
به گزارش
ایکنا؛ به نقل از وزارت ارتباطات؛ حمید فتاحی، رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات گفت: مطابق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی در بخش زیرساخت، بیشتر وظایفی که بر عهده وزارت ارتباطات بوده انجام پذیرفته و تاکنون سه فاز از تکالیف وزارت ارتباطات به بهرهبرداری رسیده است و تا یک سال و نیم آینده همه پروژههای لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تکمیل میشود.
وی با اشاره به اینکه خدمات شبکه ملی اطلاعات روی لایه زیرساخت جاری میشود، افزود: لایه خدمات در شبکه ملی اطلاعات شامل پیامرسانها، نقشه، موتورجستوجو، ایمیل و دیگر خدمات است که البته غیر از بخش پیامرسانها، لایه خدمات سند مشخصی ندارد.
فتاحی با بیان اینکه به دلیل توجه حاکمیت به پیامرسانهای بومی در جلسه ۳۶ تا ۴۰ شورایعالی فضای مجازی درباره الزامات حمایت از پیام رسانهای داخلی، سندی آماده و به تصویب رسید، اظهار کرد: اگر این بخش از لایه خدمات را بتوانیم بومیسازی کنیم، آوردههای اقتصادی و اجتماعی فراوانی، چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد. به این ترتیب چند پیامرسان بومی نیز باعث اشتغالزایی و ارزش آفرینی میشوند و منفعت آن در اختیار متخصصان حوزه فناوری اطلاعات کشور قرار گیرد تا در کنار سرویسهای خارجی، زیست بوم داخلی نیز در کشور ساماندهی شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سند حمایت از پیامرسانهای بومی را دارای تکالیف حمایتی برای نهاد و سازمانهای مختلف عنوان کرد و ادامه داد: در واقع مطابق این سند از دستگاهها و نهادهای مختلف خواسته شده است تا فضا را به نفع پیامرسانهای بومی و به نفع دانش داخلی و نیروی انسانی داخلی تغییر دهند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت پیامرسانها و شبکههای اجتماعی را به دلیل ضرورت خدماتدهی بلادرنگ و تمام وقت به تعداد کاربران میلیونی، دارای فناوریهای سطح بالایی دانست و گفت: در سال ۹۰ الی ۹۱ که فعالیت متخصصان داخلی در حوزه ایجاد پیام رسانهای بومی تازه شروع شده بود در مجموع دو تا سه متخصص داخلی در این حوزه بیشتر وجود نداشت، اما هماکنون هرکدام از پیامرسانهای داخلی ۷ یا ۸ نفر از متخصصان این حوزه را در اختیار دارند که بیانگر انتقال فناوری در این حوزه است.
وی تکالیف موجود در سند مصوب شورایعالی فضای مجازی درباره حمایت از پیامرسانهای بومی برای ایجاد زیست بوم در داخل کشور را معطوف به وزارت ارتباطات، قوه قضاییه، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما دانست و افزود: تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه پیام رسانهای بومی در چند دسته مشخص شده است که شامل اختصاص وام وجوه اداره شده، ارایه فضای هم مکانی (ارایه فضا برای قراردادن سرور) و در نظر گرفتن پهنای باند داخلی و اینترنت رایگان میشود.
فتاحی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی بعد از بررسی، پنج پیام رسان داخلی را در فاز اول و دو پیام رسان بومی دیگر را در فاز دوم برای حمایت به وزارت ارتباطات معرفی کرد، ادامه داد: این پیام رسانها شامل سروش، گپ، آی گپ، بله، بیسفون، ویسپی و ایتا به وزارت ارتباطات معرفی شدهاند.
این مقام مسئول اظهار کرد: وزارت ارتباطات با تمام قوت برای حمایت از زیست بوم پیامرسانهای داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاههای زیرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود به همین دلیل جلسات متعددی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیامرسانهای داخلی در هیات مدیره زیرساخت برقرار شد و بعد از تصویب موضوع در هیات مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارایه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام رسانها به صورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و درنظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پلههای یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیام رسانها درخواستهای خود را در هر بخش ارائه کنند.
فتاحی با اشاره به عدم اقدام برخی از پیامرسانها برای دریافت وام گفت: هریک از پیام رسانها بنا بر مصالح و شرایط خود یک یا چند بخش از بستههای حمایتی را دریافت و از برخی دیگر صرف نظر کردهاند. وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکی قابل پرداخت بود، ولی بخاطر گلایه پیام رسانها و عدم توانایی تهیه ضمانت آنرا راحتتر کردیم تاجاییکه با امضای سفته مدیران، با همکاری پست بانک وامها پرداخت شد تا به سادهترین شکل حمایت صورت بگیرد.
4 پیام رسان وام 5 میلیاردی گرفتند
رییس هیات مدیره شرک زیرساخت با اعلام اینکه تا الان چهار پیام رسان بومی وام پنج میلیارد تومانی را دریافت کردند، ادامه داد: البته دو درخواست نیز در مرحله امور اداری برای دریافت وام قرار دارد و اختصاص بقیه امکانات نیز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکانی اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجیحی، حجم مصرفی کاربران آنها به یک سوم کاهش یافته است.
فتاحی افزود: ضمن اینکه علاوه بر حمایتهای مصوب بعضی از نیازمندیهای حوزه سختافزاری را فارغ از تکالیف مصوب و بر اساس نیاز مبرم پیام رسانها با دستور وزیر محترم در اختیارشان قرار دادیم که یکی از این خدمات شامل ۵۰ سرور است.
مشکل پیام رسانهای داخلی؛ اعتماد و اقبال عمومی کاربران
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در برنامه دارد که انشااله حمایتها را از پیام رسانهای بومی ادامه دهد، افزود: هماکنون همه تکالیف وزارت ارتباطات انجام شده است، اما به شدت اعتقاد داریم که معضل پیام رسانها مشکل فنی نیست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومی کاربران است که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاههای دیگر باید ورود کنند و وزارت ارتباطات نیز با اینکه وظیفه اش نبوده، اما کوتاه نیامده و محکم ایستاده است که یکی از این اقدامها رونمایی از لایحه حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی جهت ارایه یک مدل عملیاتی برای صیانت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت اجرای قوانین و مقررات در این حوزه خاطرنشان کرد: فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند: «ورود به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی حرام شرعی است» بسیار کاربردی خواهد بود و قانون باید خود را با این فتوا تطبیق دهد و اگر اجرای این قانون عملی شود آن وقت مردم حتما به پیام رسانهای داخلی اقبال نشان خواهند داد و اغنا خواهند شد تا از خدمات با کیفیت بالاتر با سرعت و امنیت بیشتر و قیمت کمتر استفاده کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این مورد هنوز اغنای افکار عمومی انجام نشده است، گفت: مراکز، مراجع و نهادهایی که باید درباره پیام رسانهای داخلی کارهایی را انجام میدادند، بی مسوولیت ماندهاند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصدیان، بدسلیقگی و خلا قانونی و عملیات روانی بر میگردد.
ضرورت اعتماد سازی
فتاحی با بیان اینکه اگر اعتمادسازی رخ ندهد، بهترین سیستم فنی را هم بیاورید و حتی از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاری ندارد، اظهار کرد: اگر سرویس خوب، امن با قیمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده میکند. وزارت ارتباطات برنامهریزیهایی را درخصوص فاز دوم حمایت از پیام رسانهای داخلی انجام داده که با هماهنگی مدیران این پیامرسانها در حال پیگیری و اقدام است.
وی با اشاره به جلسات مداوم با مدیران پیام رسانهای داخلی درباره ارایه خدمات دولت الکترویک، افزود: در نظر داریم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتی فراتر از مصوبه شورا مثل ارایه سرور و دیتاسنتر بدهیم.
فتاحی به استفاده مردم کشورهایی، چون کره جنوبی و ژاپن از پیام رسانهای داخلی خود و ارایه خدمات جامع به کاربران از این طریق اشاره کرد و گقت: در وزارت ارتباطات معتقدیم که تعدد پیام رسانها هم اکنون بی معنی است و این امر در هیچ کجای جهان تجربه نشده است.
انتهای پیام