نکوداشت پیشکسوت رتبه‌دار مسابقات مالزی و اجرای دو طرح ویژه نوجوانان
کد خبر: 3742721
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

نکوداشت پیشکسوت رتبه‌دار مسابقات مالزی و اجرای دو طرح ویژه نوجوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در دومین هفته آخرین ماه فصل تابستان، اخباری چون برگزاری ظهر دلنشین «علی سیاح گرجی»، برپایی چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری مراسم اختتامیه طرح اسوه، آغاز آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن و غیره شنیده شد.

به گزارش ایکنا؛ این هفته همراه با اخبار متنوعی در حوزه‌های مختلف چون برپایی ظهر دلنشین توسط ایکنا ویژه «علی سیاح گرجی» پیشکسوت قرآنی و پایان فعالیت کاروان قرآنی در مکه مکرمه، معرفی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن، برپایی چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری مراسم اختتامیه طرح اسوه و تجلیل از حافظان و قاریان و غیره همراه بود که اهم آن را در این گزارش خواهید خواند.
اعلام فراخوان ثبت‌ نام انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران
ثبت‌ نام از داوطلبان ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران از ۱۰ شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان همان ماه ادامه دارد.
طبق اساسنامه جمعیت قرآنی استان تهران داوطبان در صورت دارا بودن عضویت در جمعیت قرآنی و همچنین حداقل ۱۸ سال می‌توانند در این انتخابات نام‌نویسی کنند.
راه‌اندازی فروشگاه‌ محصولات قرآنی در ۲ منطقه آزاد تجاری
همچنین، پیرو ارائه اید‌‌ه‌ و پیشنهاد به معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد در راستای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مناطق آزاد تجاری و ارائه چهار برنامه جدید توسط دبیر شورای راهبردی قرآن این مناطق، دو طرح پیشنهادی دارای اولویت قرار گرفت. از جمله این طرح‌ها می‌توان به ایجاد فروشگاه‌های عرضه محصولات قرآنی در مناطق آزاد با عنوان «برندسازی محصولات و کالاهای ایرانی» اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفت.
ارائه گزارش معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در هفته دولت
روز شنبه سوم شهریور ماه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت در استودیو برنامه افق رادیو قرآن حضور یافت و درباره حمایت از مؤسسات قرآنی و طراحی جشنواره‌ای در حوزه عترت مطالبی را بیان کرد. مشروح خبر
چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و دیگر اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. این جلسه به بررسی اساسنامه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت مردمی کشور اختصاص یافت که در نتیجه مقرر شد تا هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت به کار خود ادامه دهد و کارگروهی نیز تشکیل شود تا برخی مشکلات موجود در آن کارگروه حل و فصل شود. مصوبات آن را اینجا ببینید.
میزبانی خراسان رضوی از استعدادهای درخشان قرآنی
دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی کشور از روز ۲۰ تیرماه سال جاری به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز و سپس به ترتیب در مناطق مختلف کشور و به میزبانی استان‌های همدان، یزد و آذربایجان شرقی برگزار شد. پنجمین مرحله از دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی از روز ۱۱ شهریورماه و به میزبانی استان خراسان رضوی(شهرستان نیشابور) برگزار می‌شود.
آغاز آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
روز شنبه سوم شهریورماه، مرحله دوم سیزدهمین دوره آزمون شفاهی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در سازمان دارالقرآن تهران آغاز شد. این آزمون یک روند هرساله‌ای است که حفاظ باید در دهه آخر بهمن‌ماه از طریق سایت تلاوت، سازمان دارالقرآن و دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ثبت‌ نام و سپس خود را برای آزمون کتبی که معمولاً در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، آماده کنند. آزمون در سال‌‌های گذشته در رشته‌های ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل برگزار می‌شد که امسال حفظ سه جزء اول قرآن نیز به این آزمون اضافه شده است.
مراحل نهایی داوری آثار ارسالی به جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد شروع شد
علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم‌اکنون در حال سپری کردن مراحل نهایی داوری آثار ارسالی به جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد هستیم. در این مرحله عمده کارها در رابطه با بسته‌های هنری قرار دارد. بیشتر مراحل داوری در بخش آثار پژوهشی انجام شده و داوری آثار نیز تا پایان شهریورماه جاری به پایان خواهد رسید.
پایان فعالیت کاروان قرآنی در مکه مکرمه
در سومین روز از شهریورماه، با گذشت یک ماه از ماموریت کاروان شهدای قرآنی منا در شهرهای مقدس مدینه و مکه، آخرین جلسه هماهنگی اعضای کاروان قرآنی در مکه مکرمه پایان یافت که در این راستا سطح رضایت‌مندی بعثه مقام معظم رهبری از فعالیت‌های قرآنی بسیار مثبت ارزیابی شد و با توجه به اتمام ماموریت بخشی از قاریان، برنامه اعزام افراد به مدینه و ایران را اعلام کرد.
مشارکت ۸ شبکه رادیویی در طرح ملی حفظ قرآن
طرح ملی حفظ قرآن کریم امسال با مشارکت نهاد‌های مختلف و با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز شد و در این زمینه رادیو قرآن، هشت شبکه رادیویی دیگر را به خدمت طرح درآورد. این طرح در سه فاز طراحی شد و طی آن مقرر شد تا بخشی از جزء سی در تابستان، بخشی در پاییز و بخشی در زمستان اجرایی شود.
دیدار قاریان طرح «اُسوه» با آیت‌الله جوادی‌آملی
در پنجم شهریور ماه، قاریان عضو طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه ، مصادف با میلاد امام هادی(ع) با سفر به شهرستان دماوند، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی اقامه کردند و پس از آن از بیانات ایشان بهره‌مند شدند.
همچنین قاریان عضو طرح اُسوه عصر روز سه‌شنبه، ۶ شهریورماه، با حضور در مسجد جامع ازگل با آیت‌الله فاطمی‌نیا دیدار کردند.
برگزاری مسابقه قرآن آیات غدیر
همچنین در پنجمین روز از شهریورماه، مسابقات قرآن آیات غدیر توسط دارالقرآن شهید علیزاده با همکاری پایگاه مقاومت شهید کثیری و در مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع) استان البرز برگزار شد. در این مسابقات از بیش از ۴۰ قرآن‌آموز که موفق به کسب نمره کامل شدند، تجلیل صورت گرفت.
برگزاری آزمون کتبی مرحله مقدماتی مسابقات قرآن قوه قضائیه
آزمون کتبی مرحله مقدماتی کشوری ششمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه طی روز دوم آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه نیز طی زمستان سال جاری برگزار می‌شود.
پیشنهاد روز برپایی مراسم «تکریم از خادمان قرآن» به نهاد ریاست جمهوری
در هفته ای که گذشت، دبیر انجمن خادمان قرآن نامه‌ای دیگر به دفتر تشریفات نهاد ریاست جمهوری درباره پیشنهاد برپایی مراسم تکریم از خادمان قرآن طی ۱۷ ربیع‌الاول ارسال کرد. طی پیشنهادی که ارائه شد، معین شد این همایش پس از ایام عزاداری محرم‌الحرام و صفرالمظفر، مصادف با ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) برگزار شود.
برگزاری بخش شفاهی سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ
در روز چهارم شهریور ماه، مرحله دوم سیزدهمین دوره آزمون شفاهی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن ویژه آقایان در محل سازمان دارالقرآن الکریم واقع در تهران آغاز شد. در مرحله اول سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم حدود ۱۶۰۰ نفر در استان تهران ثبت‌ نام کرده بودند که تعداد ۷۲۳ نفر از ایشان برای آزمون شفاهی پذیرفته شده‌اند.
برگزاری سمینار «سلامت صدا» ویژه قاریان و مداحان
نخستین سمینار سلامت صدا ویژه قاریان و مداحان و با همکاری رادیو قرآن، 16 شهریورماه در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود. اساتید این دوره «احمد ابوالقاسمی» مدیر رادیو قرآن و قاری بین‌المللی، «نسیم احمدی»، آسیب‌شناس صدا و «علیرضا پوراستاد»، استاد آواز و صداسازی هستند.
آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه برپا شد
در روزهای پایانی هفته، مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح آموزشی - تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم (اُسوه) و افتتاحیه اولین دوره ویژه حافظان کل قرآن کریم در حسینیه امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در این بخش از ۱۸ قاری و حافظ حاضر در این طرح تجلیل به عمل آمد. مشروح خبر
در این مراسم، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه طرح اسوه می‌تواند به الگوی تمام طرح‌های قرآنی تبدیل شود، گفت: اگر برخی پیش‌شرط‌ها رعایت شود، این امر محقق خواهد شد. همچنین مدیر طرح اسوه در مراسم اختتامیه نهمین دوره این طرح، ضمن برشمردن توفیقات این طرح از هشتمین دوره تاکنون، گفت: درخواست من از مسئولان این است که سرمایه‌گذاری روی نوجوانان نخبه قرآنی را جدی بگیرند.
مراسم ختم قرآن در حسینیه کربلایی‌های تهران برپا شد
محفل قرآنی همراه با ختم قرآن با عنوان یادبود خادمان قرآن و عترت کربلایی‌های تهران هشتم شهریورماه با حضور جمعی از قاریان و حافظان و فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد. این مراسم مصادف با عید سعید غدیرخم بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه کربلایی‌های تهران برپا شد.
مراسم ظهر دلنشین «علی سیاح گرجی»
در روز سه شنبه ششم شهریور ماه؛ مراسم ظهر دلنشین «علی سیاح‌گرجی»، پیشکسوت قرآنی، مدرس و قاری بین‌المللی و رتبه‌ اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، اساتید قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.مشروح این گزارش.
سی‌وسومین نشست «با یاوران وحی» برگزار شد
در هفته ای که گذشت، سی‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های «با یاوران وحی» با معرفی مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فهیم تهران به مدیریت فاطمه حسینی همراه بود.
معرفی داوران مرحله مقدماتی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی بخش معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های تفسیر قرآن، حفظ و معارف موضوعی قرآن و حفظ و معارف احادیث از روز نهم شهریورماه در شهر قم آغاز می‌شود و تا روز شانزدهم این ماه ادامه خواهد داشت. برای مشاهده اسامی داوران اینجا کلیک کنید.
فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
اسامی راه یافتگان به مرحله فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های مختلف اعلام شد. این افراد رقابت خود را در مرحله مقدماتی طی هفته‌های گذشته در شهر قم به صورت استودیویی برگزار کرده بودند.برای مشاهده اسامی برترین ها اینجا کلیک کنید.

آغاز مرحله دوم مسابقات سراسری کمیته امداد امام خمینی(ره)
مسابقات کمیته امداد امام خمینی(ره) در دو بخش آقایان و بانوان در دو مقطع سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا از روز یکشنبه ۴ مردادماه آغاز شد. مسابقات طی سه روز برگزار که صبح روز سه‌شنبه مرحله مقدماتی و عصر همین روز مرحله نهایی دو رشته حفظ کل و قرائت تحقیق قرآن برپا شد.
اسامی برترین‌های مرحله استانی مسابقات قرآن قوه قضائیه اعلام شد
روز چهارشنبه 17 مردادماه در محل تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌ الحسنی(ع)، مرحله استانی ششمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه در سطح استان تهران در رشته‌های مختلف قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ(۱، ۲، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و کل)، درک مفاهیم، حفظ موضوعی و اذان(ویژه آقایان) در مقاطع سنی مختلف برگزار ‌شد. اسامی برترین های این دوره از مسابقات را اینجا مشاهده کنید.
هفدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل در سپاه برپا شد
در دومین روز از هفته، مرحله نیمه نهایی هفدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه بانوان شاغل در سپاه تهران بزرگ در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران برگزار شد.
در این دوره از مسابقات بیش از ۱۵۰ شرکت‌کننده طی رقابتی یک روزه در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مفاهیم، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم به رقابت پرداختند.
ثبت نام دومین مسابقات قرآن اتباع و مهاجرین افغان
دومین دوره مسابقات قرآن اتباع و مهاجرین افغانستانی با شعار «قرآن، کتاب وحدت» به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) ویژه آقایان و بانوان افغانستانی مقیم استان تهران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ یک جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ کل قرآن کریم و تفسیر از ۱۵ تا ۲۰ شهریورماه برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha