به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب حاضر، بازنویسی گفتارهای ایشان در بیش از 70 جلسه «درس تربیت» با حضور دانشجویان علوم تربیتی است که میتوان آن را مقدمهای بر تربیت به ویژه تربیت کودکان دانست و حاوی دیدگاههایی عملی و برخاسته از اسلام است که جای آن در میان دیدگاههای رنگارنگ علوم غربی خالی است؛ از این رو هر یک از این دیدگاهها میتواند موضوع تحقیقی جداگانه برای دیگر دانشپژوهان باشد و راهگشای طریقی نو در تربیت شود.
کتاب «تربیت دینی کودک» شامل پنج بخش با عناوین «جهانبینی تربیتی»، «دین و تعلیم و تربیت»، «تربیت بر مبنای فطرت»، «عوامل تربیت» و «روشهای سوء تربیتی» است که در بخش نخست به انسان انتخابگر پرداخته و فطرت را شالوده و زیربنای تربیت دانسته و رابطه میان فطرت و طبیعت را تبیین کرده است. در این بخش همچنین، آگاهی از خود، همگامی با طبیعت در طفولیت، قرار گرفتن بر سر دو راهیها، احکام الهی، نیت قرب به خدا، نماز، گریه و توسل و زیارت از درمان طبیعتگرایی عنوان شده است.
بخش دوم به چیستی دین و دنیا پرداخته و تفاوت کسب دین و کسب علم را بررسی کرده است. در این زمینه درباره تفاوت تعلیم و تربیت میخوانیم؛ حقیقت تربیت، شکوفا شدن انسانیت انرژی متراکم مطرح است که با این آزادسازی، قدرت به جریان میافتد و نیروی بالقوه به فعلیت میرسد؛ مثلاً میگویند انسان، کاتب بالقوه است. آزادشدن انرژی متراکم این است که او را کاتب و خطاط بالفعل کنند. کسی که نشانههایی از استعداد ریاضی دارد، برای اینکه بتواند نوآوری کند و انرژی متراکم او آزاد شود باید او را مخترع یا مکتشف کنند.
بخش سوم با عنوان «تربیت بر مبنای فطرت» به عناوینی مانند «اصلاح آرزوها؛ شروع کار تربیتی»، «راه ایجاد صفات نیکو در انسان»، «مراحل تربیت فرزند در کلام رسول خدا(ص)»، «کودک و انتخاب الگو»، «کودک و نحوه مواجههاش با دنیا» و «شکلگیری تعهد در کودک» پرداخته است.
در بخش چهارم عوامل تربیت بررسی شده و در این راستا به عوامل تربیتی مانند مربی، طبیعت، حفظ فاصله با کودک، کم کردن فاصله علم و عمل، تعیین کردن ملاک برای کودک، فرصتسازی برای پرورش اندیشه کودک، تشویق و تنبیه، والدین، کار و ... اشاره شده است.
بخش پنجم «روشهای سوء تربیتی» است که «اکراه، ایمانآور نیست»، «رفتارهای غیرواقعی»، «مرید کردن دانشآموز خطرناک است»، «خوارج مولود تربیتهای تکبعدی»، «دروغگوپروری»،«پرورش نفاق و تظاهر در کودک»، «تربیت مشرکپرور» و «استخفاف؛ روش تربیتی طبیعت گرایانه» را مورد بررسی قرار داده است.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ «فرزند اگر احساس کند پدر و مادر در رفتار و اخلاق مراعات قدرت مافوقی را میکنند، او هم دعایت خواهد کرد؛ به این ترتیب فرزند از اول از طریق والدین وارد حریم تقوای الهی میشود. فرض کنید خانوادهای به تفریح رفتهاند. پدر در صحرا به کشتگاه گندم که میرسد، دقت میکند برای عبور از آنجا راه طولانیتری پیدا کند تا روی گندمهای مردم پانگذارد. بچه که این احتیاط و تقوا را میبیند، در عمل، تقوا و «لا اله الا الله» را یاد میگیرد، اما اگر پدر گندمهای مردم را له کند، بیتقوایی را مثل بیماری به فرزندش منتقل میکند.»
یادآور میشود؛ کتاب «تربیت دینی کودک» اثر مرحوم آیتالله حائری شیرازی از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان 2 هزار نسخه و بهای 13 هزار تومان منتشر شده است.
انتهای پیام