آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس
کد خبر: 3740284
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

گروه بین الملل- مسجد مهم‌ترین پایگاه عقیدتی، فکری و معنوی اسلامی و در طول تاریخ همواره کانون هدایت و مبارزه علیه کفر و پناهگاه دلباختگان حق و فضیلت بوده است.

 آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

به گزارش ایکنا؛ از ساخت نخستین مساجد مسلمانان تاکنون بیش از دوازده قرن می‌گذرد و تا کنون در جهان صدها مسجد ساخته شده است. اما با وجود این تعداد از مساجد در سراسر دنیا، نخستین مساجد همچنان از اهمیت خاص‌تری برخوردارند. 9 عدد از نخستین مساجد دنیا به شرح زیر است:

 

1-مسجدالحرام:

بزرگ­‌ترین مسجد در جهان اسلام است که در قلب مکه در غرب عربستان قرار گرفته و در وسط آن کعبه قرار دارد. مسجدالحرام قبله مسلمانان است. این مسجد را «مسجد الحرام» نام گذاری کرده‌اند از این جهت که جنگ و خونریزی در این مسجد حرام از زمان ورود پیامبر به مکه شده است و هر انسان و موجود زنده‌ای غیر از انسان در این مکان در امان است.

 آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

مسجد الحرام

2-مسجدالاقصی

«مسجدالاقصی» نام اسلامی این مسجد است. در قرآن آمده: « سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ». معنی کلمه «اقصی»، «دور» است؛ یعنی مسجدی که در فاصله دوری قرار گرفته به این معنا که از مساجد اسلام در آن زمان که در مکه و مدینه واقع شده بودند، فاصله داشت و از آنها دور بود. مسجد الأقصی قبل از نزول این آیه به نام «بیت المقدس» مشهور بود.

مسجدالأقصی از چند جهت دارای اهمیت ویژه است: 1) نخستین قبله مسلمانان است. 2) مهبط وحی و سرزمین انبیاء است. 3) خداوند در قرآن این مسجد را مبارک توصیف کرده که در سرزمین مبارکی قرار گرفته است. 4) نماز خواندن در مسجد الأقصی معادل 250 نماز است. 5) دجال وارد این سرزمین نمی‌شود. 6) پیامبر (ص) شبانه از مسجد الحرام به این مسجد سفر کردند.

 آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

مسجد الاقصی

3-مسجد قبا

این مسجد بنا به توصیف قرآن، نخستین مسجدی است که بر اساس تقوا ساخته شده است. خداوند در سوره توبه می‌فرماید: « وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إنْ أَرَدْنَا إلاَّ الْحُسْنَى وَاللهُ يَشْهَدُ إنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ * لاَ تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالُ يُحِبُّونَ أنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللهُ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» این آیه به عظمت و برکات مسجد قبا شهادت می‌دهد. در حدیث آمده: «هر کس در خانه‌اش طهارت کند سپس در مسجد قبا نماز بخواند، ثواب حج عمره به او داده می‌شود.» عبدالله بن عمر روایت کرده: پیامر (ص) روزهای شنبه سواره و پیاده به این مسجد می‌آمد. مسجد قبا در جنوب غربی مدینه قرار دارد و حدود 5 کیلومتر از مسجدالنبی فاصله دارد.

مسجد قبا دارای یک محراب و مناره و منبری از سنگ مرمر است و یک چاهی در آن وجود دارد که به ابوایوب انصاری منسوب است.

 آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

مسجد قبا

4-مسجد النبی

پیامبر این مسجد را در سال اول هجری ساخت. این مسجد نخستین مرکز دعوت و تبلیغ اسلام بوده است. خانه این حضرت و خانه حضرت علی و حضرت فاطمه (س) نیز در جوار این مسجد بوده است.

پیامبر اکرم(ص) در این مسجد نمازهای جماعت را اقامه می‌کرد و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خویش را در این مکان وسعت می‌بخشید. مسجدالنبی از مهمترین زیارتگاه‌های مسلمانان است و نزد شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد. این مسجد به جامع مدینه، مسجد الرّسول، مسجد رسول الله، مسجد نبوی و مسجد مدینه نیز معروف است.

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس 

مسجد النبی

5-مسجد قبلتین

مسجد قبلتین یا ذوقبلتین مسجدی است در مدینه که دستور تغییر قبله از مسجد الاقصی به کعبه در آن بر پیامبر اسلام نازل شد. ابن سعد در الطبقات نقل کرده: پیامبر به دیدن ام بشر بن البراء بن معرور در بنی سلمه رفت. او برای پیامبر غذایی آماده کرد، وقتی زمان نماز ظهر رسید پیامبر با اصحابش در مسجدی منسوب به بنی سلمه دو رکعت نماز خواندند سپس امر شد تا از مسجد الاقصی روی به سوی کعبه کند، پس پیامبر نیز روی به سوی کعبه کردند، به همین دلیل این مسجد به مسجد قبلتین (دارای دو قبله) معروف شد.

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس 

مسجد قبلتین

6-مسجد بنی حرام

مسجد بنی حرام در میان منازل طایفه بنی حرام قرار گرفته، یعنی در قسمت غربی سلع. روایت شده که در این مسجد معجزه زیاد شدن غذا به دست پیامبر در غزه احزاب در هنگام حفر خندق، رخ داد و پیامبر در این مسجد، نماز خوانده است.

 

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

مسجد بنی حرام

7-مسجد غمامه

پیامبر در این مسجد نماز عید و نماز باران خوانده است. به همین دلیل به نام مسجد مصلی معروف شده است. انس بن مالک روایت کرده: «پیامبر در این مسجد نماز باران خواند، ابتدا با خطبه‌ای آغاز کرد سپس نماز خواند و یک تکبیر گفت و با آن نمازش را شروع کرد.»

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس 

مسجد غمامه

 

8-مسجد السقیا

بر اساس روایتی، رسول خدا(ص) در آنجا، از آب چاه سقیا وضو گرفته و برای مردم مدینه دعا کرده است.

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

 مسجد سقیا

 

9-مساجد سبعه (مساجد هفتگانه)

مساجد سبعه، مجموعه‌ای شامل 6 مسجد کوچک است، روایت شده که هفتمین مسجد، مسجد قبلتین است که 2 کیلومتر با این مساجد فاصله دارد. این مساجد در قسمت غربی کوه سلع قرار دارد.

آشنایی با نخستین مساجد دنیا+عکس

 مساجد سبعه

انتهای پیام

captcha