خودباوری؛ دستاورد مهم طرح «مدرسه جهادی خواندن»
کد خبر: 3736057
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
سردبیر مجله کیهان بچه‌ها عنوان کرد:

خودباوری؛ دستاورد مهم طرح «مدرسه جهادی خواندن»

کانون خبرنگاران نبأ ــ علی دانشور با اشاره به حضور خود در دومین دوره طرح «مدرسه جهادی خواندن» گفت: برگزاری کلاس نقاشی در بشاگرد بهانه‌ای بود تا استعدادهای ناب و بکر این منطقه فرصت دیده شدن پیدا کنند و به خودباوری برسند و می‌توانم بگویم که ایجاد روحیه خودباوری مهم‌ترین دستاورد این طرح جهادی بوده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، دومین دوره طرح «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور جمعی از استادان و فعالان فرهنگی شناخته شده کشور به‌منظور کشف، شناسایی و هدایت استعدادهای بالقوه در این منطقه، در تیر‌ماه سال جاری برگزار شد.

علی دانشور، سردبیر مجله کیهان بچه‌ها که به‌عنوان مربی در دومین دوره طرح «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد حضور داشت، در حاشیه بازدید دبیرکل نهاد از نقاشی دانش‌آموزان در دومین مدرسه جهادی خواندن درباره برخی اقدامات صورت گرفته و فضای حاکم بر این دوره آموزشی، گفت: من به دعوت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان مربی نقاشی در این طرح حضور پیدا کردم؛ حدس می‌زدم که حضور و فعالیت در منطقه محرومی مانند بشاگرد، می‌تواند با تجربیات متفاوتی همراه باشد و حتی از قبل پیش‌بینی‌هایی برای ارائه برخی برنامه‌های قابل اجرا در این منطقه در ذهن داشتم، که البته قرار گرفتن در آن فضا معادلات ذهنی من را عوض کرد و به واقع این موضوع تجربه‌ای ویژه و بکر را در دوران فعالیت حرفه‌ای من رقم زد.

دانشور که سابقه‌ای پربار در فعالیت حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان دارد، درباره تجربه متفاوت حضور در میان کودکان بشاگرد، عنوان کرد: معمولا حوصله کودکان در کلاس‌های نقاشی که در تهران و سایر شهرها با تعدادی محدود برگزار می‌شود، از دو ساعت فراتر نمی‌رود؛ اما در بشاگرد شاهد این بودم که بیش از ۴۷ نفر از کودکان و نوجوانان بشاگردی، از ساعت 8:45 و پیش از آغاز کلاس نقاشی، مشتاقانه پشت در کلاس در صف می‌ایستادند و تا زمان اذان ظهر که به زور کلاس را تعطیل می‌کردم، بدون خستگی و با شوقی وصف‌ناپذیر در کلاس فعالیت می‌کردند.

سردبیر مجله کیهان بچه‌ها با اشاره به استعداد و انگیزه بالای کودکان و نوجوانان بشاگردی در کلاس‌های نقاشی، عنوان کرد: طی برگزاری این کلاس‌ها، با استعدادهای بسیار خوبی روبه‌رو شدم که حتی برخی از آثار تصویرسازی این کلاس را برای انتشار در مجله کیهان بچه‌ها، با خود به تهران آوردم که این اتفاق می‌تواند سکوی پرشی برای این بچه‌های با استعداد باشد.

وی از مشاهدات خود درباره وضعیت فرهنگی مردم این منطقه محروم، گفت: سنین و مقاطع تحصیلی شرکت‌کنندگان از دبستان تا دبیرستان بود که در حالت عادی کنار هم قرار گرفتن آنها در یک کلاس با چالش‌هایی همراه می‌شد؛ افرادی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند، این موضوع را تأیید می‌کنند. اما بسیار جالب بود که این بچه‌ها در نهایت نظم و ادب بدون هیچ پرخاش، اعتراض و چالش، ساعت‌ها در کنار هم فعالیت کردند.

دانشور ادامه داد: حتی پس از آنکه به روستاهای دورافتاده‌تر و بسیار محروم‌تر در منطقه بشاگر مانند سرحدات رفتیم و آنجا کتاب‌هایی را میان کودکان و نوجوانان توزیع کردیم، مدتی را به دور از وانت‌های حمل کتاب در حال استراحت بودیم و زمانی که پس از چند ساعت که به سمت وانت‌ها بازگشتیم، عده‌ای از نوجوانان جا مانده از توزیع کتاب را دیدیم که ساعت‌ها منتظر بودند ما بیاییم تا از ما کتاب بگیرند و طی این چند ساعت حتی به کتاب‌ها دست هم نزده بودند.

علی دانشور، ایجاد روحیه خودباوری را مهم‌ترین دستاورد برگزاری این کلاس‌ها عنوان کرد و گفت: طبیعتا فعالیت‌های صورت گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حضور بنده و سایر استادان در منطقه بشاگرد، تنها برای برگزاری چند کلاس نقاشی نبوده است؛ برگزاری کلاس نقاشی تنها یک بهانه بود. بهانه‌ای بود تا استعدادهای ناب و بکر این منطقه فرصت دیده شدن پیدا کنند و به خودباوری برسند و می‌توانم بگویم که ایجاد روحیه خودباوری مهم‌ترین دستاورد این طرح جهادی بوده است.

سردبیر مجله کیهان بچه‌ها تأکید کرد: همراهی چند روزه مربیان مجرب در مدرسه جهادی خواندن با کودکان مناطق محروم، اگرچه ممکن است استمرار نداشته باشد، اما قطعا تأثیر خود را در آینده این کودکان خواهد گذاشت و آموخته‌های آنها در این مدرسه جهادی برای همیشه در صندوقچه ذهن آنها باقی خواهد ماند.

حدیثه سوختانلو
انتهای پیام

captcha