه اهلبیت (ع) شدند.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین کشفی، کاتب و کارشناس موزه حرم گفت: سجیه قرآن و اهل بیت (س)، کرم است و ما نمیتوانیم نسبت به آنان ادای حق کنیم.
وی با بیان اینکه در عالم اسلام این جمع خاص است که اهتمام دارد تا قرآن در دنیا تجلی بیشتری داشته باشد خطاب به حاضران بیان کرد: شما به خودتان تلقین کنید که خداوند به شما این افتخار را داده است که میتوانید در جهت تجلی بیشتر و نشان دادن زیبایی قرآن تلاش کنید و خدا شما را برای این کار عظیم پذیرفته است.
کشفی افزود: کسانی که در مسیر قرآن و اهلبیت (ع) گام بر میدارند باید بدانند در مسیر نورانی گام برداشته و توفیق الهی شامل حال آنان است.
در ادامه مهدی سیف، استاد و داور بینالمللی قرآن در سخنانی بر لزوم کتابت معنامحور تاکید و به نمونههای مشابه این بحث در قرائتهای استادعبدالباسط از جمله در سوره مبارکه تکویر پرداخت.
بررسی نقاط قوت و ضعف برخی کتابتهای ارسال شده به این جلسه توسط حاضران از دیگر بخشهای این جلسه کارگاهی بود؛ در این کارگاه ۱۷ اثر ارسالی از سوی خطاطان و کاتبان مورد بررسی قرار گرفت.
بخشی از کاتبان وحی نیز در این نشست گفت: همه هنرها براساس اصول و مبانی پیش میرود و ما میتوانیم کتابت را با قرائت ترتیل تشبیه کنیم.
وی ادامه داد: در قرائتهای مجلسی فراز و فرودها و نوع تاکیدات و آهنگها و نواها اتفاقاتی است که خوشنویس میتواند مشابه آن را بر روی کلمات اعمال کند و گاهی ممکن است برای تاکید روی یک کلمه پهنای قلم خود را تنگتر و یا بسط بدهد.
بخشی بیان کرد: وظیفه ما سنگین است و باید مبانی را به خوبی بشناسیم و استفاده درستی از آن داشته باشیم و کاری کنیم که افرادی که درک زیادی از هنر هم ندارند بتوانند در پای تابلو و کتابت یک خط قرآن میخکوب شوند.
انتهای پیام