شکایت ایران به دادگاه لاهه برای اثبات حقوقی نقش اصلی آمریکا در شکست برجام است
کد خبر: 3742443
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
علی بیگدلی:

شکایت ایران به دادگاه لاهه برای اثبات حقوقی نقش اصلی آمریکا در شکست برجام است

گروه سیاسی ــ استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی در خصوص طرح شکایت ایران از آمریکا به دادگاه لاهه گفت: رأی دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد اما ایران به دنبال اثبات حقوقی مقصر بودن آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم خلاف تعهدات برجامی علیه ایران برای افکار عمومی دنیاست.

علی بیگدلی، استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص ابعاد حقوقی و سیاسی شکایت ایران از امریکا به دادگاه لاهه در خصوص خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم علیه ایران گفت: نکته اول این است که اگر دادگاه لاهه به نفع ایران رأی دهد ضمانت اجرایی نخواهد داشت. پیش از این نیز موارد مشابهی وجود داشته که ایران از حکم دادگاه لاهه تبعیت نکرده که نمونه بارز آن در موضوع اشغال سفارت امریکا بود. البته مواردی هم بوده که رأی این دادگاه مؤثر واقع شده مانند شکایت ایران از آمریکا به خاطر سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری، که قرار شد آمریکایی‌ها خون‌بهای این شهدا را پرداخت کنند که این کار انجام گرفت.

رأی دادگاه لاهه توجیهی است نه تنبیهی

وی اظهار کرد: اما در خصوص این شکایت باید گفت که امریکایی‌ها معتقدند که اصل موضوع در صلاحیت دادگاه لاهه نیست و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده کمیسیون مشترک برجام باید به این شکایت ورود کند و لذا دادگاه فعلا در این مرحله متوقف شده است تا اینکه فردا نوبت ایران است که اظهارنظرات و مدارک جدید خود را ارائه کند و پس از آن امریکایی‌ها مدارک خود را به دادگاه ارائه می‌کنند. پس از یکماه دادگاه وارد شور می‌شود و ابتدا یک نتیجه موقتی علام می‌کند ولی اعلام نتیجه قطعی زمان بیشتری طول خواهد کشید.

بیگدلی عنوان کرد: بنابراین رأی دادگاه، توجیهی است، نه تنبیهی، و قابلیت اجرایی ندارد و نهایتا اگر ایران اصرار کند به شورای امنیت سازمان ملل خواهد رفت که در انجا هم آمریکا از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد و آن را از دستور کار خارج می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی یادآور شد: اما ایران به لحاظ شرایط داخلی و افتادن شکست برجام به گردن امریکا و اثبات پایبند نبودن آمریکا به تعهدات خود در برجام در عرصه بین‌المللی اقدام به طرح این شکایت کرد و وکلای ایران خودشان می‌دانند که نظر و رأی دادگاه قطعی و الزام‌آور نیست.

وی تأکید کرد: در واقع ایران به دنبال اثبات حقوقی مقصر بودن آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم خلاف تعهدات برجامی علیه ایران برای افکار عمومی دنیاست. زیرا کلیت موضوع برجام ارتباطی با دادگاه لاهه ندارد. برای اینکه در متن برجام پیش‌بینی شده کمیسیون مشترک برجام به شکایات طرفین برجام رسیدگی کند.

بیگدلی ابراز کرد: البته ایران شکایت خود را نزد کمیسیون مشترک برجام نیز مطرح کرده اما کمیسیون نتوانست اقدام مهمی انجام دهد زیرا طرف آمریکایی ادعا دارد که منافع ملی آمریکا با برجام به خطر افتاده و رئیس‌جمهور امریکا از قدرت اجرایی خود استفاده کرد و از برجام خارج شد.

انتهای پیام

captcha